Legendární prestižky ze Zlína.

Legendární prestižky ze Zlína. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Navrhněte si své legendární „prestižky“, láká teenagery zlínská firma

  • 7
Tradiční zlínská značka Prestige zažívá velký návrat do českých botníků. Legendární boty si jen vloni koupilo 150 tisíc lidí. A "prestižky" nejsou zdaleka jen pro pamětníky. Mladé zákazníky firma láká na nabídku, aby si sami navrhli barevný design a boty podle jejich originálního návrhu jim pak vyrobí.

Boty, které ke Zlínu patří jako baťovský mrakodrap, jsou mezi českými botami fenoménem. Jako jedinou ji totiž doma najdou dnešní šedesátníci, třicátníci i patnáctiletí teenageři.

Mladé lidi oslovuje výrobce, firma Moleda, mimo jiné nabídkou, že si své "prestižky" mohou sami navrhnout a získají tak zcela originální pár.

Prestižka usazená na formě.

Šití bot.

"Znám to od svých synů. Když má dnes někdo originální prestižku, je in," tvrdí ředitel obuvnické firmy Jaroslav Navrátil.

"Přišlo mi to jako výborný nápad, tak jsem si hned jeden pár navrhl," potvrdil Daniel Marcikán z Kadaně.

Miliontou prestižku firma vyrobila ze zlata

Legendární bota ze Zlína, známá hlavně jako pracovní a sportovní obuv, je pro české zákazníky čím dál zajímavější. Značku Prestige si loni koupilo 150 tisíc lidí a před několika dny vyjel z pásu ve zlínské firmě miliontý zlatý pár.

Miliontá zlatá prestižka.

Prestižky ve skoro totožné podobě se ve Zlíně vyrábějí bez přestávky už 27 let a spolu s praboskami a botaskami patří mezi tři největší české značky.

"V Česku zřejmě neexistuje model, který by se vyráběl tak dlouho," uvedl odborník na obuvnický průmysl a děkan zlínské fakulty technologické Petr Hlaváček.

Přitom svým designem mezi ostatními ani dnes nezaostávají. Firma už dávno nevyrábí jen klasický modro-bílý model, který si s oblibou kupuje starší generace.

Moleda

Patří mezi tři největší české výrobce obuvi. Boty značky Prestige začala vyrábět v roce 2003. Tehdy z konkursní podstaty firmy CEBO koupila technologii na výrobu této obuvi, se kterou v roce 1984 přišel na trh státní podnik Svit. Loni firma prodala 147 tisíc párů prestižek a utržila 80 milionů korun.

"Mají obrovské množství různých tváří a odpovídají tomu, co si moderní zákazník 21. století představuje," zhodnotila nabídku prestižek Jana Buch, která se na zlínské univerzitě zabývá designem oděvů a obuvi.

Pod značkou Prestige jsou dnes k dostání boty různých barev a střihů, loni poprvé firma nabídla zimní modely a úspěch mají také boty pro malé děti s certifikátem žirafy.

Teď navíc mladou generaci nadchl projekt s názvem Přiznej svou barvu. V něm si každý může navrhnout vlastní originální botu sám, a to jednoduše na webových stránkách firmy. Zákazník si připlatí, takový pár stojí přes dva tisíce korun. Ale má zase jistotu, že stejnou botu nikde jinde nenajde.

Prestižce ale zůstávají věrní i starší lidé. Mohou v ní vyjít na zahrádku, na nákup, do kina nebo vyjet na cyklovýlet.

Stříkání bot.

Kontrola hotových prestižek.

Boty navíc vydrží dlouho. A to díky tomu, že mají podešev z polyuretanové pěny, která se na botu stříká. "To je třeba rozdíl oproti asijské obuvi, kde je podešev dutá a zpevněná jen mřížkou. U nás je celá plná," upřesnila obchodní ředitelka Moledy Jolana Němcová.

Tato technologie je stejná už od začátku výroby v 80. letech. Tehdy začali prestižky vyrábět zaměstnanci Svitu jako takzvané lendlovky. "Bylo to podle slavného tenisty Ivana Lendla, který je ale nenosil," upřesnila Němcová.

Ředitel firmy Moleda Jaroslav Navrátil.

Druhému typu se říkalo zase mečířky podle dalšího tenisty Miloslava Mečíře.

Hitem byly v 80. letech i proto, že se daly sehnat jen takzvaně pod pultem. "Kdo je měl, byl fakt frajer," připomněl Navrátil. Kvalitou se rovnaly značkám Adidas nebo Nike.

Firma Moleda koupila značku Prestige v roce 2002 z konkurzní podstaty firmy Cebo. Už několik let vyrábí přes 100 000 párů "prestižek" ročně.

, ,