Silnice v Huslenkách na Vsetínsku připomíná po zimě tankodrom, podobných míst v

Silnice v Huslenkách na Vsetínsku připomíná po zimě tankodrom, podobných míst v kraji je přitom mnohem víc. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Záludné díry lemují Zlínský kraj, oprava bude stát mnohem víc než loni

  • 0
Děr na silnicích ve Zlínském kraji je mnohem více než před rokem a jejich oprava bude dražší. Silničáři na to potřebují od kraje další peníze. Problematické úseky jsou přitom i na silnicích ze Zlína do Uherského Hradiště nebo Holešova.

Jsou větší, hlubší a řidiči na ně narazí mnohem častěji než dřív. Na díry na silnicích druhých tříd si všichni musejí dávat pozor po celém Zlínském kraji.

"Je to problém, špatné jsou vlastně všechny naše hlavní tahy," potvrdil provozně technický náměstek krajských silničářů Radek Berecka. Nejkritičtější místa už se podařilo částečně opravit. "Nechtěli jsme riskovat, že si tam někdo urve kolo," prohlásil Berecka.

Situace je i tak mnohem horší než loni. Minulou zimu totiž mrzlo víc. Letos se mráz střídal s oteplením, cesty se víc solily, voda se dostala do prasklin, a když pak zase zmrzla, díry se zvětšily. Na starších cestách se tak asfalt vydrolil až do podloží, což znamená i několik centimetrů hlubokou díru.

Nebezpečná je místy hlavní trasa ze Zlína do Holešova nebo na Uherské Hradiště. "Je to tankodrom," ulevil si starší řidič na cestě z krajského města do Hradiště. Díry jsou třeba přes obec Lukoveček, Huslenky, Šarovy, Martinice, Komárno nebo Jarohněvice.

Vyhnout se jim není jednoduché. Asfalt chybí u krajnic, uprostřed jízdních pruhů i ve středu vozovky. "Musím kličkovat a najíždět i do protisměru. Zvlášť v noci mi to vadí. Víc než čtyřicítkou se skoro jet nedá," prohlásila o cestě přes Huslenky Ivana Palátová.

Špatné cesty vadí i starostům. Na Valašsku se chtějí obce domluvit a se silničáři dohodnout, které úseky budou potřebovat opravu nejdřív. "Nejhorší úsek je kolem kostela, musí se to vyfrézovat a položit znovu," konstatoval starosta Huslenek Oldřich Surala.

Silničáři však upozorňují, že s omezením na cestách musejí řidiči počítat ještě minimálně týden. Zatím opravují jen takzvanou "studenou obalovanou směsí" a to jen ta nejkritičtější místa.

Obalovny teprve začínají s výrobou

Studená směs je totiž jen dočasné řešení. S hlavními opravami počítají, až budou moci použít "teplou směs", která je účinnější a bez poškození vydrží delší dobu. Problém je, že firmy, které ji vyrábějí, ještě nezačaly sezonu.

Zakázky od silničářů navíc nejsou tak velké, aby kvůli nim rozjely výrobu dříve, přestože letos budou silničáři potřebovat více materiálu než loni. "Začneme asi ve druhé polovině března, ale závisí to i na odběratelích," vysvětlil vedoucí obalovny v Hulíně Robert Bumbálek.

Někde je situace ještě horší. "Stavíme novou výrobnu, takže sezonu otevřeme až v polovině dubna," oznámila vedoucí obalovny v Zádveřicích Jana Hesková.

Pro silničáře je přitom místo, odkud materiál vezou, hodně důležité. Teplota by totiž při převozu neměla klesnout pod dvacet stupňů.

"Což znamená, že z daleka ji vézt nemůžeme. A velkou roli hraje pochopitelně i počasí," zdůraznil David Polášek ze Správy a údržby Zlínska, která pro silničáře v regionu opravy provádí.

Majitelé silnic proto mapují nejkritičtější místa. Do větších oprav by se mohli pustit v tomto týden. Už nyní upozorňují, že budou potřebovat více peněz. "Výtluky jsou větší, takže i směsi bude potřeba víc," vysvětlil ředitel krajských silničářů Bronislav Malý.

Prodraží se i zimní údržba - v lednu stála skoro 50 milionů korun. Přitom loni to bylo jen 30 milionů. Silničáři proto zamířili na kraj s žádostí o zvýšení příspěvku, který je letos o 40 milionů korun nižší než loni.

"Pokud kraj nepomůže, tak budeme muset údržbu omezit a nebude třeba tak důkladná," varoval Malý.

Starostové navíc upozorňují, že i děravé silnice by potřebovaly nákladnější investici. "Je v hodně špatném stavu a spraví to jen rekonstrukce," konstatoval starosta Lukovečku Ludvík Nejedlý.