Vlakové nádraží ve Vsetíně.

Vlakové nádraží ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Vsetín se chce v roce 2018 pustit do dopravního terminálu za miliardu

  • 2
Vsetínská radnice plánuje společně se správcem železnice přeměnit vlakové a autobusové nádraží na moderní dopravní terminál. Naproti němu vznikne nákupní galerie.

Velký plán na proměnu vlakového nádraží a jeho okolí představil před časem obyvatelům Vsetína při veřejných diskusích starosta Jiří Čunek.

Prosazuje zbourání stávající výpravní budovy Českých drah, na jejímž místě mají vzniknout autobusová nástupiště. Naproti přes cestu pak vyroste nákupní galerie a čekárny, odkud směrem k Rokytnici povede pod kolejemi podchod pro pěší.

O možném stržení historické výpravní budovy, která ve městě stojí od 80. let 19. století, jedná radnice s jejím vlastníkem, kterým jsou České dráhy. Avšak pouze dočasně. Letos má být stavba převedena do majetku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

„Z našeho pohledu je demolice staré budovy a vybudování zcela nového terminálu finančně stejně nákladné jako její případná renovace,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Do diskuse o podobě terminálu hodlají zapojit obyvatele

Pokud půjde dům skutečně k zemi, volné místo zřejmě zaberou autobusové zastávky.

„Obě nádraží, autobusové i vlakové, by poté fungovala vedle sebe a lidé by mezi nimi nemuseli dlouho přecházet,“ plánuje Čunek.

Stávající autobusové nádraží vlastní společnost ČSAD Vsetín. Lukrativní pozemky pod ním však patří městu. Co by ale na nich mohlo po uvažovaném přestěhování nádraží vzniknout, není jasné.

„Je to o diskusi, do které chceme zapojit i obyvatele. Jisté je, že současné nádraží je předimenzované a odpovídá době svého vzniku. Mnohá větší města dnes už mají menší nádraží než my ve Vsetíně,“ upozornil zastupitel Petr Kořenek.

Ten je členem pracovní skupiny, která se na radnici plány na proměnu obou nádraží zabývá.

Výše zmíněné úpravy jsou stále ve fázi úvah. Naopak zcela reálné obrysy získává přestavba budovy ČSOB naproti vlakovému nádraží, ze které vznikne nová obchodní galerie.

Společnost Valatrans by s její výstavbou ráda začala už v tomto roce. S městem už dokonce uzavřela smlouvu o koupi sousedního pozemku nutného k rozšíření domu (více zde).

Jak před časem MF DNES potvrdil předseda představenstva firmy Valatrans Jaroslav Vala, najdou v galerii zázemí banky, notáři, ale třeba také holič. Počítá se i s dalšími obchodními prostorami a podzemním parkovištěm.

Aktuální situaci však Vala kvůli pracovnímu vytížení blíže nekomentoval.

Modernizace čeká i železniční trať

Podle představ radnice by měla být galerie propojena s novými čekárnami, které cestující využijí k čekání na vlaky i autobusy.

Ve hře zůstává zmíněný tunel pro pěší, který bude ze strany od Rokytnice přivádět cestující na jednotlivá vlaková nástupiště.

„Vyústí mezi galerií a čekárnou,“ poznamenal Čunek.

Cílem města je, aby se dopravní terminál začal stavět v roce 2018. O rok dříve chce SŽDC zahájit modernizaci samotného vlakového nádraží.

„Díky přestavbě by mělo dostat nová ostrovní nástupiště s výškou nástupní hrany v úrovni podlahy železničního vozu nebo výtahy,“ vyjmenoval Illiaš.

Úpravy mají zajistit pohodlný nástup do vlaků handicapovaným i maminkám s kočárky. Přímo souvisejí s chystanou modernizací železniční trati, jež vede z Hranic přes Vsetín do Horní Lidče a pokračuje dále na Slovensko.

Stát mimo jiné počítá s úpravami, které zvýší rychlost, jíž po ní budou vlaky jezdit. Z dosavadních 80 kilometrů se zvedne místy až na 160 kilometrů za hodinu.

„Doba cestování dálkovými vlaky se v tomto úseku zkrátí o osm minut,“ upřesnil Petr Pšenička z investičního odboru SŽDC.

Změny obou nádraží v součtu přijdou na více než miliardu korun. Tuto částku mají z podstatné části pokrýt státní peníze a evropské dotace.