Firma na hlavní tahy Zlínskem a Vsetínskem nasadí devět sypačů. Ilustrační snímek.

Firma na hlavní tahy Zlínskem a Vsetínskem nasadí devět sypačů. Ilustrační snímek. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Zimní údržbu cest ve Zlínském kraji zvládneme, ujišťuje soukromá firma

  • 0
První soukromá firma, která bude zajišťovat zimní údržbu na části silnic ve Zlínském kraji, mírní obavy z dopravního kolapsu, jež dříve prezentovalo vedení kraje. Firma staví na lidech, kteří znají zdejší silnice. Ministerstvo dopravy díky změně ušetří čtyři miliony korun za čtyři roky.

Pokud mají být hlavní tahy na Zlínsku a Vsetínsku v zimě sjízdné, je potřeba mít dva dispečinky, čtyři sklady soli, devět vozů a 27 řidičů. Tak to aspoň spočítala společnost Ave CZ, kterou si stát najal, aby příští čtyři roky udržovala silnice prvních tříd ve dvou oblastech Zlínského kraje.

Silnice v kraji v péči AVE CZ

  • I/55 - ze Starého Města do Otrokovic
  • I/57 - z Nového Jičína přes Valašské Meziříčí, Vsetín, Horní Lideč, Valašské Klobouky až po hranici se Slovenskem
  • I/35 - z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm (po křižovatku u hotelu Eroplán)
  • I/49 - z Otrokovic do Valašské Polanky
  • I/69 - z Vizovic do Vsetína

Je to vůbec poprvé, co povinnost přechází na soukromou firmu. O silnice druhých a třetích tříd, tedy silnice krajské, budou dál pečovat správy a údržby silnic.

Odpůrci nového dělení už dříve varovali, že může dojít ke kolapsu, protože firma Ave CZ zimní podmínky Zlínského kraje nezná. Vedení firmy to však označilo za dezinformace.

"Zimní údržbu děláme na řadě míst republiky a všude zaměstnáváme lidi z toho místa. Právě kvůli znalosti terénu a podmínek," upozornil jednatel Ave CZ Roman Mužík.

Ve Zlínském kraji se firmá má starat o 177 kilometrů silnic. Na Valašsku budou vozy vyjíždět ze Vsetína, odkud budou udržovat sjízdný i Syrákov, z Valašského Meziříčí - Hrachovce a z Vlachovic. Na Zlínsku zase z Otrokovic a zvláštní pozornost dostane průjezd Zlínem.

"Jezdí tady městská doprava, takže nemůžeme dopustit, aby to stálo. Problém může být u jednadvacítky a pak na křižovatce v Přílukách," naznačil vedoucí zlínského provozu Tomáš Kulhánek.

Obavy odmítá i jeho kolega Dušan Solař, který bude mít na starosti vsetínskou část. "Problematické mohou být kruhové objezdy ve Valašském Meziříčí, také cesta na Nový Jičín je kopcovitá. Další kopec je ve Střelné a pak za Horní Lidčí směrem na Poteč," popsal Solař.

Letos bude pro Ave CZ jezdit téměř třicítka řidičů, kteří se budou střídat na devíti vozech pro zimní údržbu. Většina z nich v minulosti spolupracovala se Správou a údržbou silnic.

"Jsou to sezonní pracovníci, kteří přes zimu jezdili s pluhy a sypači. Takže cesty znají velmi dobře," naznačil Mužík.

Ministerstvo dopravy změnilo systém kvůli úspoře peněz. Ta ve Zlínském kraji dělá za čtyři roky zhruba čtyři miliony korun.

"Převládla snaha šetřit nad zájmy lidí. Vzniknou nebezpečné situace," tvrdí krajský radní odpovědný za dopravu Jaroslav Kučera.

Na Liberecku spolupracují i s krajskými silničáři

Nejde však o úplnou novinku, třeba v Libereckém kraji taková spolupráce funguje už od roku 2007.

"O zimní údržbu se stará soukromá společnost, která částečně využívá i krajské silničáře. Nejsou s tím žádné větší problémy," ujistil mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer.

Na východní Moravě zatím našla firma Ave CZ společnou řeč pouze se Správou a údržbou silnic na Kroměřížsku, kde vytvořili jednu společnost. Ta se bude starat o sníh v celém okrese i na dálnici.

Za silnice na Uherskohradišťsku zůstávají zodpovědní krajští silničáři.