Centrum Otrokovic už je bez kamionů i v současnosti, za rok by podobně měly vypadat i ulice v okolí průmyslového areálu firmy Toma.

Centrum Otrokovic už je bez kamionů i v současnosti, za rok by podobně měly vypadat i ulice v okolí průmyslového areálu firmy Toma. | foto: MAFRA

Otrokovice se zbaví ruchu stovek kamionů, areál Tomy získá nový vjezd

  • 0
Stovky kamionů denně zmizí v příštím roce z otrokovické Nerudovy ulice a okolí. Firma Toma totiž plánuje spolu s radnicí nový vjezd do svého továrního areálu na okraji města.

Nerudova ulice dnes nepatří mezi dobré adresy. Místním otravují život kamiony, které projíždějí od dálnice k zadnímu vjezdu do průmyslového areálu firmy Toma.

"Je to hrozné, příšerné. Těžká nákladní auta nám jezdí přímo pod okny. Říká se, že si člověk zvykne na všechno, na tohle ale jen těžko," postěžoval si starší muž, zatímco kolem projely tři kamiony.

Rámus to byl velký, patrné jsou i otřesy. "Jakmile se brána do Tomy ráno otevře, tak jede až osm tiráků za sebou. Vidím to z okna," přidala se mladá žena s kočárkem.

Lidé v minulosti sepisovali petice, chodili na radnici a volali po změně. Dlouho marně. Teď by se měli konečně dočkat.

Kamiony do neobydlené části

Firma Toma naplánovala s otrokovickou radnicí na příští rok vybudování nového zadního vjezdu v severovýchodní části areálu. V podstatě na jeho druhé straně, kde není obytná zástavba, takže těžké vozy nebudou nikoho rušit.

"Jde o dlouho očekávaný projekt, který ulehčí život obyvatelům v blízkosti současného vjezdu a pozitivně ovlivní prostředí ve staré kolonii Baťov," ujistil starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

"Je to naše nejdůležitější investiční akce pro příští rok," zdůraznil.

Podobně to vidí také vedení Tomy, které navíc oceňuje i plusy pro tovární areál. Současný zadní vjezd je s ohledem na okolní obytné domy otevřený od 6 do 22 hodin, nový bude fungovat nonstop.

"To je zásadní změna. Firmy v areálu můžou zásobovat v podstatě kdykoliv," podotkl ředitel Tomy Radek Heger.

Toma se s radnicí o projekt za zhruba sto milionů korun podělí. Má na starosti část v areálu, město mimo něj.

"Náš úsek bude stát 30 milionů korun. Máme hotový projekt a vydané stavební povolení. Teď stojíme před výběrem dodavatele," přiblížil Heger.

Vzhledem k tomu, že nový příjezd povede pod frekventovanou železniční tratí, nebudou náklady města zrovna malé. Pomůže mu ovšem Evropská unie, která z celkových zhruba 80 milionů pošle přes padesát milionů.

Záleží na počasí

Pokud vše půjde dobře, pustí se už na jaře těžká technika do práce. "Rádi bychom začali v březnu a do konce roku skončili. Bude ale hodně záležet na počasí," upozornil Heger.

Po vybudování nového vjezdu zůstane starý příjezd uzavřený. Do budoucna by měl sloužit pouze pro výjimečné případy: například když pojede nadměrný náklad, který se nevejde na nový vjezd.

Zadním zásobovacím vjezdem projede každý pracovní den do areálu 120 nákladních automobilů a 170 kamionů. K tomu je třeba přičíst stejná čísla pro opačný směr. A přes sto osobních vozů.

"Už se nemůžeme dočkat, až se nový vjezd otevře, protože po naší ulici ani nejde jezdit na kole. Je to o zdraví, někdy i o život," řekl další z obyvatel otrokovické Nerudovy ulice.

Lidé žijící v bezprostřední blízkosti průmyslového areálu na palčivé téma hovoří poměrně rádi. Kamiony je trápí už přespříliš.

Heger si to uvědomuje a vzkazuje, že příští rok jejich trápení skončí. "Nebudeme už rušit obyvatele města," ujistil Heger.

Dosavadní vjezd do otrokovického průmyslového areálu Nerudovou ulicí (červená značka) nahradí nová silnice na kraji města (zelená).

Dosavadní vjezd do otrokovického průmyslového areálu Nerudovou ulicí (červená značka) nahradí nová silnice na kraji města (zelená).