Opuštěné železniční budovy na zaniklé tratí Morkovice-Nezamyslice opět ožijí,

Opuštěné železniční budovy na zaniklé tratí Morkovice-Nezamyslice opět ožijí, koleje nahradí cyklostezka. | foto: MF DNES

Plevel na zaniklé trati vystřídají po 13 letech cyklisté a běžkaři

  • 1
Zaniklá železniční trať z Morkovic do Nezamyslic přestane po třinácti letech zarůstat plevelem. Místo železnice tu ale vznikne cyklostezka. Dlouho oddalovaná stavba začíná právě toto pondělí.

Zrušená železniční trať z Morkovic do Nezamyslic bude znovu užitečná. Místo ní tady vyroste cyklostezka, o kterou obě města i okolní obce dlouho usilovala.

Výstavba začíná v pondělí. "V uplynulém týdnu jsme pozemky předali společnosti, která cyklostezku postaví, takže se může začít," pochvaluje si starosta Morkovic Pavel Horák.

Zrušená železniční trať

Trať Nezamyslice - Morkovice byla postavena v roce 1909. Veškerá doprava na ní skončila v roce 1998.
Měla sedm zastávek: Nezamyslice, Těšice, Tištín, Koválovice-Osíčany, Prasklice, Uhřice u Kroměříže a Morkovice.

Nová stezka bude měřit 11,5 kilometrů, letos se po ní ale cyklisté zřejmě neprojedou. Nebo jenom ti otužilí, protože hotová má být až na konci listopadu. "Je to uvedeno ve smlouvě," upozornil Horák.

Výstavba vyjde na 25 milionů korun, necelých dvacet milionů poskytne Státní fond dopravní infrastruktury. Zbytek nákladů si mezi sebe rozdělí sedm obcí, jimiž cyklostezka prochází. Vedle Morkovic a Nezamyslic jsou to Uhřice, Prasklice, Koválovice-Osíčany, Tištín a Dřevnovice.

Obce mohly získat vyšší dotaci

"Dlouho jsme měli velké problémy s převodem pozemků na město Morkovice i s vyřízením stavebního povolení, což soustavně oddaloval jeden člověk. Kvůli tomu jsme získali menší dotaci," posteskl si starosta. "Dříve totiž bylo možné získat na cyklostezky mnohem vyšší částky," připomněl.

Ačkoliv má stezka sloužit hlavně cyklistům, v zimě ji budou moci pravidelně využívat i běžkaři. K prohrnutí a udržování stopy postačí i malá vrstva sněhu. Kromě toho chtějí obce vybudovat zázemí pro sportovce. Využít při tom hodlají hlavně bývalé nádražní budovy.

"Na morkovickou už máme zájemce, který v ní plánuje zřídit bufet a úschovnu kol," řekl Horák.

Morkovické nádraží přitom nemá střechu a je už dlouho ve špatném stavu. "Zájemce chce také připomenout historii této nádherné venkovské budovy, což považujeme za důležité," podotkl starosta.

Na trase jsou tři koupaliště

Osvěžení v letních měsících nabídnou na trase tři koupaliště - v Morkovicích, Koválovicích nebo Nezamyslicích.

Až bude stezka hotová, cyklisté si vychutnají příjemný průjezd krásnou přírodou. Bývalá železniční trať totiž vede národní přírodní památkou Křéby.

"Bude to zároveň nejrychlejší způsob, jak se z Prostějova dostat do pořádného lesa, který je až v Morkovicích," podotkl Horák.

Místo trati mezi Nezamyslicemi na Olomoucku a Morkovicemi na Zlínsku vznikne nová cyklostezka.

Místo trati mezi Nezamyslicemi na Olomoucku a Morkovicemi na Zlínsku vznikne nová cyklostezka.