Vlakové nádraží v Rožnově pod Radhoštěm.

Vlakové nádraží v Rožnově pod Radhoštěm. | foto: archiv

Rožnovu kazí jméno zchátralé nádraží, modernizace může začít už za rok

  • 6
Obyvatelé Rožnova pod Radhoštěm i turisté, kteří míří vlakem nejčastěji do místního valašského skanzenu, se dočkají většího pohodlí. Cestování nyní znepříjemňují oprýskaná nádražní budova a nízká nástupiště. To má změnit chystaná rekonstrukce.

Projektová příprava má být hotová letos, stavět by se podle optimistické varianty mohlo v letech 2017 a 2018.

„Kromě kachliček na WC se na nádraží za posledních čtyřicet let nic nezměnilo. Je to ostuda. Zvlášť když pro turisty, kteří přijedou do Rožnova vlakem, jde o první věc, co uvidí,“ poukázal starosta Radim Holiš.

Zpráva o připravované rekonstrukci nádraží potěšila také Valašské muzeum v přírodě. Loni ve skanzenu zaznamenali návštěvnický rekord, našlo si do něj cestu 286 tisíc lidí.

A přestože vedení muzea nerozlišuje, jaké dopravní prostředky při cestě do něj lidé volí, je zřejmé, že nemálo z nich jezdí právě vlakem. Výjimkou nejsou ani speciálně vypravované jízdy historických mašin a vagonů.

„Jsme jednou z top turistických oblastí ve Zlínském kraji. Úprava estetiky nádraží by proto rozhodně byla prospěšná,“ nastínil ředitel skanzenu Jindřich Ondruš.

V plánu jsou i bezbariérové perony

O opravy se má postarat Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta však stále není majitelem nádraží. Od Českých drah by ho podle nejnovějších informací měla převzít v červnu.

„Přesto uvažujeme, že rekonstrukci rožnovského nádraží zařadíme na seznam nejbližších investic. Vše je na dobré cestě, za měsíc nebo dva bychom měli vědět víc. Osobně budu hlasovat pro, aby se Rožnov do investičního plánu dostal,“ informoval Petr Pšenička z investičního odboru SŽDC.

Zároveň upozornil, že z hlediska dopravního vytížení rozhodně má rožnovské nádraží budoucnost.

„Jeho oprava je proto logická, navíc na ni půjdou čerpat evropské peníze,“ podotkl Pšenička.

Mimo úpravy nádražní budovy včetně nových čekáren nebo toalet plánuje SŽDC také rekonstrukci kolejí a peronů. Ty mají být konečně bezbariérové a do vlaků se tak bez potíží dostanou handicapovaní nebo maminky s kočárky.

„Prvořadá je pro nás bezpečnost cestujících,“ ujistil Pšenička.

Začátek stavby se může posunout

O opravu zchátralého nádraží usiluje město už léta. Další avizovaný posun směrem k jeho rekonstrukci tak radnice pochopitelně vnímá jako dobrou zprávu.

Už léta se navíc kolem nádraží pohybují i lidé bez domova nebo sociálně slabí. A Rožnov věří, že by je rozsáhlé opravy mohly odlákat jinam. „Je pravda, že se tito lidé u nádraží shromažďují. Dříve často spávali v budově bývalé výtopny, ve které před časem dokonce vypukl požár, při kterém jeden člověk zahynul,“ připomněl Holiš.

Zahájení stavby v roce 2017 se však ještě může změnit. Jde o to, zda se projekt na opravu nádraží podaří zpracovat ještě letos.

„Tomuto kroku předchází celá řada studií. Ať už jde o vliv na životní prostředí, ekonomickou návratnost, studii proveditelnosti stavby a další. Jejich zpracování obvykle trvá rok až dva,“ vysvětlil Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Přestavbu vlakového nádraží připravuje také sousední Vsetín, práce zde možná začnou už v roce 2018 (více zde).

Komfortnějšího cestování po železnici by se v dohledné době měli dočkat i lidé v krajském Zlíně, kde je v plánu zdvojkolejnění trati do Otrokovic, elektrifikace a rovněž vybudování moderního dopravního terminálu, který propojí vlakovou, autobusovou i městskou dopravu. Stavět by se mohlo do tří let a hotovo může být v roce 2024 (více zde).