Zlínská radnice možná na sídlištích i v centru města zavede rezidenční zóny pro místní obyvatele.

Zlínská radnice možná na sídlištích i v centru města zavede rezidenční zóny pro místní obyvatele. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Centra měst jsou plná aut, radnice proto zpoplatní více parkovacích míst

  • 8
Centra měst ve Zlínském kraji jsou plná aut, takže řidiči nemají kde zaparkovat. Špatnou situaci chtějí radnice řešit způsoby, které ale motoristy moc nepotěší - uvažují o zvýšení parkovného i rozšíření placených ploch.

Například ve Vsetíně se to bude týkat Žerotínovy a Tyršovy ulice, kde je dnes dohromady kolem dvou set bezplatných míst k stání. Do tří až čtyř let za ně řidiči budou platit. A vedení města uvažuje ve stejném časovém horizontu také o zvýšení stávajících sazeb parkovného.

„V centru nemají být auta dlouhodobě odstavená. Parkování musíme řešit razantně. Do konce volebního období zavedeme systém placeného parkování,“ nastínil vsetínský místostarosta Tomáš Pifka.

Stání v ulicích Žerotínova a Tyršova vznikla s pomocí peněz z Evropské unie. Město je proto bude moci zpoplatnit až za tři roky.

Podle Pifky nemá smysl zdražovat stání na jiných parkovištích v centru dřív a je třeba zavést v centru nový režim plošně.

Kroměříž zvažuje zpoplatnit okolí koupaliště

Také střed Kroměříže bývá ucpaný vozy a není tam kde zaparkovat. Vedení radnice proto uvažuje o rozšíření placených parkovišť a jejich zdražení v centru.

Platit by se nově mohlo například v okolí koupaliště Bajda, kde stává podél cesty řada aut dlouhodobě.

„Letošní sezonu už to zavádět nebudeme, možná příští,“ naznačil místostarosta Kroměříže Marek Šindler.

„Zaparkovat na náměstích v historickém centru je ale obtížné, takže situaci budeme muset řešit. Tarify parkovného jsme neměnili už řadu let,“ doplnil.

Zavede Zlín rezidenční zóny?

Ve Zlíně uvažují o zásadnějších změnách, které budou vycházet z generelu dopravy, jejž si radnice aktuálně nechává zpracovat. Kterým směrem se při řešení problému s parkováním vydá, by mohla vědět příští rok.

„Preferoval bych regulaci a restrikci,“ řekl Karel Říha, vedoucí odboru koncepce a realizace dopravních staveb zlínského magistrátu.

„Centrum města nebo části sídliště by mohly být vymezeny jako rezidenční zóny pro obyvatele, kteří zde bydlí. Myslím, že se nevyhneme ani zdražování.“

Zdůraznil, že není v prostorových možnostech krajského města, aby zde měla každá rodina stání pro dvě auta. Podle Říhy není ve Zlíně až takový problém zaparkovat v centru, zdejší řidiči za stání ale nechtějí platit.

O kolik by se parkování mohlo navýšit, zatím nedokázal odhadnout.

Ani ve Vsetíně a v Kroměříži ještě netuší, jak výrazně s cenami pohnou.

Hradiště po volbách změnilo ceník

Jinou cestou se vydalo Uherské Hradiště. Aby vedení tamní radnice dostálo svým předvolebním slibům, parkování v centru na jaře naopak zlevnilo. Půlhodina tam stojí jen korunu, hodina deset.

V první zóně v centru vyšla předtím první hodina na 25, ve druhé na 15 a ve třetí na 10 korun. V té bude nižší i denní sazba - místo 50 jen 20 korun.

Radnice zároveň přesunula parkoviště před budovou vlakového nádraží ze třetí zóny do dražší druhé.

Na parkovném Hradiště ročně vybere necelých 15 milionů korun místo sedmnácti.

Ceny za parkování
Město30 minut60 minut
Kroměříž15 Kč25 Kč
Uherské Hradiště1 Kč10 Kč
Vsetín5 Kč10 Kč
Zlín5 Kč15 Kč
Ceny odpovídají centru města nebo větším parkovištím v jeho blízkosti. Jinde mohou být vyšší i nižší.
Zdroj: technické služby měst