Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Stát chce pro kamiony a autobusy zpoplatnit silnici přes Buchlovské hory

  • 31
Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit pro nákladní auta a autobusy silnici I/50, která vede od Brna přes Buchlovské hory kolem Uherského Hradiště do Starého Hrozenkova. Starostové okolních obcí se ale bojí, že kamiony budou jezdit po okreskách, aby se vyhnuly mýtnému. Hrozí i zdražování jízdného v autobusech.

Když se silniční průtah Buchlovskými horami čas od času uzavře kvůli dopravní nehodě, v nedalekých Koryčanech to hned poznají. Auta tudy problematické místo objíždějí, včetně nákladních aut a autobusů.

„Jezdí tady kamion za kamionem, naštěstí se to stává jen občas,“ nastínila starostka Koryčan Hana Jamborová.

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta

Pokud se však pro kamiony a autobusy frekventovaný průtah přes kopce zpoplatní, jak o tom uvažuje ministerstvo dopravy, mohlo by se to stát každodenní realitou.

„Není to šťastný nápad. Být však řidičem náklaďáku, tak přes obce nejezdím, cesty jsou tady úzké, pomalé, jízda komplikovaná,“ míní Jamborová.

Ministerstvo dopravy chce od roku 2020 pro nákladní auta a autobusy zpoplatnit některé silnice I. třídy (více zde).

„Vláda nám zadala hledat rozšíření mýta v rozsahu 850 až 3 tisíce kilometrů. V tomto smyslu jsme nechali mýtného manažera, aby určil, co je pro stát nejvýhodnější,“ přiblížil ministr dopravy Dan Ťok.

„Vládu jsme už informovali, že v daném rozmezí je nejvýhodnější rozšíření o 900 kilometrů,“ doplnil.

Ministerstvo: Obce mohou tranzitní dopravu odklonit

Ve Zlínském kraji se na seznam dostala silnice I/50, která vede od Brna přes Buchlovské hory do Starého Hrozenkova u státní hranice se Slovenskem. Měří zhruba 110 kilometrů.

„Obce mají už dnes možnost odklonit tranzitní nákladní dopravu ze silnic II. a III. třídy. Konečnému zavedení mýtného bude ještě předcházet diskuze se starosty,“ uvedl k tomu Zdeněk Neusar z tiskového oddělení resortu.

Ministerstvo chce tímto způsobem také dostat kamiony na dálnice, ovšem ve Zlínském kraji to nejde: dálnice D49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici se ještě nezačala stavět.

„Obávám se proto, že část nákladní dopravy se přesune na cesty druhé a třetí třídy, které by se více devastovaly. Na kraji by pak bylo, aby je opravil, ale na rozdíl od státu nemá příjmy z mýtného,“ reagoval krajský radní Jan Pijáček, který je i starostou Vlčnova. „Nelíbí se mi to,“ dodal.

„Chápu, že stát chce tímto způsobem vybrat peníze, aby měl za co silnice první třídy opravovat. Snad řidiči po okreskách moc jezdit nebudou,“ podotkl náměstek hejtmana Pavel Botek, který má dopravu v kompetenci.

Dražší zboží i jízdné

Ani autodopravci z chystané změny nadšení nejsou. Mohou si vybrat jen ze dvou špatných možností: buď na objížďkách ztratí čas, nebo si za přímou trasu připlatí.

„Už teď jsme na hraně možností. Přes obce se většinou jezdit nedá. A z vlastních tržeb zdražení nemůžeme pokrýt. Proto se to asi promítne do cen a zdraží se dodávání zboží,“ řekl jednatel uherskohradišťské společnosti VPM trans Petr Vykoukal.

„Jen za dálniční známky zaplatíme čtyři miliony korun ročně, bude to hodně špatné,“ obává se.

Připlatit si však možná budou muset i cestující v linkových autobusech, na něž se má mýtné také vztahovat.

„Každý náklad navíc zvyšuje cenu provozu, ta se pak bude muset uhradit z jízdného nebo z veřejných zdrojů, tedy z peněz od obcí a kraje,“ předestřel ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Každé zdražení ale vyhání cestující z autobusů, čímž zase klesnou tržby z jízdného,“ doplnil.

V kraji v současné době běží výběrové řízení na autobusové dopravce (více zde). Jejich ztráty platí kraj, jemuž přispívají obce.

Holubář věří, že by autobusy mohly dostat výjimku, avšak ministerstvo dopravy zatím o ničem takovém neuvažuje.

„Situace bude stejná jako dnes, kdy se mýtné na dálnicích a vybraných silnicích I. tříd vztahuje také na autobusy,“ potvrdil Neusar.

Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit silnici I/50, která vede od Brna kolem Uherského Hradiště až k hranicím se Slovenskem ve Starém Hrozenkově.

Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit silnici I/50, která vede od Brna kolem Uherského Hradiště až k hranicím se Slovenskem ve Starém Hrozenkově.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz