Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek

Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Kroměříž už obchvat nechce, dopravu ve městě vyřeší most a parkoviště

  • 4
Vleklé tahanice o trase obchvatu Kroměříže končí - variantou bez obchvatu. Zastupitelé schválili vymazání trasy z územního plánu Zlínského kraje a kraj s tím předběžně souhlasil. Kroměříž chce dopravní přetíženost řešit jiným způsobem. Jenže zatím neví, kde sehnat peníze.

Radnici se ani jednu variantu nepodařilo zajistit, průzkum navíc prokázal, že navrhovaný obchvat není potřeba. Dopravní zácpy tu totiž podle studie nedělá tranzitní, ale vnitroměstská doprava. A tu má vyřešit chystaný dopravní generel města.

"Variantu z územního plánu Zlínského kraje jsme nebyli schopni prosadit," vysvětlila předsedkyně výboru pro regeneraci městské památkové rezervace a rozvoj města Blanka Šimůnková.

Nejprve totiž lidé v petici odmítli obchvat za biocentrem Hráza, pak odbor životního prostředí nepovolil variantu, která obchvat položila až za letiště.

Město si navíc nechalo zpracovat studii brněnskou firmou HBH Projekt, která potvrdila podezření místních, že tato varianta obchvatu by byla zbytečná.

"Při stavbě nové komunikace v jihovýchodním sektoru města Kroměříže by došlo ke snížení dopravní zátěže o sedm až osm procent," píše se v závěru studie. Že to je málo, uznal i kraj.

Problémem jsou silnice ve městě

Náklady na stavbu jednotlivých variant sice nejsou známé, nejdelší má ale sedm kilometrů a i s mostem přes Moravu a přemostěním železnice by stála stamiliony korun. Což je pro město příliš.

"Jestli je nějaký problém s dopravou ve městě, pak to není obchvat, ale vnitroměstské komunikace," shrnula Šimůnková, proč do čtvrtečního zastupitelstva předložila návrh, aby kraj obchvat definitivně vypustil ze svého územního plánu. Většinou 17 z 22 přítomných jej zastupitelé schválili.

Kroměříži se tak v rozvoji na jeho jihovýchodní straně uvolní ruce.

"Části města jsou kvůli tomu zablokované, dotýká se to řady přilehlých pozemků na té trase. Lidi zajímá, jak to dopadne," sdělil jednatel místní realitky Zvonek Pavel Výrostek. Do roku 2020 musí být navíc zpracován nový územní plán Kroměříže.

Spíš než odvedením dopravy stranou se radnice chystá problémy řešit jejím rozptýlením a zředěním. "Musíme vytvořit podmínky pro dopravu v klidu, tedy parkování a bezmotorovou dopravu, čímž se může snížit počet aut ve městě," naznačil vedoucí odboru rozvoje města Vladimír Krejčíř.

Kdy vyroste druhý most přes Moravu?

Starostka Daniela Hebnarová v minulosti zdůraznila, že roku 2015 by město mělo být bez dluhů, a mohlo by si tak dovolit i úvahu nad stavbou nového parkovacího domu.

Z obchvatu tak nejspíš zůstane jedna podstatná část: druhý silniční most přes Moravu. Právě jediný stávající most totiž tvoří pomyslné hrdlo lahve, které všechnu dopravu z průmyslové části města za Moravou svádí do jediné ulici a tvoří v ní zácpy.

"Neříkám, že je nutné řešit jej do tří let, je nad ním ale potřeba uvažovat," tvrdí Krejčíř.

Jenže je otázkou, kdy bude a kdo jej zaplatí. Například místostarosta Kroměříže, senátor a někdejší šéf tamního stavebního úřadu Miloš Malý odhadl náklady na stavbu mostu na 200 milionů korun. Územní plán s mostem už počítá, na pořad dne se ale jeho stavba ještě nějaký pátek nedostane.

"Až nebude jiné řešení," nastínil termín případné stavby Malý. "Situace s dopravou je špatná, ale zatím není katastrofální," dodal.

Čerstvý dopravní výzkum pro chystaný generel navíc podle radnice potvrdil, že od podobného, ale staršího výzkumu pro obchvat ve městě ubylo aut.