Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

K elektrifikaci železnice do Zlína mají lidé z místních částí výhrady

  15:50aktualizováno  15:50
Proti elektrifikaci a částečnému rozšíření železniční trati Otrokovice–Zlín–Vizovice se postavili někteří obyvatelé. Jeden z nich dokonce zvažuje, že podá předběžné opatření k soudu, který by mohl přípravu akce za 11 miliard korun pozastavit. Tím by ale byly ohrožené evropské dotace, jež jsou pro investici nutné.

Díky elektrifikaci a zdvoukolejnění mají vlaky mezi Zlínem a Otrokovicemi jezdit v pravidelných patnáctiminutových intervalech. | foto: vizualizace: archiv zlínského magistrátu

Vlakové spojení Zlína s okolními městy je dlouhodobě mizerné. Stát proto plánuje přidání druhých kolejí ve směru do Otrokovic a spoje mezi oběma městy by tak mohly jezdit každých 15 minut.

Ve směru na Vizovice zůstane jednokolejka, ale celá trať z Otrokovic přes Zlín do Vizovic se zelektrifikuje. Přibudou na ní nové přejezdy a křižovatky nebo se upraví ty současné. Celá investice vyjde na 11 miliard korun (o plánech na proměnu tratě zde).

Fotogalerie

Jenže první komplikace už jsou na světě. Jeden přejezd přes koleje se rozšíří v Přílukách poblíž Bartošovy čtvrti u místního kynologického klubu, kde tak vznikne nová křižovatka. Část místních obyvatel má ale obavy, že jim to zničí doposud klidnou oblast k bydlení.

Koleje tady vedou podél hlavní výpadovky ze Zlína do Vizovic, z ní bude potom možné odbočit přes nový přejezd, projet Bartošovou čtvrtí a pokračovat dál i ve směru na Fryšták. A lidé se bojí, že si řidiči tudy budou zkracovat cestu.

„Kvůli nové křižovatce bude doprava svedená do Bartošovy čtvrti. Je logické, že tudy řidiči pojedou, protože se vyhnou semaforům na další křižovatce,“ obává se Jaroslav Juráš.

„Považujeme to za destrukci klidné rezidenční čtvrti,“ zdůraznil. Obyvatelé Bartošovy čtvrti dorazili i na nedávné veřejné projednávání elektrifikace trati do auly zlínské univerzity, kde měli k projektu nejvíce připomínek.

„Elektrifikace trati do Vizovic nám nedává smysl, je velmi málo vytížená,“ zazněl další nesouhlasný hlas.

Jednáte o nás bez nás, tvrdí lidé

Koordinátor elektrifikace a externí spolupracovník Správy železniční dopravní cesty (investor projektu) Karel Říha má opačný názor.

„Máme dopravní model, jehož příprava trvala několik měsíců a je velmi podrobný. Ten ukazuje, že se doprava z hlavní cesty do Bartošovy čtvrti nepřesune,“ argumentoval Říha s tím, že řidiči vždy raději jezdí po hlavních cestách, které jsou rychlejší.

„Neměřili jste dopravu na správných místech,“ zaznělo od nespokojených lidí. „Měřili jsme správně,“ opáčil Říha. „Jednáte o nás bez nás,“ následovala reakce. „Ne,“ řekl Říha. „Ano,“ vrátilo se mu.

V tomto duchu se neslo projednávání investice, jež má zlepšit komfort cestujících na železnici ve Zlíně a okolí. Jenže ne všichni jsou evidentně ze záměru nadšení. Nicméně obavy obyvatel Bartošovy čtvrti nesdílí ani město.

„Nárůst dopravy v Bartošově čtvrti byl zanedbatelný,“ řekl s odkazem na dopravní model zlínský radní přes dopravu Josef Novák, který se však zmíněného jednání s veřejností nezúčastnil.

Zasáhne do sporu soud?

Podle Říhy se počet cestujících ve vlacích do Vizovic, které teď jsou často poloprázdné, může zvýšit až trojnásobně. Spoje vyrazí každou půlhodinu, budou rychlejší, tišší, komfortnější. „Nabídka vyvolá poptávku,“ tvrdí Říha.

„Očekáváme, že naši zástupci na radnici budou hájit zájmy lidí, a ne železnice,“ vzkázal Juráš.

Vedení magistrátu se hájí, že názory obyvatel bere vážně. „Zlín je jedním z měst a obcí, jichž se výstavba dotýká a nebrání se roli prostředníka, kterou bude postupně, jak bude příprava stavby intenzivnější, naplňovat,“ naznačil Novák s tím, že do územního i stavebního řízení mohou lidé dávat připomínky.

Ty mohou přijít také od obyvatel Louk. Například od Františka Kočendy, který už dvacet let provozuje ve svém domě u přejezdu přes koleje poblíž benzinové pumpy servis elektrospotřebičů.

Aby mohla nákladní auta, která pojedou přes přejezd, odbočit do cesty rovnoběžně vedoucí s kolejemi, potřebuje stát získat část Kočendových pozemků, na nichž má parkoviště pro deset aut. Trať se tady navíc rozšíří kvůli druhým kolejím.

„Z 200 metrů čtverečních mi chtějí zabavit 40 metrů, to by mohlo znamenat likvidaci mé firmy. Lidé nebudou mít kde zaparkovat,“ argumentuje Kočenda.

Uvažuje proto také o tom, že by se obrátil na soud, který by mohl vydat předběžné opatření. Tím by přípravu akce pozastavil do doby, než se tento problém vyřeší.

To by však mohlo celou elektrifikaci ohrozit, protože stát na ni počítá s penězi z Evropské unie. Chce začít v roce 2020, kdy toto období na čerpání dotací končí, ale platí ještě tříleté přechodné období.

„Lidé mohou v rámci demokracie dělat, co je možné, ale byla by to škoda. Zůstala by tady hlučná, nevyhovující železniční trať s velkými vibracemi,“ míní Říha.

Investor podle něj bude jednat se všemi majiteli pozemků, kterých je asi dva tisíce, i s dalšími lidmi, jichž se elektrifikace dotkne. „Preferujeme dohodu,“ uzavřel Říha.

Autor:



Nejčtenější

VIDEO: Češka přihlížela kontrole kufru, ve kterém Pákistánci našli heroin

Zatčení Terezy v Pákistánu s 9 kg heroinu

Na internetu se objevilo video natočené mobilním telefonem z průběhu kontroly zavazadel Češky Terezy H., která byla...

Marný boj. Sjezdařka Křížová ztratila sponzory a v slzách ukončila kariéru

Klára Křížová na trati sjezdu v La Thuile

Odmala na ni byl vyvíjen obrovský tlak - vždyť byla dcerou bronzové medailistky z olympiády v Sarajevu Olgy...



Soud zprostil Vitáskovou obžaloby za solární elektrárny, Zemkovy odsoudil

Bývalá předsedkyně Energetického regulačního úřadu Alena Vitásková u Vrchního...

Zprošťujícího rozsudku dosáhla u Vrchního soudu v Olomouci bývalá předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ)...

Hubený chlapík spořádal dvě kila řízků za 40 minut. Necítil se plný

Ve Starém Městě proběhla soutěž v pojídání dvoukilového řízku. Na snímku je...

Chlapíci nastupovali na vyvolání po jednom jako hokejisté při finále Stanley cupu. Jejich hrací plochou byl ale stůl v...

Mynář brání rekordního absentéra Čubu. Povolte hlasování na dálku, říká

Nově zvolený senátor František Čuba odpovídá na on - line dotazy čtenářů...

Zlínský senátor František Čuba ze Strany práv občanů (SPO), který kvůli zdravotním potížím nebyl už skoro rok a půl v...

Další z rubriky

Hubený chlapík spořádal dvě kila řízků za 40 minut. Necítil se plný

Ve Starém Městě proběhla soutěž v pojídání dvoukilového řízku. Na snímku je...

Chlapíci nastupovali na vyvolání po jednom jako hokejisté při finále Stanley cupu. Jejich hrací plochou byl ale stůl v...

Dovoz min nebyl zakázaný, stát je musí zbrojařům vrátit, rozhodl soud

Obhájci přinesli k soudu delaborovanou minu.

Zbrojařská firma Excalibur Army získá zpět od státu zhruba 500 min. Miny zabavila policie kvůli podezření z jejich...

Máme obavu z afrického moru prasat z Maďarska, říká šéf veterinářů

Ústřední ředitel Státní veterinární správy Zbyněk Semerád k africkému moru...

Když se před koncem loňského roku objevila první nakažená prasata mimo ohrazenou zónu na Zlínsku, znamenalo to, že se...

Najdete na iDNES.cz