Kroměříž už obchvat nechce, dopravu ve městě vyřeší most a parkoviště

  14:41aktualizováno  14:41
Vleklé tahanice o trase obchvatu Kroměříže končí - variantou bez obchvatu. Zastupitelé schválili vymazání trasy z územního plánu Zlínského kraje a kraj s tím předběžně souhlasil. Kroměříž chce dopravní přetíženost řešit jiným způsobem. Jenže zatím neví, kde sehnat peníze.
Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek

Podle názoru radnice by Kroměříži obchvat zásadně nepomohl, důležité je vyřešit dopravu v samotném městě. Ilustrační snímek | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Radnici se ani jednu variantu nepodařilo zajistit, průzkum navíc prokázal, že navrhovaný obchvat není potřeba. Dopravní zácpy tu totiž podle studie nedělá tranzitní, ale vnitroměstská doprava. A tu má vyřešit chystaný dopravní generel města.

"Variantu z územního plánu Zlínského kraje jsme nebyli schopni prosadit," vysvětlila předsedkyně výboru pro regeneraci městské památkové rezervace a rozvoj města Blanka Šimůnková.

Nejprve totiž lidé v petici odmítli obchvat za biocentrem Hráza, pak odbor životního prostředí nepovolil variantu, která obchvat položila až za letiště.

Město si navíc nechalo zpracovat studii brněnskou firmou HBH Projekt, která potvrdila podezření místních, že tato varianta obchvatu by byla zbytečná.

"Při stavbě nové komunikace v jihovýchodním sektoru města Kroměříže by došlo ke snížení dopravní zátěže o sedm až osm procent," píše se v závěru studie. Že to je málo, uznal i kraj.

Problémem jsou silnice ve městě

Náklady na stavbu jednotlivých variant sice nejsou známé, nejdelší má ale sedm kilometrů a i s mostem přes Moravu a přemostěním železnice by stála stamiliony korun. Což je pro město příliš.

"Jestli je nějaký problém s dopravou ve městě, pak to není obchvat, ale vnitroměstské komunikace," shrnula Šimůnková, proč do čtvrtečního zastupitelstva předložila návrh, aby kraj obchvat definitivně vypustil ze svého územního plánu. Většinou 17 z 22 přítomných jej zastupitelé schválili.

Kroměříži se tak v rozvoji na jeho jihovýchodní straně uvolní ruce.

"Části města jsou kvůli tomu zablokované, dotýká se to řady přilehlých pozemků na té trase. Lidi zajímá, jak to dopadne," sdělil jednatel místní realitky Zvonek Pavel Výrostek. Do roku 2020 musí být navíc zpracován nový územní plán Kroměříže.

Spíš než odvedením dopravy stranou se radnice chystá problémy řešit jejím rozptýlením a zředěním. "Musíme vytvořit podmínky pro dopravu v klidu, tedy parkování a bezmotorovou dopravu, čímž se může snížit počet aut ve městě," naznačil vedoucí odboru rozvoje města Vladimír Krejčíř.

Kdy vyroste druhý most přes Moravu?

Starostka Daniela Hebnarová v minulosti zdůraznila, že roku 2015 by město mělo být bez dluhů, a mohlo by si tak dovolit i úvahu nad stavbou nového parkovacího domu.

Z obchvatu tak nejspíš zůstane jedna podstatná část: druhý silniční most přes Moravu. Právě jediný stávající most totiž tvoří pomyslné hrdlo lahve, které všechnu dopravu z průmyslové části města za Moravou svádí do jediné ulici a tvoří v ní zácpy.

"Neříkám, že je nutné řešit jej do tří let, je nad ním ale potřeba uvažovat," tvrdí Krejčíř.

Jenže je otázkou, kdy bude a kdo jej zaplatí. Například místostarosta Kroměříže, senátor a někdejší šéf tamního stavebního úřadu Miloš Malý odhadl náklady na stavbu mostu na 200 milionů korun. Územní plán s mostem už počítá, na pořad dne se ale jeho stavba ještě nějaký pátek nedostane.

"Až nebude jiné řešení," nastínil termín případné stavby Malý. "Situace s dopravou je špatná, ale zatím není katastrofální," dodal.

Čerstvý dopravní výzkum pro chystaný generel navíc podle radnice potvrdil, že od podobného, ale staršího výzkumu pro obchvat ve městě ubylo aut.

Autor:


Nejčtenější

ANO chtělo ve Zlíně vládu s králem hazardu Valentou, šéf divadla ji zhatil

Dva nově zvolení zlínští zastupitelé Ivo Valenta (Soukromníci) a Petr Michálek...

Vítězné ANO musí ve Zlíně dál hledat partnery do koalice. Ve čtvrtek sice oznámilo dohodu na společném vládnutí s...

Vysázet 80 procent listnáčů? Vlastníci s návrhem obnovy lesů nesouhlasí

Zdejší listnatý les je plný nádherných vzrostlých dubů letních nebo jírovců s...

Ministerstvo životního prostředí navrhuje pro Moravskoslezský, Olomoucký a Zlínský kraj, aby se v lokalitách zasažených...



Soud snížil trest guru Járovi, část kauzy „odháčkování“ žen vrátil

Jaroslav Dobeš alias Guru Jára a Barbora Plášková v detenčním zařízení na...

Za znásilnění studentek esoterické školy Poetrie vrchní soud opět snížil trest Jaroslavu Dobešovi, takzvanému guru...

Na medvěda na Valašsku chystají klec. Dobré řešení neexistuje, ví odborník

Medvěda zachytila v úterý ráno fotopast opět na vrcholu kopce Skalica u...

Medvěda tuláka, který škodí na valašských samotách, zřejmě čeká odchyt. Stále víc se přibližuje k lidem, ztrácí...

Proč nešlo udržet Traorého? Grygera vysvětluje nejen odchod opory

Zlínský sportovní ředitel Zdeněk Grygera (vlevo) a trenér Michal Bílek sledují...

Vnímá, že na tom mohli být po skvělém vstupu do sezony ještě lépe. Páté místo a zisk 20 bodů ve druhé reprezentační...

Další z rubriky

Rodiče tří záškoláků nenapravil ani dvojí trest, hrozí jim vězení

Ilustrační snímek

Tři nezletilé děti z Uherskohradišťska mají velký problém se školní docházkou, dohromady jen loni zameškaly bez řádné...

Ve Zlíně jdou nakonec s ANO a STAN do koalice lidovci, Piráti a ODS

Budova zlínské radnice na náměstí Míru.

Ve Zlíně po turbulentním vývoji má vzniknout koalice pěti stran. Primátora si nárokuje vítězné ANO, vládnout chce spolu...

Univerzita zvolila mladého rektora, musí jej potvrdit prezident

Vladimír Sedlařík je zvoleným kandidátem na rektora Univerzity Tomáše Bati ve...

Na místo nového rektora zvolil Akademický senát Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně osmatřicetiletého Vladimíra Sedlaříka....

Najdete na iDNES.cz