"Když jde o tuzemského zákazníka, vyrábíme vždycky v určitém množství. Většinou tak nad sto kusů," líčí Dana Štěpančíková, pracovnice obchodně-technického oddělení firmy.
Objevují se ale i požadavky na výrobu jen několika kusů baněk. "Nejčastější je, že lidé chtějí napsat na baňku třeba nějaké jméno, to ale není možné. Je to problém pro výrobu. Pak by musel zákazník přistoupit na to, že ho baňka bude stát 150 korun," vysvětluje Štěpančíková.
Podle výrobců baněk je nyní trendem návrat k tradičním ozdobám. "Spousta lidí chce tradiční vpichované, dvoukulové tvary nebo figurky, které se dělávaly před šedesáti, sedmdesáti lety. Snažíme se v letošní kolekci mít i tyto věci," uvedla Štěpančíková.
Firma Iris vyrábí všechny baňky ručně. Během výroby ozdob projde každý kus rukama zaměstnanců firmy. Každá baňka je v podstatě originál. Umělecká dílka vznikají ze skleněných trubiček, které se musí vyfouknout nad plamenem.
"Nejdřív pomalu foukat, dorovnávat a pak vyfouknout, aby baňka byla stejnoměrná. Za den jich stihnu vyfouknout asi tři sta šedesát," popisuje Marie Válková, která pracuje ve vsetínské Irise přes třicet let jako foukačka vánočních ozdob.
Baňky jsou buď čiré, nebo neprůhledné. "Když chceme, aby byla koule neprůhledná, musí se postříbřit. Injekční stříkačkou se dostane stříbro dovnitř baňky," řekla Štěpančíková. V teplé lázni se pak baňka protřepe a stříbro ulpí zevnitř na skle.
Pak přijde na řadu malování. Štětec do ruky, zručnost a pevné nervy. "Štětec musí být plochý a hlavně se nesmí třepat ruka," líčí dvaačtyřicetiletá malířka skla Zdeňka Kašparová. Ta maluje nejrůznější motivy podle originální předlohy, kterou vytvoří přímo ve firmě.
Zakladatel se nechal inspirovat v Německu
Vsetínská Irisa je třetí největší závod v republice, který se zabývá ruční výrobou skleněných ozdob. Traduje se, že historie spadá až do roku 1921. Její zakladatel Ludvík Ondra tehdy začal foukat první skleněné ozdoby.
Říká se, že si vzal inspiraci v německých zemích, kde byl zvyk zdobit stromeček. To ho přivedlo k nápadu tvořit ozdoby. "Nebyly to obvyklé kuličky. Začal figurkami a to bylo zcela ojedinělé. Největší rozmach zaznamenala firma mezi první a druhou světovou válkou," vrátila se k historii Štěpančíková.