Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stát chce pro kamiony a autobusy zpoplatnit silnici přes Buchlovské hory

  9:45aktualizováno  9:45
Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit pro nákladní auta a autobusy silnici I/50, která vede od Brna přes Buchlovské hory kolem Uherského Hradiště do Starého Hrozenkova. Starostové okolních obcí se ale bojí, že kamiony budou jezdit po okreskách, aby se vyhnuly mýtnému. Hrozí i zdražování jízdného v autobusech.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  František Vlček, MAFRA

Když se silniční průtah Buchlovskými horami čas od času uzavře kvůli dopravní nehodě, v nedalekých Koryčanech to hned poznají. Auta tudy problematické místo objíždějí, včetně nákladních aut a autobusů.

„Jezdí tady kamion za kamionem, naštěstí se to stává jen občas,“ nastínila starostka Koryčan Hana Jamborová.

Silnice, na nichž se plánuje zavedení mýta

Pokud se však pro kamiony a autobusy frekventovaný průtah přes kopce zpoplatní, jak o tom uvažuje ministerstvo dopravy, mohlo by se to stát každodenní realitou.

„Není to šťastný nápad. Být však řidičem náklaďáku, tak přes obce nejezdím, cesty jsou tady úzké, pomalé, jízda komplikovaná,“ míní Jamborová.

Ministerstvo dopravy chce od roku 2020 pro nákladní auta a autobusy zpoplatnit některé silnice I. třídy (více zde).

„Vláda nám zadala hledat rozšíření mýta v rozsahu 850 až 3 tisíce kilometrů. V tomto smyslu jsme nechali mýtného manažera, aby určil, co je pro stát nejvýhodnější,“ přiblížil ministr dopravy Dan Ťok.

„Vládu jsme už informovali, že v daném rozmezí je nejvýhodnější rozšíření o 900 kilometrů,“ doplnil.

Ministerstvo: Obce mohou tranzitní dopravu odklonit

Ve Zlínském kraji se na seznam dostala silnice I/50, která vede od Brna přes Buchlovské hory do Starého Hrozenkova u státní hranice se Slovenskem. Měří zhruba 110 kilometrů.

„Obce mají už dnes možnost odklonit tranzitní nákladní dopravu ze silnic II. a III. třídy. Konečnému zavedení mýtného bude ještě předcházet diskuze se starosty,“ uvedl k tomu Zdeněk Neusar z tiskového oddělení resortu.

Ministerstvo chce tímto způsobem také dostat kamiony na dálnice, ovšem ve Zlínském kraji to nejde: dálnice D49 z Hulína do Fryštáku a dál ke slovenské hranici se ještě nezačala stavět.

„Obávám se proto, že část nákladní dopravy se přesune na cesty druhé a třetí třídy, které by se více devastovaly. Na kraji by pak bylo, aby je opravil, ale na rozdíl od státu nemá příjmy z mýtného,“ reagoval krajský radní Jan Pijáček, který je i starostou Vlčnova. „Nelíbí se mi to,“ dodal.

„Chápu, že stát chce tímto způsobem vybrat peníze, aby měl za co silnice první třídy opravovat. Snad řidiči po okreskách moc jezdit nebudou,“ podotkl náměstek hejtmana Pavel Botek, který má dopravu v kompetenci.

Dražší zboží i jízdné

Ani autodopravci z chystané změny nadšení nejsou. Mohou si vybrat jen ze dvou špatných možností: buď na objížďkách ztratí čas, nebo si za přímou trasu připlatí.

„Už teď jsme na hraně možností. Přes obce se většinou jezdit nedá. A z vlastních tržeb zdražení nemůžeme pokrýt. Proto se to asi promítne do cen a zdraží se dodávání zboží,“ řekl jednatel uherskohradišťské společnosti VPM trans Petr Vykoukal.

„Jen za dálniční známky zaplatíme čtyři miliony korun ročně, bude to hodně špatné,“ obává se.

Připlatit si však možná budou muset i cestující v linkových autobusech, na něž se má mýtné také vztahovat.

„Každý náklad navíc zvyšuje cenu provozu, ta se pak bude muset uhradit z jízdného nebo z veřejných zdrojů, tedy z peněz od obcí a kraje,“ předestřel ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Každé zdražení ale vyhání cestující z autobusů, čímž zase klesnou tržby z jízdného,“ doplnil.

V kraji v současné době běží výběrové řízení na autobusové dopravce (více zde). Jejich ztráty platí kraj, jemuž přispívají obce.

Holubář věří, že by autobusy mohly dostat výjimku, avšak ministerstvo dopravy zatím o ničem takovém neuvažuje.

„Situace bude stejná jako dnes, kdy se mýtné na dálnicích a vybraných silnicích I. tříd vztahuje také na autobusy,“ potvrdil Neusar.

Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit silnici I/50, která vede od Brna kolem Uherského Hradiště až k hranicím se Slovenskem ve Starém Hrozenkově.

Ministerstvo dopravy chce zpoplatnit silnici I/50, která vede od Brna kolem Uherského Hradiště až k hranicím se Slovenskem ve Starém Hrozenkově.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Divoké prase (ilustrační foto)
Elitní policejní střelci začnou lovit divočáky v oblasti zasažené morem

Šestnáct policejních odstřelovačů se večer poprvé zapojí do lovu divočáků v oblasti zasažené africkým morem prasat na Zlínsku. Použijí speciální střely, které...  celý článek

Při sobotní naháňce zastřelili myslivci na východě Prahy dvě divoká prasata.
Odstřelovači lovili divočáky v oblasti zasažené morem, zabili jen dva

Elitní policejní střelci, kteří v noci na dnešek na Zlínsku poprvé stříleli divočáky v zóně zasažené morem, ulovili jen dva kusy. Přitom je potřeba postřílet...  celý článek

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.