Nádraží v Brumově-Bylnici před rekonstrukcí

Nádraží v Brumově-Bylnici před rekonstrukcí | foto: http://vlacky.webgarden.cz

Nádraží v Bylnici na moderní železnici promění za 185 milionů

  • 4
Nákladná oprava by v budoucnu měla umožnit dálkové ovládání stanice v Brumově-Bylnici na Zlínsku bez nutnosti lidské obsluhy. Prozatím změnu pocítí hlavně cestující, kterým zlepší zážitek z jízdy vlakem nové nástupiště i čekárna.

Jako na trati v supermoderním železničním koridoru to teď vypadá na nádraží v Bylnici. Aby taky ne, vždyť na rekonstrukci kolejiště i čekárny padlo už téměř 200 milionů korun z Evropské unie.

"Máme hotovo přibližně osmdesát procent prací," informoval Pavel Tesař, mluvčí Státní železniční dopravní cesty, která je investorem akce. "Zbývající část chceme stihnout do května 2013," prohlásil.

Letos se pracovníci věnovali hlavně rekonstrukci železničního spodku a svršku. Cestujícím na nádraží postavili nové nástupiště.

"Je oboustranné, se zvýšenou nástupní hranou, která umožní pohodlný nástup do vlaků," upozornil Tesař.

V budoucnu se tam cestující, kteří čekají na vlak, mohou schovat pod přístřeškem. "To jsem ráda, vždycky tam docela foukalo," řekla jedna z cestujících Lenka Matějková.

Zbývá dokončit úpravu okolí kolejí a přístavbu k technologickému objektu, kde se nachází "mozek" stavby. "Je to místo velmi důležité pro plynulost a bezpečnost železniční dopravy," podotkl Tesař.

Právě tam sídlí sdělovací zařízení a rádiový systém, což umožňuje dálkovou obsluhu nádraží. "Proto jsme stanici modernizovali," potvrdil Tesař.

Lidé, kteří na stanici v Bylnici pracují, se však zřejmě nemusejí bát. Aby mohla stanice fungovat bez lidské obsluhy, musí se podobné modernizace dočkat i další stanice na trati Staré Město - Vlárský průsmyk. "To děláme po etapách," podotkl Tesař.

Nová čekárna a pohodlí

Stavební úpravy ovšem nespočívají jen v rekonstrukci kolejiště nebo nových technologických zařízeních na trati. Měly by také zvýšit komfort a pohodlí cestujících. Těm často nevyhovovala zchátralá čekárna. Proto se součástí oprav stalo i plánování příjemnějších prostor.

"Součástí budované přístavby bude čekárna se sociálním zázemím a výdejna jízdenek," uvedl mluvčí Pavel Tesař.

Oprava nádraží v Brumově

Začala letos v únoru a má končit v květnu 2013. Náklady činí 185 milionů korun, které poskytla Evropská unie. Stanice pak bude připravena na dálkovou obsluhu a diagnostiku technologických zařízení.

Toto řízení si vyžádá podobné opravy v celé délce trati Staré Město - Vlárský průsmyk. Práce zatím postupují po etapách, nedávno byla rekonstruována stanice Bojkovice.

Má z ní radost také starosta Brumova-Bylnice Zdenek Blanař. "Všichni se těšíme, až bude hotová i odbavovací hala. Bude to po těch letech příjemná změna," pousmál se.

Stará budova, ve které bývala čekárna, tak půjde nejspíš už brzy k zemi. Další přání místních se však podaří splnit mnohem hůř.

"Kéž by se obnovila četnost spojů na úroveň, jaká tu byla před revolucí," přeje si totiž starosta Blanař.

Sám asi ví, že to je pro České dráhy i jejich partnery nereálná vize. "Zkoušeli jsme to s dráhami domluvit několikrát, ale nikdy to nevyšlo," poznamenal.

Časům, kdy byla trať Brno - Trenčianská Teplá výkladní skříní drah, už po rozdělení Československa opravdu odzvonilo. Nezájem o toto spojení je však také znát i ze slovenské strany.

Ilustruje to před rokem zavedený přímý spoj mezi Trenčínem a Brnem, který jezdíval přes Bylnici v neděli. Teď nově jezdí pouze po Vlárský průsmyk, kde čeká přípoj do Trenčianské Teplé.

"Náš slovenský protějšek neobjednal trasu Vlárský průsmyk - Trenčín u spěšného vlaku," vysvětlila problém mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.