ORIGINÁLNÍ TYPOGRAFIE. Knihu studenta Pavla Coufalíka tvoří zčásti zmenšené

ORIGINÁLNÍ TYPOGRAFIE. Knihu studenta Pavla Coufalíka tvoří zčásti zmenšené modely typických baťovských staveb, například klasických červených čtvrtdomků. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Student vytvořil baťovský Zlín jako leporelo. Dostal za to cenu designu

  • 5
Student zlínské univerzity Tomáše Bati Pavel Coufalík dosáhl na vítězství v prestižní designérské soutěži. Mezi dvěma sty účastníky vyhrál s originální autorskou knihou o Zlínu. V ní připomíná jeho slavnou baťovskou éru.

Pracoval na ní více než rok. Ale dlouhé hodiny strávené nad historickými dokumenty i vymýšlením netradiční grafiky se Pavlu Coufalíkovi vyplatily.

Jeho kniha s názvem Zlín už zabodovala v několika soutěžích. Teď se stala vítězem prestižní Národní ceny studentského designu.

"Byla to pro mě vysoká meta," prozradil student 5. ročníku Fakulty multimediálních komunikací.

Tato soutěž totiž díla nehodnotí podle oborů, což znamená, že vítěz musí snést srovnání mezi díly grafického, oděvního, obuvnického i průmyslového designu.

To se sedmadvacetiletému designérovi povedlo. "Práce představuje něco více než grafický design," konstatovali porotci. "Autor je evidentně nakažený baťovským entuziasmem."

Originál podobný leporelu

Porotcům představil publikaci, která je v Česku vidět jen málokdy. Kniha totiž přibližuje baťovskou éru ve 20. a 30. letech ve Zlíně nejen svým obsahem, ale i grafickým ztvárněním. Využívá dobových fotografií, starých map i plakátů.

Národní cena za studentský design

Mezinárodní soutěž každý rok vyhlašuje Design Cabinet a Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství a další instituce. Letos se přihlásilo 225 účastníků z Česka, Slovenska i Kanady.

Pořadatelé vyhlásili kromě hlavního vítěze i kategorie Excelentní studentský design, Dobrý studentský design i Zvláštní ceny profesionálních institucí.

Soutěž je určená pro univerzity, vysoké školy, vyšší odborné školy, střední odborné školy a odborná učiliště se studiem designu, architektury, uměleckých řemesel a výtvarného umění.

Soutěž o nejlepší studentský design funguje v Česku od roku 1991. V soutěži byl v minulosti oceněn například i student zlínské univerzity Jan Škola za svůj multifunkční invalidní vozík.

Dospělým může připomínat dobu, kdy jako děti četli leporelové pohádkové knížky. Hlavně ty, ve kterých na skládačkových stránkách téměř ožívali princezny, draci i zvířata.

V knize zase ze stránek vystupuje zlínský mrakodrap, typický žlutý baťovský střevíček, letadlo, ve kterém se zřítil Tomáš Baťa, nebo obchodní dům Prior. Všechno navíc v téměř dokonalé kopii původní podoby ze 30. let, kterou znají už jen pamětníci.

Coufalík si také dal záležet na detailech. "Třeba jsem potřeboval fotku jedné z baťovských budov jen z čelního pohledu, což nebylo jednoduché na hledání," přiznal.

I proto, aby všechny fotografie, data, dokumenty i modely vypadaly stejně jako tehdy, strávil hodiny v archivu na Klečůvce.

"Hodně mě překvapilo, jak rychle se Zlín měnil. Třeba mrakodrap tehdy neměl vstup z hlavní strany a obchodní dům byl zase postavený bez dnes známých přístaveb," připomněl Coufalík.

V jedné z kapitol kniha například nabízí pohled na známé reklamní plakáty firmy Baťa, na starou baťovskou zeď, na které se za socialismu objevila gottwaldovská hesla, nebo na mapu městské hromadné dopravy tak, jak se během desetiletí měnila a rozšiřovala.

Knihkupectví si počkají

Publikace o Zlínu zatím boduje na většině soutěží. Letos na jaře vyhrála mezinárodní Talent designu ve Zlíně, a to v kategorii grafický design. První místo získala i v pražské soutěži Fenomén kniha.

Její autor by ji rád představil i v zahraničí. "Ale musím vytvořit anglickou verzi," konstatoval.

Knihu však předělával i pro Národní cenu designu. Upravil grafiku, vychytal detaily, pečlivěji zpracoval kapitolu o baťovské továrně a celou vytiskl na jiném papíře.

V budoucnu plánuje i další kapitolu, která by se týkala současného Zlína a upozornila třeba na nový Baťův institut.

Nápad, který zaujal nejen ve Zlíně, ale i v Praze, se zatím k veřejnosti nedostal. Podobné graficky zpracované knihy se přitom v zahraničí vyrábějí a prodávají ve specializovaných prodejnách.

"Snažím se jednat i s městem nebo Nadací Tomáše Bati, ale zatím se nic jistého nerýsuje," nastínil možnosti Coufalík.