Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kroměříž už obchvat nechce, dopravu ve městě vyřeší most a parkoviště

  14:41aktualizováno  14:41
Vleklé tahanice o trase obchvatu Kroměříže končí - variantou bez obchvatu. Zastupitelé schválili vymazání trasy z územního plánu Zlínského kraje a kraj s tím předběžně souhlasil. Kroměříž chce dopravní přetíženost řešit jiným způsobem. Jenže zatím neví, kde sehnat peníze.
Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek

Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Radnici se ani jednu variantu nepodařilo zajistit, průzkum navíc prokázal, že navrhovaný obchvat není potřeba. Dopravní zácpy tu totiž podle studie nedělá tranzitní, ale vnitroměstská doprava. A tu má vyřešit chystaný dopravní generel města.

"Variantu z územního plánu Zlínského kraje jsme nebyli schopni prosadit," vysvětlila předsedkyně výboru pro regeneraci městské památkové rezervace a rozvoj města Blanka Šimůnková.

Nejprve totiž lidé v petici odmítli obchvat za biocentrem Hráza, pak odbor životního prostředí nepovolil variantu, která obchvat položila až za letiště.

Město si navíc nechalo zpracovat studii brněnskou firmou HBH Projekt, která potvrdila podezření místních, že tato varianta obchvatu by byla zbytečná.

"Při stavbě nové komunikace v jihovýchodním sektoru města Kroměříže by došlo ke snížení dopravní zátěže o sedm až osm procent," píše se v závěru studie. Že to je málo, uznal i kraj.

Problémem jsou silnice ve městě

Náklady na stavbu jednotlivých variant sice nejsou známé, nejdelší má ale sedm kilometrů a i s mostem přes Moravu a přemostěním železnice by stála stamiliony korun. Což je pro město příliš.

"Jestli je nějaký problém s dopravou ve městě, pak to není obchvat, ale vnitroměstské komunikace," shrnula Šimůnková, proč do čtvrtečního zastupitelstva předložila návrh, aby kraj obchvat definitivně vypustil ze svého územního plánu. Většinou 17 z 22 přítomných jej zastupitelé schválili.

Kroměříži se tak v rozvoji na jeho jihovýchodní straně uvolní ruce.

"Části města jsou kvůli tomu zablokované, dotýká se to řady přilehlých pozemků na té trase. Lidi zajímá, jak to dopadne," sdělil jednatel místní realitky Zvonek Pavel Výrostek. Do roku 2020 musí být navíc zpracován nový územní plán Kroměříže.

Spíš než odvedením dopravy stranou se radnice chystá problémy řešit jejím rozptýlením a zředěním. "Musíme vytvořit podmínky pro dopravu v klidu, tedy parkování a bezmotorovou dopravu, čímž se může snížit počet aut ve městě," naznačil vedoucí odboru rozvoje města Vladimír Krejčíř.

Kdy vyroste druhý most přes Moravu?

Starostka Daniela Hebnarová v minulosti zdůraznila, že roku 2015 by město mělo být bez dluhů, a mohlo by si tak dovolit i úvahu nad stavbou nového parkovacího domu.

Z obchvatu tak nejspíš zůstane jedna podstatná část: druhý silniční most přes Moravu. Právě jediný stávající most totiž tvoří pomyslné hrdlo lahve, které všechnu dopravu z průmyslové části města za Moravou svádí do jediné ulici a tvoří v ní zácpy.

"Neříkám, že je nutné řešit jej do tří let, je nad ním ale potřeba uvažovat," tvrdí Krejčíř.

Jenže je otázkou, kdy bude a kdo jej zaplatí. Například místostarosta Kroměříže, senátor a někdejší šéf tamního stavebního úřadu Miloš Malý odhadl náklady na stavbu mostu na 200 milionů korun. Územní plán s mostem už počítá, na pořad dne se ale jeho stavba ještě nějaký pátek nedostane.

"Až nebude jiné řešení," nastínil termín případné stavby Malý. "Situace s dopravou je špatná, ale zatím není katastrofální," dodal.

Čerstvý dopravní výzkum pro chystaný generel navíc podle radnice potvrdil, že od podobného, ale staršího výzkumu pro obchvat ve městě ubylo aut.

Autor:


Nejčtenější

Ukrajinští fotbalisté odmítli ubytování ve zlínském hotelu Moskva

Jedenáctipodlažní Hotel Moskva na náměstí Práce v centru Zlína se začal stavět...

Česká fotbalová reprezentace odehraje na začátku září v rámci Ligy národů zápas s Ukrajinou v Uherském Hradišti....

Pustevny získají stezku v oblacích, na nápor turistů není místo připravené

Plánovaná podoba stezky v oblacích na Pustevnách.

Stavba panoramatické stezky na Pustevnách pokročila, veřejnosti se má otevřít ještě letos. Projekt, který se...



Nebyl to bordel, hájí u soudu majitel penzionu večírky se středoškolačkami

Ilustrační snímek

Tresty od pěti do šesti let navrhl státní zástupce dvojici obžalované z pořádání večírků, na které podle něj vozili...

V rybníku ve Starém Městě se utopil muž, jeho syna lidé zachránili

Pátrání po utonulém muži na vodní ploše ve Starém Městě.

V rybníku ve Starém Městě u Uherského Hradiště se v neděli odpoledne utopil pětadvacetiletý muž. Při koupání se začal...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

Další z rubriky

Okupanti ho zastřelili hned 21. srpna, jeho pohřeb se stal protestem

Národní výbor vypravil Jaroslavu Novákovi státní pohřeb a jeho rakev zahalili...

Byl jednou z prvních obětí vpádu vojsk zemí Varšavské smlouvy do Československa 21. srpna 1968 a jeho pohřeb se stal...

VIDEO: Na Petrově hlídají lodě kamery, do vody je spouštějí jeřábem

Každá loď si může v přístavu Petrov dopustit vodu, dobít elektřinu nebo odsát...

Největší a nejmodernější přístav na Baťově kanále. Tak se chlubí Petrov na svých webových stránkách. A ne nadarmo. Pro...

Sršni jsou aktivnější. Zlínští hasiči kvůli nim v létě vyjeli téměř dvě stě krát

Sršeň hledající útočiště v panelovém domě na lustru - Místo...

V suchém a teplém počasí vyjíždějí hasiči kromě požárů stále častěji i kvůli obtížnému hmyzu, především kvůli sršňům....

Najdete na iDNES.cz