Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průtahy městem jsou rizikové, ve Zlíně a Hradišti je proto nejvíc nehod

  9:41aktualizováno  9:41
Města ve Zlínském kraji patří z hlediska dopravy k nejméně bezpečným v zemi. V počtu nehod je nejhorší situace ve Zlíně a Uherském Hradišti. Obě sídla protínají hlavní tahy, po kterých proudí tranzitní doprava.

Uherské Hradiště má problém s množstvím nehod, může za to mimořádně intenzivní doprava procházející městem. Ilustrační snímek. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Tragická nehoda, která letos ve Zlíně poznamenala oslavy hokejového titulu, zároveň stáhla Zlín mezi nejnebezpečnější města v zemi. Zemřel při ní čtyřiadvacetiletý mladík. Proč si lehl na silnici v místní části Kudlov, zatím nikdo neví. Zemřel však pod koly auta, které jelo daleko rychleji, než se smí (více o nehodě zde).

„U nehody se tak sešly dvě okolnosti, které se na výsledku statistiky hodně podepíší. Tedy smrtelné zranění a překročená rychlost,“ upozornila Jana Buriánková z České pojišťovny, která sestavuje žebříček nejnebezpečnějších měst.

Sídla ze Zlínského kraje dlouhodobě patří do horší poloviny tabulky (loňské výsledky najdete zde). Pohybovat se po nich autem, na kole i pěšky je riziko.

Bezpečnost dopravy

  • Krajská města

1. Ústí nad Labem (loni 9.)

2. Hradec Králové (loni 7.)

3. Liberec (loni 4.)

4. Jihlava (loni 3.)

5. Karlovy Vary (loni 1.)

6. Olomouc (loni 5.)

7. Pardubice (loni 2.)

8. Praha (loni 6.)

9. Ostrava (loni 8.)

10. Zlín (loni 10.)

11. Brno (loni 11.)

12. Plzeň (loni 13.)

13. Č. Budějovice (loni 12.)

  • Okresní města

14. Kroměříž

38. Vsetín

59. Uherské Hradiště

Celkem je 59 okresních měst. Výsledky jsou vždy podle nehod v 1. pololetí daného roku.

Vůbec nejhůř jsou na tom lidé v Uherském Hradišti a Zlíně.

V krajském městě letos policie eviduje kromě jedné smrtelné i šest nehod, po nichž zůstali vážně zranění lidé. Dvě z nich navíc zavinili řidiči, kteří nedodrželi povolenou rychlost. Zlínu tak ve srovnání třinácti krajských měst patří až nelichotivé 10. místo.

„Neukázněnost řidičů je obrovská. Nerespektují značení, dokonce ani semafory a neustále překračují rychlost,“ potvrdila policejní mluvčí Monika Kozumplíková.

Hradišti pomůže silnice R55

Ve srovnání okresních měst se Zlín drží dlouhodobě na konci tabulky.

Stejně jako Uherské Hradiště. Se šesti vážnými nehodami, z nichž jedna byla smrtelná, letos obsadilo 59. místo. Horší už to být nemůže.

„Jediné řešení je odvést tranzitní dopravu pryč z města - a to znamená postavit silnici R55. Dokud tudy bude projíždět takové množství aut, nemůžeme čekat, že se počet nehod sníží,“ řekl uherskohradišťský místostarosta Zdeněk Procházka.

Doprava ve městě totiž doplácí na to, že se v souměstí Staré Město - Uherské Hradiště - Kunovice potkává hned několik důležitých tahů: silnice I/50 vede z Brna na Slovensko, I/55 propojuje sever a jih Moravy a II/497 zase Hradiště se Zlínem.

Část vozidel sice před deseti lety odvedl z města obchvat na tahu I/50, klíčový bude ale až vznik rychlostní silnice R55, která zatím od Přerova doputovala jen k Otrokovicím. Stavební povolení na její pokračování by sice mohlo být už příští rok, potrvá ale ještě několik let, než dospěje až za slovácké souměstí (více zde).

Hradiště je zároveň zahlcené i auty z okolí - nabídnout lidem alternativu v podobě systému záchytných parkovišť v kombinaci s autobusy, vlaky nebo třeba s koly ke krátkodobému pronájmu radnice stále nedokázala.

„Kromě toho se na nehodovosti podílí i četná síť cyklostezek,“ dodala mluvčí uherskohradišťské policie Milena Šabatová.

Nehody cyklistů a chodců ve Vsetíně

Nehody cyklistů a chodců se ve statistice vážných karambolů odrážejí velmi výrazně. O tom svědčí například zkušenost ze Vsetína, kde letos evidují tři nehody s těžkým zraněním. Z toho jedna jde na vrub opilému cyklistovi, který boural, když mu z košíku za sedadlem vypadla lahev vína. Také v další nehodě figurovala cyklistka, ve třetím případě pak chodec.

„Takových nehod přibývá, lidé by měli být velmi ostražití,“ vzkázala vsetínská policejní mluvčí Lenka Javorková.

I když se letošní nehody ve Vsetíně obešly bez tragických následků, město se na žebříčku posunulo ze 27. až na 38. místo. Důvodem je fakt, že situace v ostatních městech byla ještě o něco lepší.

Jediné z bývalých okresních měst ve Zlínském kraji, které si polepšilo, je Kroměříž - z 26. poskočila na 14. příčku.

„Obecně platí, že města, která protíná hlavní tah, jsou na tom s bezpečností mnohem hůř. Ve Zlínském kraji je to případ Zlína a Uherského Hradiště,“ zhodnotil koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Řidiče takové místo láká k tomu, aby sešlápl pedál. Platí to i v případě, že je silnice přerušovaná přechody pro chodce a semafory.

„Pokud vede hlavní cesta téměř přes náměstí, není jiná možnost než dávat pozor. Z devadesáti procent je vina na člověku, ať už řidiči, cyklistovi, či chodci,“ dodal Patík.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žena souzená za kuplířství obvinila expolicistu, že po ní chtěl sex

Krátkou konfrontací mezi svědkem a obžalovanou pokračovalo ve Zlíně soudní projednávání večírků pro zvané v Kostelanech, za kterými se podle spisu skrývala...  celý článek

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně nabízí kurzy čínštiny, jejichž součástí byla i...
Přesné tahy a soustředit se. Studenti čínštiny se učili tajemství kaligrafie

Fakulta humanitních studií zlínské Univerzity Tomáše Bati otevřela i v letošním roce kurzy čínštiny. Jsou určené nejen pro studenty, ale i pro veřejnost....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.