Cyklisté ve Zlínském kraji mají nejraději trasy podél řeky Moravy a Baťova kanálu (na snímku) a cyklostezku Bečva).

Cyklisté ve Zlínském kraji mají nejraději trasy podél řeky Moravy a Baťova kanálu (na snímku) a cyklostezku Bečva). | foto: MAFRA

Služeb pro cyklisty přibývá, budovat se bude i páteřní trasa na Slovensko

  • 10
Ve Zlíně letos přibudou další úseky cyklostezek, stavět se bude i na páteřní trase Bečva – Vlára – Váh. S tím, jak přibývá bezpečných úseků, roste poptávka po službách pro cyklisty nebo změně v přístupu k nim.

Podél zlínské třídy T. Bati, přesněji od křižovatky na Obecinách až k divadlu, povede letos na podzim nová cyklostezka. A ještě před koncem roku patrně začne stavba trasy z Příluků na Klečůvku. Zároveň s tím, jak přibývá bezpečných úseků, je ale stále viditelnější, že veřejnost, firmy ani služby v krajském městě s cyklisty stále ještě nepočítají.

MF DNES zmapovala nejzajímavější letošní novinky, které s jízdou na kole souvisí.

Služby pro cyklisty

Zlín představil novou designovou značku Kolo Zlín, která v budoucnu označí služby pro cyklisty. Zatím ale může být k vidění jedině v propagačních materiálech, protože služby chybí.

„Cyklista žádá informace o servisech a jejich provozní době, potřebuje mít možnost zavolat si pomoc přímo na místo, mít se kde najíst a kde odstavit kolo beze strachu, že o něj přijde,“ popsal Robert Pšenčík ze zlínské specializované cykloprodejny Extrem sport.

Jenže servisy ve Zlíně obvykle nenabízejí provoz o víkendu, kdy je venku největší počet cyklistů. Řešením by byly takzvané cyklopointy, které fungují podél páteřních cyklostezek. Třeba v Napajedlích u přístavu je k dispozici základní nářadí připevněné ke stojanu a v době provozu restaurace i vybavený montážní kufr.

V krajském městě se zatím nepočítá ani s pořízením uzamykatelných bezpečnostních boxů na odstavení kola, jaké mají v Uherském Hradišti.

Jízdní kola jsou přitom pro zloděje lukrativním zbožím. Policie loni v celém Zlínském kraji přijala hlášení o 280 zmizelých kolech a objasnila 26,8 procenta případů, což ji řadí nad celorepublikový průměr.

V součtu je ale krádeží mnohem víc, majitelé kol je totiž často vůbec nehlásí. „Teď se soustředíme na vybudování sítě cyklostezek, aby bylo po čem jezdit,“ řekl městský cyklokoordinátor Martin Habuda.

Pro kratší vyjížďky se trasy najít dají, projet městem je ale stále problém, protože úseky často nenavazují. A i tam, kde jsou vyznačené cyklopruhy na polovině chodníku, lidé narážejí.

„To je bolest celé země, nejen Zlína. Chodci cyklopruhy prostě nerespektují, chybí tady ohleduplnost k ostatním,“ podotkl Martinek.

Kolárna u firmy nestačí

Podobně nevšímavě se k cyklistům staví i firmy. Ačkoliv se investuje do kampaní za cyklodopravu a v květnu odstartuje další kolo celostátní akce Na kole do práce, ve Zlínském kraji se takto může dopravovat jen zlomek pracovníků.

Řada firem sice má zabezpečený prostor na ukládání kol, lidé však nemají k dispozici sprchy, což jízdu na kole do práce omezuje jen na nejbližší okolí.

„Když to ve firmách vysvětluji, hledí na mě nevěřícně,“ podotkl Martinek.

Existují ale i příklady dobré praxe. Například otrokovický Barum Continental nabízí několik chráněných koláren i úschovny na cyklistické přilby a sprchy v provozu či administrativních prostorách.

„Kromě toho máme půjčovnu kol a tříkolek pro pohyb uvnitř areálu, protože je poměrně rozlehlý,“ dodala mluvčí firmy Regina Feiferlíková.

Páteřní cyklostezka povede na Slovensko

V pořadí třetí páteřní cyklostezku, která doplní stezky Bečva a Baťův kanál, letos čeká stavba dvou strategických úseků, které navzájem propojí Valašské Klobouky a Brumov.

Trasa nazvaná podle tří řek Bečva – Vlára – Váh po dokončení povede od Ústí u Vsetína, kde se spojí s cyklostezkou Bečva, až do Nemšové v Trenčínském kraji.

Cyklostezka Bečva-Vlára-Váh.

„V květnu budeme vědět, jestli jsme uspěli s žádostí o dotaci, a pokud ano, začneme stavět úsek směrem k Brumovu,“ řekl valašskokloboucký místostarosta Martin Janík.

Zároveň mají letos začít i v Brumově, odkud povede stezka až na začátek katastru Klobouk a oba kusy se tak propojí. Hotové už jsou průjezdy oběma městy.

Nejdelší, asi dvacetikilometrová část, která vede z Ústí do Lužné a dál na Valašské Příkazy, zatím dokončuje projektovou přípravu a čeká na stavební povolení.

Atraktivní bude i propojení nedalekých Luhačovic a Uherského Brodu, což je třináctikilometrová trasa nenáročným terénem. Přípravy ovšem uvázly na nedostupnosti potřebných pozemků. Ve směru od Brodu je úsek hotový už několik let až na hranici katastru.

„Zatím žádný posun nemáme, ještě není dokončená ani projekční příprava a čekáme na dotační titul, který bychom mohli využít,“ reagovala starostka Luhačovic Marie Semelová.