(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Díky stamilionům z Unie budou hybridní trolejbusy jezdit až ke zlínské zoo

  • 15
Přes 900 milionů korun má přijít do Zlína z Evropské unie na mnoho projektů, které by měly město pozvednout. Nejviditelnější změny se budou týkat rozšíření městské hromadné dopravy. Zlepší se především spojení do Štípy, zoologické zahrady v Lešné a do Velíkové.

Dnes jezdí v dopravních špičkách do zlínské části Vršava trolejbusy číslo 4 každých dvacet minut. Dál do Kostelce, Štípy, hojně navštěvované zoologické zahrady v Lešné a do Velíkové cestující vozí autobusy (34 až 37), protože tam nevede trolejové vedení. Intervaly spojů jsou asi hodinové.

Všechny tyto linky, které jsou součástí zlínské městské hromadné dopravy, se mají příští rok z velké části sjednotit. A k prospěchu cestujících.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Jak? Město chce i za peníze z Evropské unie nakoupit sedm trolejbusů s alternativním pohonem, které pojedou na Vršavu, kde ale neskončí na točně.

Díky bateriím budou pokračovat dál do Štípy a Kostelce, odkud se vrátí do města. A teď to nejpodstatnější: v dopravních špičkách budou jezdit každých 15 minut.

„Díky nově zvolenému taktu budou mít cestující větší nabídku spojů v jízdním řádu,“ zdůraznil ředitel Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice Josef Kocháň.

„Výhoda to bude i pro maminky s kočárky. Do jednoho autobusu se vešly dva, maximálně tři. Nově spoje dokážou za hodinu vzít až osm kočárků,“ upozornil Kocháň.

Velíkovou obslouží autobusy, také pojedou četněji

Výhoda bude i v tom, že vozy s elektrickými bateriemi nebudou tolik zamořovat životní prostředí emisemi a hlukem. Baterii vždy nabijí, jakmile se na Vršavě napojí na troleje a zamíří na konečnou na druhé straně města na Podhoří.

Za rok najedou autobusy do Štípy, Velíkové a zpět 480 tisíc kilometrů. „Sedm nových vozů s alternativním pohonem tuto vzdálenost pokryje,“ upřesnil Kocháň.

Ze Štípy do Velíkové pak budou jezdit autobusy. Lidé na ně sice budou muset přesedat, ovšem jejich četnost se zvýší. Pojedou každou půlhodinu.

„Tuto změnu vítám. Když mi ve Štípě u kostela ujel autobus před devátou hodinou ráno, musel jsem na další čekat více než hodinu,“ reagoval Petr Novák, který jezdí ze Štípy každý den do centra Zlína do zaměstnání.

V plánu je zavedení trolejbusů do baťovského areálu

Tato změna, která začne platit od podzimu příštího roku, je možná díky tomu, že zlínská radnice má nachystaný Integrovaný plán rozvoje území. Jde o rozsáhlý seznam akcí, na které může získat peníze z Evropské unie.

Zajištěných má 911 milionů korun, o něž však musí ještě žádat podle toho, jak budou vypisované jednotlivé programy. Mezi nimi je právě i nákup sedmi hybridních trolejbusů, jež budou stát 100 milionů korun. Unie by měla zaplatit zhruba 80 procent z této částky.

Zlínská nemocnice plánuje linku, která bude zajíždět až k pavilonům

Mezi investičními akcemi jsou ještě další dvě změny ve zlínské městské hromadné dopravě. Trolejbusy by měly během pár let zajíždět i do baťovského areálu, jehož východní část se stala přirozenou součástí města s úřady, obchody i restauracemi.

Dnes do areálu jezdí jedna autobusová linka. Konkrétní trasu město teprve hledá, bude záviset i na dopravním terminálu, který má vzniknout opodál.

„Práce na projektu terminálu by mohly začít během srpna. A pokud vše půjde podle představ, zhruba do jednoho roku by mohlo být vydáno územní rozhodnutí,“ řekl zlínský radní přes dopravu Josef Novák. Začít stavět by se mohlo v roce 2020.

Nově mají trolejbusy jezdit také až na konec průmyslové zóny v Přílukách, kde vznikne točna. K tomu bude ale nejprve potřeba, aby se opravil starší most přes řeku Dřevnici.

Přibudou další cyklostezky

Desítky milionů korun jdou podle Integrovaného plánu rozvoje území určeny i na cyklostezky.

Za zhruba 20 milionů korun vznikne například stezka pro pěší i cyklisty podél třídy Tomáše Bati od napojení na Lorencovu ulici až po Podvesnou XVII. Nová trasa za skoro 30 milionů povede i na Příluky, do Lužkovic a na Klečůvku.

Velké peníze mají jít také do navigačního systému na parkování v centru Zlína a na nákup dalších kamer měřících rychlost. Nebudou chybět investice do školních budov, sociálního bydlení či domovů důchodců.