Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jan Karásek, MAFRA

Obce se zlobí na Zlínský kraj, mají platit více peněz za autobusy

  • 7
Kostelec u Holešova jako jediná obec ve Zlínském kraji neschválila zvýšení poplatku na veřejnou dopravu. Není spokojená s poskytovanými službami. Jiné obce platí, ale vadí jim, že nevědí přesně na co.

V nevelké obci Kostelec u Holešova zastupitelé třikrát schvalovali zvýšení poplatku na veřejnou dopravu o patnáct korun na obyvatele. Zlínský kraj totiž letos požaduje po obcích místo 85 korun 100. Tady však narazil. Ani jednou zastupitelé se zvýšením nesouhlasili.

„Důvodů bylo víc,“ nastínil starosta Kostelce u Holešova Petr Hlobil ze sdružení SNK 2014.

Do obce jezdí dva dopravci - Krodos Bus ze Zlínského kraje zajišťuje spojení s Holešovem a Kroměříží a Arriva Morava z Olomouckého kraje s Přerovem, protože obec leží u hranice Olomouckého kraje.

A těch druhých spojů jezdí podle starosty více a mají i levnější jízdné.

„Spojení s Kroměříží a Holešovem je dražší a jezdí tam méně spojů,“ přiblížil Hlobil. „Olomoucký kraj nám tedy zajišťuje dopravní obslužnost a nic po nás nežádá. Jeho služby jsou kvalitnější,“ doplnil.

Krajský radní přes dopravu Jaroslav Kučera z KSČM se snažil kostelecké zastupitele přesvědčit. Zatím marně.

„V září o tom chceme opět jednat,“ reagoval Kučera.

Peníze jdou na pokrytí ztráty dopravců, hájí se kraj

Podle něho má Zlínský a Olomoucký kraj dohodu o tom, že některé hraniční oblasti obsluhuje jeden či druhý kraj, případně oba.

„My jezdíme někde k nim, oni zase k nám. Ale nic není zadarmo,“ upřesnil Kučera.

„Patříme k levnějším dopravcům,“ tvrdí náměstek ředitele Krodos Busu Vladimír Dostál.

Tady však nejde o spor jedné malé obce. Ani další vesnice a města nejsou nadšené z toho, že kraj už druhý rok po sobě chce více peněz na veřejnou dopravu.

Nakonec sice změnu odsouhlasily, ale vadí jim třeba to, že nemají od kraje zpětnou vazbu. Nevědí, co se zhruba 60 miliony korun od obcí dělá.

„My musíme vyúčtovat každou krajskou dotaci a kraj nám neřekne, jak nakládá s našimi miliony. Přitom jde o veřejné peníze,“ zlobí se Petr Gazdík z hnutí STAN, který je místostarosta Suché Lozi, poslancem i opozičním krajským zastupitelem.

„Kraj nám nesdělí ani to, jak jsou spoje do naší obce vytížené a jaké jsou náklady na cestujícího.“

Suchá Loz nechtěla zvýšený poplatek uhradit, nakonec to ale udělala. Podobně na tom byly i další obce, souhlasily i z obavy, že by pak od kraje nedostaly dotace. Dostávají peníze na divadla i opravy a nákupy majetku (více zde).

Zajistit dopravní obslužnost je pro kraj povinnost

Kučera se hájí tím, že příspěvky jdou na pokrytí ztráty dopravců, která je ročně kolem 320 milionů korun. Bližší údaje z účetnictví jsou podle něho věcí dopravců, tedy soukromých firem.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Kontrolujeme tu část jejich účetnictví, kde jsou dotace. Může to provádět jen ten, kdo je poskytuje,“ tvrdí Kučera.

Některé obce jsou ale přesvědčené, že kraj odmítá poskytnout audit proto, že by se ukázalo, že je doprava předražená.

„Kraj má povinnost zajišťovat dopravní obslužnost a přilepšuje si částkami od obcí,“ podotkl před nedávnem starosta Želechovic a krajský zastupitel Michal Špendlík z hnutí STAN.

Dopravci si stěžují, že se náklady na provoz s výjimkou ceny nafty zvyšují a ubývá cestujících.

Kraj plánuje výběrové řízení na dopravce, v němž budou hlavním kritériem náklady na kilometr jízdy. Noví dopravci by měli začít jezdit v roce 2018.