Dřevěný pomníček připomínal tragédii v Lopeníku. Při automobilových závodech...

Dřevěný pomníček připomínal tragédii v Lopeníku. Při automobilových závodech tam zemřely čtyři mladé dívky. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Rok poté. V Lopeníku vzpomínali na dívky, které zemřely při rallye

  • 28
V neděli to byl přesně rok, kdy malá obec v Bílých Karpatech pustila na své území závodní vozy. Rallye v Lopeníku ale skončila obrovskou lidskou tragédií: zemřely čtyři mladé dívky. Soud začne případ rozplétat v únoru.

Je listopadová neděle jako každá jiná. U motorestu Rasová kousek od hranic se Slovenskem se schází padesátka motorkářů a dalších lidí v autech. Přesně rok od chvíle, kdy český automobilový závodní svět zažil největší tragédii v historii, totiž začíná vzpomínková jízda.

Připomíná Natálii, Karolínu, Beatu a Kláru, které zemřely loni 10. listopadu poté, kdy do nich narazilo závodní auto na rallye v Lopeníku. Zavzpomínat přijeli kamarádi z Nivnice, Bojkovic, Hradce Králové i slovenského Trenčína.

"Natálka byla kamarádka. Jezdila s námi na srazy, pořádala je," vzpomíná jeden motorkář.

Z Rasové odjíždí kolona na Lopeník. K dřevěnému pomníku, který vznikl na místě neštěstí. Otec Natálky, Břetislav Čaňo z Nivnice, mezi kamarády motorkáři není.

"Ráno jsme měli v kostele mši za holky, ale odpoledne budu doma. Byl jsem tehdy, budu i teď," říká.

Když pak motorkáři zapalují svíčky, je skoro hrobové ticho. Stejné, jaké se Lopeníkem neslo před rokem.

Čtyři mladé životy

Ještě nikdy nevyvolala nešťastná událost při českých závodech tolik solidarity, smutku, rozporuplných názorů a emocí. Jenže důvodů je v tomto případě víc než dost.

Zemřely čtyři mladé dívky, tři z nich byly čerstvě plnoleté, dvě byly sestry, nejmladší bylo teprve sedm. Jejich smrt změnila život nejen třem rodinám, ale zasáhla celé obce ležící pod Bílými Karpaty.

Malý Lopeník i větší Nivnici. Tedy místa, kde si lidé "vidí do talíře", ačkoliv bydlí na opačném konci vesnice. A nezapomínají.

"Všichni se tu známe, znal jsem i dvě oběti," říká starosta Lopeníku Antonín Dulínek.

Tragédie, která rozpoutala celonárodní debatu pořadatelů, fanoušků i odpůrců automobilových závodů, zasáhla i do českého sportu.

"Byl to nejtragičtější případ, který českou rallye radikálně ovlivnil," přiznává předseda Federace automobilového sportu Pavel Schovánek.

Nejvíc diskusí se točí kolem viníka. Podle policie je to traťový komisař. Kriminalisté ho obvinili po dlouhých devíti měsících.

Kluk z Lopeníku půjde před soud

"Pokud by dívky vykázal do bezpečné zóny tak, jak mu přikazují národní sportovní řády, k fatální nehodě dojít nemuselo," vysvětlila mluvčí krajské policie Jana Macalíková.

I na rozhodnutí policie je ale zřejmé, že dostát spravedlnosti není tak jednoduché. Vyšetřovatelé totiž připustili, že nehoda vznikla jezdeckou chybou řidiče a podepsal se na ní také boční vítr.

Navíc přidali fakt, na kterém nikdo nic nezmění: pochybily i dívky, když stály v zakázaném prostoru, přestože samy pár hodin předtím prošly školením traťových komisařů.

Posádka vozu ani pořadatelé podle policistů vinu nenesou. Před soudem tak stane jen dvaadvacetiletý traťový komisař. Kluk z Lopeníku, který stál před domem rodičů se svou přítelkyní, která se pár minut poté stala obětí havárie.

Ten, který se po nehodě sám ocitl v nemocnici s těžkým zraněním.

Případ začne rozplétat uherskohradišťský soudce Jiří Přibyl, první jednání plánuje na polovinu února. Žaloba od státního zástupce Tomáše Pindura je ale jasná.

Dvaadvacetiletého mladíka viní z usmrcení z nedbalosti a těžké újmy na zdraví z nedbalosti. Může jít na šest let do vězení.

"Což znamená další zničený život," komentuje závěry státního zástupce Čaňo. "Svalit vinu na mladého kluka je hrozně jednoduché," dodává.

Recept jak zabránit tragédiím, není

České soudy zatím žádný podobný rozsudek nevynesly. Tedy ne tak radikální. V minulosti pořadatelé jen jednou odešli s podmínkou za obecné ohrožení, podruhé soudce potrestal dva traťové komisaře dvěma sty hodinami obecně prospěšných prací.

Za smrt tří lidí na Valašské rallye před čtyřmi lety nebyl potrestán nikdo. Viníka nemá ani loňská smrt diváka při Barum rallye.

Ještě nikdy nebyl odsouzen ani řidič závodního auta, protože podle výkladu právníků vždy na trati dělá jen to, kvůli čemu na závody přijel: snaží se o co nejlepší čas.

Závody jsou teď ale jiné. Mají jednotná bezpečnostní opatření, diváci stojí dál od tratě a jezdci jezdí o něco pomaleji. Takže konec tragédií? Bohužel ne.

"U nás je vžitá představa, že trať se dá stoprocentně zabezpečit tak, že se nikomu nic nestane. To je ale naprosto zcestné," varuje Schovánek.

Člověk totiž může selhat vždycky. Dokud budou traťoví komisaři dostávat jen pár stovek, bude mezi nimi dost mladých nezkušených lidí, které ani školení k zodpovědnosti nepřinutí.

A dokud si diváci neuvědomí, že rallye je jedno obrovské riziko, budou tragédie pokračovat.