Turisté, kteří se po unikátní vodní cestě plaví, ji zatím musí ukončit v Otrokovicích. To má ale změnit rok 2012, kdy Ředitelství vodních cest ČR začne se stavbou plavební komory v Bělově, která umožní lodím připlout až do Kroměříže.
"Od připojení Kroměříže si slibujeme zvýšení atraktivity celé vodní cesty. Věříme, že tak přilákáme ještě více turistů," uvedl Jan Bukovský, vedoucí oddělení rozvoje Ředitelství vodních cest ČR.
Výstavba komory řeší propojení dvou nyní oddělených úseků stávající vodní cesty do jednoho funkčního celku. Napojí se tak severní konec vodní cesty Otrokovice-Rohatec na město Kroměříž.
Víc turistů očekává i Kroměříž
Prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže může přivést do města, jehož zahrady a zámek jsou zapsány na seznamu památek UNESCO, další tisíce návštěvníků. Proto se myšlenka líbí i kroměřížskému starostovi Miloši Malému. "Záměr podporujeme. Bude to lákadlo nejen pro turisty, ale i obyvatele města," věří starosta.
Stavba komory přijde na 182 milionů korun. Aby Ředitelství vodních cest mohlo začít stavět, potřebuje získat peníze od státu. Záměr je nyní ve fázi posuzování vlivu na životní prostředí.
Baťův kanál je nyní splavný z Otrokovic do Rohatce, tedy v délce přibližně 52 kilometrů. Ředitelství připravuje prodloužení jeho jižní části k jezu Hodonín. Tímto prodloužením se celková splavná délka zvýší na zhruba 60 kilometrů. Po prodloužení do Kroměříže a Hodonína se prodlouží přibližně o 14,4 kilometru.
Vodní cesta Otrokovice-Rohatec vznikla v letech 1934 až 1938 při výstavbě zavlažovacích kanálů. Nákladní doprava tu byla zastavena v roce 1961. Zájem o využití Baťova kanálu pro rekreační účely byl znovu oživen v 90. letech. Loni přivítala vodní cesta přes 65 tisíc turistů.