Podchod u náměstí Míru ve Zlíně, do něhož po padesátimilionové opravě zatéká.

Podchod u náměstí Míru ve Zlíně, do něhož po padesátimilionové opravě zatéká. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Do opraveného podchodu ve Zlíně zatéká, další práce uzavřou rušnou silnici

  • 19
Do podchodu u náměstí Práce ve Zlíně, který město opravilo za 50 milionů korun, stále zatéká. Proto bude třeba natáhnout novou izolaci shora, kudy vede hlavní průtah městem. Bude proto částečně neprůjezdný.

V dopravních špičkách ráno a odpoledne bývá třída Tomáše Bati v centru Zlína ucpaná auty, které po ní v koloně často jen popojíždějí. A budou muset ještě více zpomalit. Aspoň v krátkém úseku, který vede nad podchodem u náměstí Práce.

Podchod město před necelými třemi roky opravilo za 50 milionů korun. Jenže do něj zatéká voda, což znamená nutnost dalších stavebních úprav.

„Problémy se zatékáním do podchodu vyřeší definitivně až rekonstrukce izolace pod cestou, která je za hranicí své životnosti. Vlastníkem silnice je stát, je nutné tedy jednat s ním a také se Zlínským krajem,“ naznačil primátor Miroslav Adámek.

Jako alternativní trasa bude určená ulice Jana Antonína Bati

Zatím není jasné, kdy se vedení magistrátu do práce pustí. V tomto volebním období, které končí na podzim 2018, hodlá pracovat na projektu.

„Na tak komplikovanou akci je třeba se důkladně připravit, proto nyní nelze odhadnout časový ani finanční horizont,“ dodal mluvčí radnice Zdeněk Dvořák.

Řidiči se však dopravnímu peklu nevyhnou. Když silničáři před časem opravovali polovinu čtyřproudového nadjezdu na sídliště Jižní Svahy, velké trable to nezpůsobilo. Po třídě Tomáše Bati ale jezdí kolem 30 tisíc aut denně, což je dvakrát více a na dopravě se to zcela jistě negativně projeví.

„Jestliže se v tomto úseku sníží počet jízdních pruhů, doprava se značně zhustí. Pokud to bude potřeba, přijmeme taková opatření, aby byl provoz plynulejší,“ řekla mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková.

Ještě před zahájením prací bude město chtít opravit ulici Jana Antonína Bati, která vede v sousedním baťovském areálu pod 21. budovou. Sloužit bude jako alternativní trasa, pokud by byly na hlavní třídě dopravní zácpy a kolony příliš dlouhé.

Šéf silničářů: Opravy budou v režii města

Silničáři přitom u čtyřproudové cesty nad podchodem měnili povrch před zhruba třemi lety. Teď se do něho bude muset sáhnout znova, aby se vyměnila vadná izolace.

„Tehdy zůstala vždy půlka cesty volná, tak by to mohlo být i teď,“ míní šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

„Bude to však celé v režii města, my jim pouze poskytneme pozemky a stanovíme podmínky, za jakých se mají práce dělat. Vlastníme živičný povrch vozovky. Beton a izolace jsou součástí podchodu, a tedy města,“ doplnil.

Do podchodu začalo zatékat už krátce po jeho otevření. Radnice tehdy zkusila závady odstranit zespodu injektáží, izolačními nátěry a novým odvodněním. Jenže to nepomohlo.

Architekt: Tyto potíže se nedaly odhadnout předem

Otázkou je, zda se zatékání nedalo řešit přímo při nákladné přestavbě podchodu.

Podle zástupců magistrátu však při rekonstrukci byla spodní část mostovky viditelná a žádné závažné defekty na ní nikdo nezjistil.

„Do podchodu zatéká zřejmě proto, že po odstranění nadzemních objektů nad podchodem se voda dostává po nové izolaci na izolaci původní, přes niž protéká dál do konstrukcí. Vzhledem k tomu, že dříve do pochodu nezatékalo, nebyla obnova hydroizolace součástí zadání projektu,“ vysvětlil Dvořák.

Podle architekta Pavla Chládka, který přestavbu podchodu navrhl, se tyto potíže nedaly odhadnout předem.

„Nechali jsme si od odborníka na mosty zpracovat posudek na mostovku. Podle jeho zjištění jsme pak navrhli rozsah úprav,“ řekl Chládek.

„Není jiná možnost, jak to vyřešit. K izolačním vrstvám se nedá dostat jinak než přes cestu,“ řekl k chystaným úpravám.

Ani po necelých třech letech od znovuotevření podchodu tak nekončí trable, které jsou s ním spojené. Problémem je i fakt, že se město na rekonstrukci nedohodlo s majiteli prodejen v podchodu. Nevzhledné krámky tak ruší ráz modernizace, s níž architekt původně počítal (více zde).

Chládek uspěl v architektonické soutěži s tím, že odstranil nadzemní části podchodu a zvolil jeho úpravy v minimalistickém rázu.

Podchod u zlínského náměstí Práce vede pod mimořádně frekventovanou třídou Tomáše Bati.

Podchod u zlínského náměstí Práce vede pod mimořádně frekventovanou třídou Tomáše Bati.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz