Oprava nadjezdu ve Zlíně.

Oprava nadjezdu ve Zlíně. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Polovina nadjezdu ve Zlíně se znovu uzavírá, začíná druhý rok oprav

  • 7
Cesta na největší zlínské sídliště Jižní Svahy se od začátku tohoto týdne zúžila na tři pruhy, za pár dní už budou k dispozici jen dva. Startuje totiž druhý rok oprav nadjezdu v Gahurově ulici.

Je to další zkouška toho, co všechno zvládne už tak přehuštěná doprava v centru Zlína.

Po nadjezdu v Gahurově ulici, který slouží jako hlavní příjezd na největší zlínské sídliště Jižní Svahy, denně projede až 17 tisíc aut včetně mnoha spojů městské hromadné dopravy. Od pondělí však tudy místo čtyř jízdních pruhů projedou jenom třemi, zavřený je totiž levý pruh z Jižních Svahů. A příští pondělí se uzavře i pravý pruh ve stejném směru.

Řidičům tak zbudou jenom dva na východní části nadjezdu (jeden v každém směru), kterou silničáři opravovali loni zhruba půl roku. Teď bude hlavní omezení trvat přes čtyři měsíce, přibližně do začátku srpna.

Policisté řidičům doporučují využít objízdné trasy

Uprostřed nadjezdu zůstanou stát betonová svodidla a za nimi bude stavební firma pracovat na rekonstrukci. Dopravní problémy budou zřejmě podobné jako minule.

„Doufám, že nenastanou velké komplikace,“ podotkl šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý.

Naráží na fakt, že loni všichni očekávali téměř kolaps dopravy, který se ale nekonal. A to i proto, že řidiči se snažili nadjezd objíždět: buď přes Prštné, nebo přes Vršavu. Třetí možností bylo jet pod nadjezdem přímo do centra města.

„Doporučujeme řidičům, aby objízdné trasy využívali. Kvůli opravě můžeme očekávat i kolony. Pokud nastanou větší dopravní komplikace, bude je policie řešit,“ přiblížila mluvčí zlínské policie Lucie Javoříková.

Zpoždění trolejbusů? Zřejmě opět několik minut

Záležet však bude především na motoristech, jak se k omezení postaví. „Jezdívám do zaměstnání z Jižních Svahů do centra města a loni jsem neměl na nadjezdu větší problémy, i když byl z poloviny zavřený,“ vybavil si Petr Valčík ze Zlína.

„Bydlím v horní části sídliště, takže zase pojedu do města přes Vršavu. Je to sice dál, ale myslím si, že to bude rychlejší trasa,“ dodal další řidič, Pavel Novotný.

Se ztrátou času (a možná i nervů) by měli raději počítat také cestující městskou hromadnou dopravu. Trolejbusy a autobusy, které jezdí přes nadjezd hlavně na Jižní Svahy, mohou nabírat několikaminutová zpoždění.

„Průjezd městem může být komplikovanější. Zejména v dopravních špičkách se mohou v centru častěji objevovat pomalu se pohybující kolony, které budou brzdit vozidla MHD,“ poznamenal vedoucí dopravního úseku Dopravní společnosti Zlín–Otrokovice Pavel Nosálek.

Přes nadjezd vedou trasy celkem osmi linek hromadné dopravy, za čtyřiadvacet hodin tudy projede téměř 800 spojů.

Práce za 53,5 milionu korun

Stejně jako loni bude zaslepené odbočení z nadjezdu do Vodní ulice, z níž se vjíždí na autobusové nádraží. To plynulosti dopravy pomůže, ale řidiči budou muset jezdit jinudy. Provoz tady usměrní dopravní značky.

Od konce června do začátku září budou silničáři opravovat spodní část nadjezdu, která vede přes železniční trať a řeku Dřevnici. To si vyžádá dopravní omezení pod mostem včetně výluky na železnici.

V září pak přijde na řadu úsek, který končí před Baťovou vilou. Zavřený bude dočasně jeden pruh, krátkodobě zase dva. Všechny práce by měly skončit v říjnu.

Nadjezd byl postavený v roce 1986 a nutně potřebuje stavební zásah, protože se zhoršuje technický stav jeho nosné konstrukce a izolace. Také povrch vozovky je nevyhovující a pro řidiče může být nebezpečný. Oprava vyjde na přibližně 53,5 milionu korun a z 85 procent ji zaplatí Evropská unie.

Nadjezd přivádí dopravu z centra města na největší zlínské sídliště Jižní Svahy.

Nadjezd přivádí dopravu z centra města na největší zlínské sídliště Jižní Svahy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz