Tak by mohla vypadat třípodlažní obchodní galerie naproti vsetínskému nádraží. | foto: vizualizace: archiv Města Vsetín

Plánovanému obchodnímu centru u nádraží ve Vsetíně může chybět parkování

  • 0
Projekt obchodního centra u nádraží ve Vsetíně má problém s parkovacími místy. Bez peněz města nevzniknou, obává se opozice. Starosta Jiří Čunek i investor to odmítají.

Plánované obchodní centrum před vsetínským vlakovým nádražím (dočtete se o něm zde) nebude mít zákonem daný počet parkovacích míst, tvrdí opoziční zastupitelé Koalice pro otevřený Vsetín. Obávají se, že aby mohlo vzniknout dostatečně velké parkoviště, přispěje na to město ze svého rozpočtu soukromé firmě desítkami milionů korun.

Vedení radnice i společnost Valatrans, která centrum hodlá stavět, podobný výklad odmítají.

Podzemní parkoviště pod nákupní galerií, jež má sloužit jejím návštěvníkům, vybuduje také společnost Valatrans.

Každá stavba obchodního centra přitom potřebuje pro stavební povolení doložit, že disponuje dostatečným počtem parkovacích míst. Ten stanovuje zákonná norma.

„Podle dostupných informací o interiéru obchodního centra, které má obsahovat prodejny, restaurace, bowling nebo hotel, bude potřeba zajistit přibližně 170 až 180 parkovacích míst,“ uvedl projektant Radek Hladký, jenž pro Koalici pro otevřený Vsetín propočty zpracoval.

„Z dostupných nákresů vyplývá, že pod samotným obchodním centrem je možné zbudovat jen asi 100 až 115 parkovacích míst,“ doplnil zastupitel za toto hnutí Michal Berg.

Společnost Valatrans ale upozorňuje, že celý projekt se stále dopracovává.

„Žádnou žádost o územní rozhodnutí a stavební povolení jsme zatím nepodali,“ informoval ředitel firmy Jaroslav Vala.

Některé provozovny můžeme zredukovat, tvrdí investor

O konkrétním počtu potřebných parkovacích míst pro každé nákupní centrum přitom definitivně rozhoduje až stavební úřad.

Využívá k tomu speciálně vypracované tabulky s příslušnými koeficienty.

„Například kavárny nebo restaurace jsou podle nich nejvíce náročné na parkovací místa. Když nám čísla nebudou vycházet, můžeme s interiérem dále pracovat a některé provozovny, například pizzerii a jiné plochy, zredukovat. Odečítají se i sklady, chodby a další provozní prostory,“ popsal Vala.

Zároveň podotkl, že daný koeficient na výpočet parkovacích míst může dále snížit vlakové a autobusové nádraží v těsném sousedství obchodní galerie, stejně jako zastávky MHD.

Vedle parkoviště sloužícího návštěvníkům centra přitom pod zemí začne stavět další parkovací místa také město. Mělo by jich být až 80 a přijdou na 20 až 30 milionů korun.

„Obáváme se, že pro investora bude jedinou schůdnou variantou na zvýšení požadovaného počtu míst započítat i ta na parkovišti města. Z našich daní tak přispějeme 30 miliony na soukromou investici,“ poukázal Berg.

Téma i pro pondělní zastupitelstvo

To ale starosta města Jiří Čunek i Vala rezolutně odmítli.

„Městské parkoviště s námi nemá nic společného, kromě toho, že se z něj bude vyjíždět přes naše garáže a obě plochy tedy musejí být zkolaudované ve stejnou dobu,“ podotkl Vala.

Pokud bude Valatrans skutečně mít s velikostí svého parkoviště problém, je mu město připraveno vyjít vstříc.

„Firma nám může zaplatit za několik míst na našem parkovišti. Další variantou je, že si odkoupí část sousedního městského pozemku, na němž si další místa vybuduje. Nesmí to ale nijak ohrozit chystanou přestavbu nádraží a přednádražního prostoru, která je naší prioritou,“ uvedl Čunek (o přestavbě nádraží čtěte zde).

Radnice navíc po společnosti Valatrans požaduje, aby při výstavbě galerie zachovala uliční čáry Žerotínovy a Smetanovy ulice.

„Abychom městu vyhověli, zbouráme dům za miliony korun,“ připomněl Vala fakt, že galerii ustoupí současná budova ČSOB. Její bourání začne nejdříve v listopadu.

Jasněji by v celé věci mělo být po blížícím se zasedání vsetínských zastupitelů. Ti se budou chystanou stavbou nákupního centra a přeměnou nádraží a jeho okolí znovu zabývat už v pondělí 6. června.