„Je to neskutečný rozdíl,“ neskrývá nadšení důchodce František Novotný, jenž tady žije téměř celý život (více o otevření vjezdu čtěte zde).
Zrovna venčí psa a může ho mít „na volno“. Po vedlejší cestě jen občas projede osobní auto, provoz je minimální. Dokonce jsou slyšet sýkorky v koruně stromu a zpovzdálí zazní houkání vlaku.
„Dříve jsme ani nemohli pracovat na zahrádce. Z kamionů byl hluk, exhalace i otřesy... Když jsme vymalovali, za měsíc se na stěně objevila trhlina. Je tady měkké podloží,“ popisuje Novotný.
Podle něj tudy projelo i sto kamionů za hodinu. Někdy se nedalo od domu vyjet na cestu, protože na ní stály fronty náklaďáků.
„Slyšíte ten klid? Chodívám tudy každý den do práce a rozdíl je to fakt velký,“ přidává se mladý muž v kapuci, který volným krokem směřuje do areálu.
Řidiči si zvykli rychle
Lidé z Nerudovy ulice, kterou chrání zákazová značka pro kamiony, jsou zkrátka nadšení. I proto, že popravdě moc nevěřili, že město s firmami Toma a Mitas opravdu vybuduje nový, technicky složitý a nákladný vjezd, který stál přes sto milionů korun.
Nový vjezd do areálu TomyCelkově investice vyšla na více než sto milionů korun, přičemž polovinu zaplatila Evropská unie. Otrokovická radnice původně počítala s náklady kolem osmdesáti milionů, včetně evropské dotace. Zakázku ale vysoutěžila dráž. Získalo ji sdružení Eurovia a GJW Praha. Jde o jednu z největších investic města za poslední roky. Čtyřicet milionů korun pošle radnice jako kompenzaci Správě železniční a dopravní cesty za loňské výluky na nedalekém železničním koridoru. Příjezdovou cestu do areálu zaplatilo město, o navazující části se podělily společnosti Toma a Mitas. |
„Reakce jsou pozitivní,“ všímá si otrokovický starosta Jaroslav Budek.
Na nový vjezd se nákladní auta dostanou po rychlostní silnici R55, z níž pak sjedou a na první křižovatce se dají doprava a následně doleva. Jejich řidiči si zvykli rychle.
„Když změna nastala, tak jsme vyslali hlídku městské policie do Nerudovy ulice, aby situaci hlídala. Jen dva nebo tři řidiči neměli informace a snažili se do areálu dostat starým vjezdem,“ popisuje Budek.
Chtějí ještě kruhový objezd
Místní sice říkají, že občas sem kamion zabloudí a pak se na úzké cestě komplikovaně otáčí, ale jde jen o výjimky. Dny i noci mají po více než dvaceti letech klidné.
„Hodnotím to pozitivně. Cesty jsou dobře označené, většina řidičů nebloudí,“ říká šéf Tomy Radek Heger.
Vidí jen dva menší problémy: jeden řidič nákladního auta u nového vjezdu do areálu porazil dopravní značku a nedaleká zatáčka na křižovatce je pro dlouhé kamiony příliš ostrá. „Bylo by dobré, kdyby místo ní vznikl kruhový objezd,“ navrhuje Heger.
Otrokovická radnice o této výtce podle starosty ví a hodlá s ní také něco dělat. Chce se spojit s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a připravit výstavbu zmíněného kruhového objezdu. „Mohla by to být společná investice,“ uvažuje Budek.
Výhodou nového vjezdu je také fakt, že zůstává otevřený celý den. Po Nerudově ulici měly kamiony v noci zakázáno jezdit. Změna může rovněž přinést oživení areálu.
Obyvatele Nerudovy ulice zase potěší, že radnice plánuje její rekonstrukci. Od půlky dubna bude měsíc vyměňovat povrch cesty i chodníků a vysází novou zeleň.