Otrokovice vytvořily plán na snížení nehod. Jsme první v Česku, chlubí se

  15:45aktualizováno  15:45
Otrokovice mají jako první město v České republice vypracovanou strategii k bezpečnosti dopravy. Má přispět ke snížení nehod. Do roku 2025 jsou v plánu opatření za více než 17 milionů korun.

Mezi nebezpečná místa v Otrokovicích patří křižovatka v části Kvítkovice, denně tudy projedou desítky tisíc aut. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Jedná se o unikátní počin, který zatím nemá v rámci České republiky obdoby. Město Otrokovice má ambici se připojit k několika desítkám evropských měst, které již toho cíle dosáhly,“ uvedla mluvčí města Romana Stehlíková.

Během deseti let na silnicích v Otrokovicích zemřelo osm lidí, 57 má za sebou těžká zranění zásadně ovlivňující jejich život a 407 se zranilo lehce. Nehody a jejich následky navíc přinesly škodu 762 milionů korun. I tyto údaje vyplynuly z materiálu, který pro radnici vypracovalo Centrum dopravního výzkumu Brno.

Střednědobým cílem strategického plánu na roky 2018 až 2025 je vytvořit podmínky pro to, aby od roku 2025 na území města nezemřel na následky dopravní nehody žádný člověk a počet těžce zraněných klesl na polovinu.

Dokument budou nejpozději v září projednávat zastupitelé. Pokud bude naplněn v maximální podobě, vyjde na 17,3 milionu korun. Námětů je v něm celá řada. Například snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v obytných lokalitách, vybudování ostrůvků uprostřed silnic, osvětlení přechodů pro chodce či instalace měřičů rychlosti.

„Některá opatření jsme dělali už teď, kvůli zklidnění dopravy se v ulici Čechova objevil další zpomalovací práh. Budují se také cyklostezky a odstraňují bariéry na chodnících. Ale to byly jen nahodilé kroky, v budoucnu to můžeme lépe naplánovat,“ řekla vedoucí radničního dopravně-správního odboru Renáta Krystyníková.

Důležité je, že město získalo podrobnou mapu míst, kde za posledních deset let došlo k nehodám. Potíží v posledních letech přibývá třeba na křižovatce u nadjezdu, kde se střetávají přivaděč z D55, cesta z Baťova a hlavní průtah městem směrem na Tlumačov. Většinou jde o nedání přednosti v jízdě při odbočování vlevo.

„Pomoci může úprava světelné signalizace nebo její přebudování na kruhový objezd. O této variantě se mluví dlouhodobě, musí se na ni ale nejdříve zajistit finance,“ podotkla Krystyníková.

„Nebezpečný“ přechod v ulici Zlínská? Příčiny nehod se liší

Dopravě v Otrokovicích také uleví dobudování jihovýchodní části obchvatu, hotovo má být do roku 2021 (viz též ŘSD získalo poslední pozemky, dostavba dálnice u Otrokovic začne v létě). Nyní přes centrum projede 15 tisíc aut a na vytížené křižovatce v Kvítkovicích až dvakrát tolik.

Další kamiony a těžká auta z města před třemi lety odvedl nový vjezd do areálu Tomy a zákaz vjezdu do centra.

Vyloženě problémové místo ve městě není. Navzdory tomu, že dopravně-bezpečnostní projekt Automapa Allianz letos označil za 10. nejrizikovější přechod v zemi ten, který se nachází v ulici Zlínská u vlakové zastávky Trávníky.

„Loni se zde odehrály čtyři nehody, z toho dvě vážné. Dva lidé se zde zranili těžce a jeden lehce,“ vypočítal mluvčí Allianz pojišťovny Václav Bálek.

Jenže nehody, k nimž zde došlo, nemají žádný společný ukazatel. Důvody se lišily. „Jediný případ s úmrtím se stal v roce 2008, kdy vlak srazil a usmrtil jednu osobu,“ upozornila Krystyníková.

Přejezd v Trávníkách získá moderní zabezpečení

Právě lokalita kolem Kvítkovic se v budoucnu změní. V rámci modernizace železnice z Otrokovic do Zlína pojedou vlaky v kvítkovické křižovatce podzemním tunelem a bude zrušen přechod kousek za křižovatkou směrem na Zlín.

Zmíněný přejezd na Trávníkách pak doplní moderní zabezpečovací systém.

„S projektanty stavby jsme zvažovali i podchod či nadchod, ale ze zkušeností víme, že lidé by přes něj stejně nechodili a trať by přebíhali. Tak se to děje i na železnici Přerov–Břeclav,“ poznamenala vedoucí odboru.

Smrtelné nehody cyklistů se v Otrokovicích během deseti let staly dvě a ani jedna nebyla po srážce s autem, nezemřel zde ani žádný motorkář.

„Obecně platí, že mezi rizikové skupiny patří děti, senioři a chodci. Na výchovu účastníků silničního provozu se chceme ještě víc zaměřit,“ dodala Krystyníková.

Autor:

Nejčtenější

Se třemi dětmi rezignujete na spoustu věcí, říká pediatrička Karolová

Kateřina Karolová se svými třemi syny

Jako dětská lékařka odešla Kateřina Karolová sbírat zkušenosti na kliniku do Německa, kde zažila velmi náročné služby....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Kladno s Plekancem v sestavě zdolalo Vsetín, Jihlava uspěla v Prostějově

V utkání proti Slavii míří za pukem budějovický Zdeněk Doležal (vlevo).

První hokejová liga pokračovala 33. kolem. Kladno i s Tomášem Plekancem v sestavě přehrálo Vsetín 6:3, trápící se...

Muž se pokusil zastřelit šéfa své přítelkyně, protože jí dával malý plat

Ilustrační snímek

Až dvacetileté vězení hrozí muži ze Vsetínska, který v opilosti vystřelil na provozovatele restaurace a jen těsně jej...

Po sérii násilných potyček sepsali lidé v Uherském Brodě petici

Ilustrační snímek

Devět případů napadení obyvatel za jeden měsíc vyvolalo velké emoce v Uherském Brodě. Řada kritických reakcí se...

Další z rubriky

Most u Tlumačova je po půl roce opravený, končí objížďka přes Otrokovice

Ilustrační snímek

Rozsáhlá oprava silničního mostu přes vlakové koleje mezi Otrokovicemi a Tlumačovem je u konce. Od pondělí budou moct...

Lepší jméno máme v cizině, říká končící rektor zlínské univerzity

Petr Sáha vedl zlínskou univerzitu v letech 2001–07 a 2010–18.

Čtrnáct let působil ve funkci rektora Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a stál i u jejího vzniku. Petr Sáha nyní v čele...

Lékaři v Hradišti měnili kloub prstu, v okresních nemocnicích je to rarita

Lékaři v Uherském Hradišti provedli výměnu drobného kloubu prstu ruky.

Výměna malého kloubu prstu ruky? Pro uherskohradišťské ortopedické oddělení to byla výjimečná operace. Na kloubní...

Najdete na iDNES.cz