Nerudova ulice v Otrokovicích už zase patří mezi místa, kde lidé mohou vyrazit...

Nerudova ulice v Otrokovicích už zase patří mezi místa, kde lidé mohou vyrazit na procházku bez obav z kamionů. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Slyšíte ten klid? Část Otrokovic si oddechla, kamiony už ji netrápí

  • 7
Ještě před dvěma týdny jezdilo Nerudovou ulicí v Otrokovicích jedno nákladní auto za druhým. Každé hlučně mířilo do průmyslové zóny firmy Toma. Od začátku února však funguje nový vjezd, který vznikl o pár set metrů dál, mimo obytnou zónu.

„Je to neskutečný rozdíl,“ neskrývá nadšení důchodce František Novotný, jenž tady žije téměř celý život (více o otevření vjezdu čtěte zde).

Zrovna venčí psa a může ho mít „na volno“. Po vedlejší cestě jen občas projede osobní auto, provoz je minimální. Dokonce jsou slyšet sýkorky v koruně stromu a zpovzdálí zazní houkání vlaku.

„Dříve jsme ani nemohli pracovat na zahrádce. Z kamionů byl hluk, exhalace i otřesy... Když jsme vymalovali, za měsíc se na stěně objevila trhlina. Je tady měkké podloží,“ popisuje Novotný.

Podle něj tudy projelo i sto kamionů za hodinu. Někdy se nedalo od domu vyjet na cestu, protože na ní stály fronty náklaďáků.

„Slyšíte ten klid? Chodívám tudy každý den do práce a rozdíl je to fakt velký,“ přidává se mladý muž v kapuci, který volným krokem směřuje do areálu.

Řidiči si zvykli rychle

Lidé z Nerudovy ulice, kterou chrání zákazová značka pro kamiony, jsou zkrátka nadšení. I proto, že popravdě moc nevěřili, že město s firmami Toma a Mitas opravdu vybuduje nový, technicky složitý a nákladný vjezd, který stál přes sto milionů korun.

Nový vjezd do areálu Tomy

Celkově investice vyšla na více než sto milionů korun, přičemž polovinu zaplatila Evropská unie. Otrokovická radnice původně počítala s náklady kolem osmdesáti milionů, včetně evropské dotace. Zakázku ale vysoutěžila dráž. Získalo ji sdružení Eurovia a GJW Praha. Jde o jednu z největších investic města za poslední roky. Čtyřicet milionů korun pošle radnice jako kompenzaci Správě železniční a dopravní cesty za loňské výluky na nedalekém železničním koridoru. Příjezdovou cestu do areálu zaplatilo město, o navazující části se podělily společnosti Toma a Mitas.

„Reakce jsou pozitivní,“ všímá si otrokovický starosta Jaroslav Budek.

Na nový vjezd se nákladní auta dostanou po rychlostní silnici R55, z níž pak sjedou a na první křižovatce se dají doprava a následně doleva. Jejich řidiči si zvykli rychle.

„Když změna nastala, tak jsme vyslali hlídku městské policie do Nerudovy ulice, aby situaci hlídala. Jen dva nebo tři řidiči neměli informace a snažili se do areálu dostat starým vjezdem,“ popisuje Budek.

Chtějí ještě kruhový objezd

Místní sice říkají, že občas sem kamion zabloudí a pak se na úzké cestě komplikovaně otáčí, ale jde jen o výjimky. Dny i noci mají po více než dvaceti letech klidné.

„Hodnotím to pozitivně. Cesty jsou dobře označené, většina řidičů nebloudí,“ říká šéf Tomy Radek Heger.

Vidí jen dva menší problémy: jeden řidič nákladního auta u nového vjezdu do areálu porazil dopravní značku a nedaleká zatáčka na křižovatce je pro dlouhé kamiony příliš ostrá. „Bylo by dobré, kdyby místo ní vznikl kruhový objezd,“ navrhuje Heger.

Otrokovická radnice o této výtce podle starosty ví a hodlá s ní také něco dělat. Chce se spojit s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a připravit výstavbu zmíněného kruhového objezdu. „Mohla by to být společná investice,“ uvažuje Budek.

Výhodou nového vjezdu je také fakt, že zůstává otevřený celý den. Po Nerudově ulici měly kamiony v noci zakázáno jezdit. Změna může rovněž přinést oživení areálu.

Obyvatele Nerudovy ulice zase potěší, že radnice plánuje její rekonstrukci. Od půlky dubna bude měsíc vyměňovat povrch cesty i chodníků a vysází novou zeleň.