Baťův kanál vstoupil do nové sezóny.

Baťův kanál vstoupil do nové sezóny. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Pět důvodů, proč navštívit Baťův kanál. Ten láká na nové areály i okolí

  • 2
Unikátní vodní cesta Baťův kanál chce letos přivítat sedmdesát tisíc návštěvníků. Přečtěte si pět důvodů, proč se vydat na prvorepublikovou vodní cestu a třeba na ní strávit i dovolenou. Plavební sezona na Baťově kanále začala o víkendu.

1. Ubytování v nových chatkách a areálech s programem

Letošní novinkou jsou dva opravené areály na trase Baťova kanálu: Pahrbek v Napajedlích a Výklopník v Sudoměřicích. Pahrbek přivítá turisty pestrobarevnými bungalovy, které nahradily vysloužilé chatky stavěné kdysi v Akcích Zet. Přibyla i místa pro karavany s přípojkami na vodu, elektřinu a kanalizaci nebo místa pro stanování. "Chatky měly dřív sociální zařízení venku. Nyní mají sprchu a vanu i vlastní parkovací místo," upozornila provozní manažerka Andrea Holíková.

Vizualizace budoucí podoby střediska Pahrbek v Napajedlích.
Kdysi věhlasné středisko Pahrbek v Napajedlích se po modernizaci chystá opět otevřít.
Kdysi věhlasné středisko Pahrbek v Napajedlích se po modernizaci chystá opět otevřít.

Pahrbek nabídne kromě moderního ubytování i občerstvení ve videokavárně, pokračování kdysi vyhlášených diskoték, nové volejbalové hřiště, servis pro kola nebo půjčovnu šlapadel. Výklopník v Sudoměřicích u Hodonína má kromě ubytování jiné lákadlo. Je jím opravená technická památka - model výklopníku, který za první republiky sloužil k překládání lignitu a je starý přes sedmdesát let.

2. Stačí dojet do přístaviště na kole a nalodit se

Osmdesát kilometrů dlouhá cyklostezka podél Baťova kanálu je dalším lákadlem zvlášť pro rodiny s dětmi nebo méně zdatné cyklisty, kteří ocení rovinatý terén s krásnými výhledy do okolí. "Ti, co ji už vyzkoušeli, ji srovnávají se slavnou rakouskou trasou podél Dunaje," upozornila ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy Dana Daňová. Stezka umožňuje kombinovat cyklistiku s jízdou na lodi. "Můžete dojet do některého z přístavišť a nalodit se i s koly," doplnila Daňová.

I díky trase by chtěli na kanále zvednout celkovou návštěvnost. "Asi o třetinu na 70 tisíc turistů," věří Vojtěch Bártek z obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Neustále také přibývá lodí, které si lze pronajmout. "Teď je jich tolik, že nejsme schopni je dopočítat. Rozhodně víme, že už jsme ve druhé stovce," pousmál se Bártek.

3. Na vyplutí stačí krátké zaučení, o zbytek se starají jiní

Váhaví turisté ocení i to, jak je všechno na Baťově kanále jednoduché. Opravdu stačí přijít do přístaviště a půjčit si loď, aniž byste na ní předtím seděli. Obsluha vás zaučí během chvilky a pak už nic nebrání tomu, abyste vypluli. Není třeba se bát ani plavebních komor, které slouží k vyrovnání výškového rozdílu v místech, kde je jez. Zdymadla totiž obsluhují zkušení pracovníci, takže turistovi stačí, aby se člunem nebo hausbótem pomaličku vjel do komory. Vše ostatní udělá technika za něj.

A co když chcete přesednout na kolo? Není problém. Stačí přijet k nejbližšímu přístavišti, uvázat loď a nasednout na bicykl. V okolí je několik zajímavých památek.

Přístaviště na Baťově kanále ve Spytihněvi na Zlínsku.
Baťův kanál.
Baťův kanál - Za první republiky nechal Tomáš Baťa postavit několik malých

4. Atraktivní turistické cíle v blízkosti vodní cesty

Buchlov, Velehrad, Kroměříž s památkami UNESCO nebo funkcionalistický Zlín. Asi není třeba vyjmenovávat, co všechno je v dosahu vodní cesty. "Líbilo se mi, že je kolem kanálu hodně památek," chválí Jan Vavruša, který na kanále trávil prázdninové volno s rodinou před dvěma lety. "Jeden den jsme nechali hausbót v Otrokovicích a jeli do zlínské zoo, další den v Hradišti a projeli jsme i tamní vinné sklípky. Byla to pestrá dovolená."

5. Obce, spolky i sdružení spojuje jeden cíl

V neposlední řadě se úspěch Baťova kanálu dá vysvětlit tím, že většina obcí a organizací táhne za jeden provaz. Cyklostezka podél vody je pospojovaná ze spousty malých, leckdy třeba jen kilometrových úseků. Kdyby mezi sebou obce nespolupracovaly, nikdy by se to nepovedlo. "Už jsme skoro naplnili cíl, kterým bylo vybudování infrastruktury, přístavišť a cyklostezek," libuje si starostka Napajedel Irena Brabcová.

Už za měsíc bude otevřena další část cyklostezky mezi Pahrbkem a Spytihněví. "Časem bychom chtěli zrekonstruovat úsek mezi Pahrbkem a Napajedly," posteskla si Brabcová.

Snaží se i Povodí Moravy, které je správcem kanálu. Do opravy šesti staveb a údržby toku investovalo více než 19 milionů korun. Před sezonou pracovníci podniku vyčistili všech třináct plavebních komor, které na kanálu jsou. Největší nánosy přitom zaznamenali pod zdymadlem v Kunovském lese. "V zimě jsme také ořezali nebo pokáceli stromy, vyřezali křoviny a opravili například rozsáhle poškozenou hráz v Sudoměřicích," vypočítal ředitel závodu Střední Morava Pavel Cenek.