Nejen Otrokovice. Chodci riskantně přecházejí koleje i ve Zlíně a Vsetíně

  • 7
Nádraží v Otrokovicích, kde nedávno jen těsně unikli smrti dva chlapci, patří dlouhodobě mezi kritické úseky na železnici ve Zlínském kraji. Chodci extrémně riskují, když přecházejí koleje, také ve Zlíně a Vsetíně.

Přesně 39 lidí zemřelo za poslední tři roky na kolejích ve Zlínském kraji. Nemluvě o nehodách na přejezdech, ale mimo ně.

Část z nich zavinili lidé, kteří ukončili život dobrovolně, většina však přecházela koleje tam, kde neměla, za což draze zaplatila. Ve Zlínském kraji jsou tři nejnebezpečnější úseky v Otrokovicích, ve Zlíně a ve Vsetíně.

Otrokovice

Počátkem února na nádraží v Otrokovicích srazil rozjetý rychlík dva mladíky, kteří přecházeli koleje. Chtěli si zkrátit cestu, i když jen pár metrů od nich byl podchod.

Vlak, který jel rychlostí 120 kilometrů za hodinu, je odhodil z kolejiště. Oba můžou mluvit o štěstí, že přežili (více zde).

A nebyla to ojedinělá nehoda, která se stala v otrokovické železniční stanici nebo poblíž ní. Od roku 2013 jich bylo sedm.

Klíčová otázka zní, zda jim lze do budoucna zabránit, případně jak.

„Technicky je to nereálné, nedovedu si představit, že by se všude kolem kolejí začaly stavět ploty. Primárně jde o to, že lidé nerespektují pravidla a především zákazy,“ reagovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Ale i když se oplocení, nebo dokonce betonové zátarasy v okolí stanice objevily, nevydržely tam dlouho.

Lidé je zničili, aby si mohli zase zkracovat cestu, i když jde o rychlostní koridor, po němž sviští vlaky vysokou rychlostí.

„V místě bývalého přejezdu jižně od nádraží jsme zbudovali betonový plot, který jsme pravidelně každé tři měsíce museli opravovat. Vandalové jej dokonce s pomocí auta strhli na zem,“ popsal Marek Illiaš z tiskového oddělení Správy železniční a dopravní cesty, která zajišťuje provoz na železnici.

Cestu si tudy často zkracují zaměstnanci pneumatikárny Continental Barum, jež stojí kousek od železniční stanice.

„Kvůli nim jsme prodloužili podchod ve stanici až k Barumu,“ řekl Illiaš.

Nehody s chodci se stávají i v úseku dvou kilometrů směrem na Napajedla.

Zlín

Nebezpečná je pro riskující lidi i regionální železnice z Otrokovic do Zlína a dál do Vizovic. Ke střetům vlaku s chodci dochází v krajském městě i v úseku mezi ním a Lípou. Za poslední tři roky jich bylo devět.

Tady hraje roli fakt, že koleje vedou zastavěnou částí mezi blízko stojícími domy.

„Lidé jsou zvyklí chodit tam, kde jsou vyšlapané chodníčky. Nechce si jim na přechody,“ upřesnil Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce, jež řeší nehody na železnici.

Navíc chodci podceňují to, že zde vedou jen jedny koleje.

„Spousta lidí ale nedokáže odhadnout rychlost vlaku a myslí si, že před ním stihne koleje přejít. Možnosti strojvedoucího jsou pak minimální,“ upozornila Šubová.

To se týká především rychlíků, u nichž může být brzdná dráha delší než kilometr.

Vsetín

Ve Vsetíně jsou dva úseky, kde se stávají neštěstí. Od roku 2013 byla tři. Prvním jsou koleje mezi sídlišti Trávníky a Rybníky.

„Je tam přechod pro pěší se světly a závorami, lidé ale chodí jinudy,“ řekl Illiaš.

Druhým nebezpečným místem jsou koleje, přes něž si lidé zkracují cestu ze sídliště Rokytnice na vlakové nádraží.

Ploty tady nejsou, ovšem podle Iliaše by nic nezměnily.

„Lidé se ploty prostříhají nebo je rozpletou, betonové pražce, které slouží jako překážky, zase vyvrátí,“ souhlasil Drápal.

Chodci si neuvědomují, že kromě života riskují i pokutu deset tisíc korun. Policie na ně proto směruje bezpečnostní akce.

„Působíme preventivně, ale od začátku roku už několik desítek chodců za tento nešvar dostalo pokutu,“ řekl zlínský policejní mluvčí Petr Jaroš.

Výčet nebezpečných míst by mohl pokračovat Uherským Hradištěm, Starým Městem či Valašským Meziříčím.

Jednou z možností, jak to změnit, je prevence. České dráhy proto pravidelně vypravují Preventivní vlak bezpečné železnice, který začátkem května přijede i do Otrokovic.