Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navrhněte si své legendární „prestižky“, láká teenagery zlínská firma

  11:45aktualizováno  11:45
Tradiční zlínská značka Prestige zažívá velký návrat do českých botníků. Legendární boty si jen vloni koupilo 150 tisíc lidí. A "prestižky" nejsou zdaleka jen pro pamětníky. Mladé zákazníky firma láká na nabídku, aby si sami navrhli barevný design a boty podle jejich originálního návrhu jim pak vyrobí.

Legendární prestižky ze Zlína. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Boty, které ke Zlínu patří jako baťovský mrakodrap, jsou mezi českými botami fenoménem. Jako jedinou ji totiž doma najdou dnešní šedesátníci, třicátníci i patnáctiletí teenageři.

Mladé lidi oslovuje výrobce, firma Moleda, mimo jiné nabídkou, že si své "prestižky" mohou sami navrhnout a získají tak zcela originální pár.

Prestižka usazená na formě.

Prestižka usazená na formě.

Šití prestižek.

Šití bot.

"Znám to od svých synů. Když má dnes někdo originální prestižku, je in," tvrdí ředitel obuvnické firmy Jaroslav Navrátil.

"Přišlo mi to jako výborný nápad, tak jsem si hned jeden pár navrhl," potvrdil Daniel Marcikán z Kadaně.

Miliontou prestižku firma vyrobila ze zlata

Legendární bota ze Zlína, známá hlavně jako pracovní a sportovní obuv, je pro české zákazníky čím dál zajímavější. Značku Prestige si loni koupilo 150 tisíc lidí a před několika dny vyjel z pásu ve zlínské firmě miliontý zlatý pár.

Z výrobní linky sjela miiliontá prestižka.

Miliontá zlatá prestižka.

Prestižky ve skoro totožné podobě se ve Zlíně vyrábějí bez přestávky už 27 let a spolu s praboskami a botaskami patří mezi tři největší české značky.

"V Česku zřejmě neexistuje model, který by se vyráběl tak dlouho," uvedl odborník na obuvnický průmysl a děkan zlínské fakulty technologické Petr Hlaváček.

Přitom svým designem mezi ostatními ani dnes nezaostávají. Firma už dávno nevyrábí jen klasický modro-bílý model, který si s oblibou kupuje starší generace.

Moleda

Patří mezi tři největší české výrobce obuvi. Boty značky Prestige začala vyrábět v roce 2003. Tehdy z konkursní podstaty firmy CEBO koupila technologii na výrobu této obuvi, se kterou v roce 1984 přišel na trh státní podnik Svit. Loni firma prodala 147 tisíc párů prestižek a utržila 80 milionů korun.

"Mají obrovské množství různých tváří a odpovídají tomu, co si moderní zákazník 21. století představuje," zhodnotila nabídku prestižek Jana Buch, která se na zlínské univerzitě zabývá designem oděvů a obuvi.

Pod značkou Prestige jsou dnes k dostání boty různých barev a střihů, loni poprvé firma nabídla zimní modely a úspěch mají také boty pro malé děti s certifikátem žirafy.

Teď navíc mladou generaci nadchl projekt s názvem Přiznej svou barvu. V něm si každý může navrhnout vlastní originální botu sám, a to jednoduše na webových stránkách firmy. Zákazník si připlatí, takový pár stojí přes dva tisíce korun. Ale má zase jistotu, že stejnou botu nikde jinde nenajde.

Prestižce ale zůstávají věrní i starší lidé. Mohou v ní vyjít na zahrádku, na nákup, do kina nebo vyjet na cyklovýlet.

Stříkání bot.

Stříkání bot.

Kontrola hotových prestižek.

Kontrola hotových prestižek.

Boty navíc vydrží dlouho. A to díky tomu, že mají podešev z polyuretanové pěny, která se na botu stříká. "To je třeba rozdíl oproti asijské obuvi, kde je podešev dutá a zpevněná jen mřížkou. U nás je celá plná," upřesnila obchodní ředitelka Moledy Jolana Němcová.

Tato technologie je stejná už od začátku výroby v 80. letech. Tehdy začali prestižky vyrábět zaměstnanci Svitu jako takzvané lendlovky. "Bylo to podle slavného tenisty Ivana Lendla, který je ale nenosil," upřesnila Němcová.

Ředitel firmy Moleda Jaroslav Navrátil.

Ředitel firmy Moleda Jaroslav Navrátil.

Druhému typu se říkalo zase mečířky podle dalšího tenisty Miloslava Mečíře.

Hitem byly v 80. letech i proto, že se daly sehnat jen takzvaně pod pultem. "Kdo je měl, byl fakt frajer," připomněl Navrátil. Kvalitou se rovnaly značkám Adidas nebo Nike.

Firma Moleda koupila značku Prestige v roce 2002 z konkurzní podstaty firmy Cebo. Už několik let vyrábí přes 100 000 párů "prestižek" ročně.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Turisté na snímku přicházejí k domu, kde žila poslední žítkovská bohyně Irma...
Kopanické samoty kupují Slováci, pomohl i fenomén žitkovských bohyní

Nemovitosti na moravskoslovenském pomezí lákají zájemce ze zahraničí. Pomáhají i knihy o žítkovských bohyních, které tuto oblast zpopularizovaly.  celý článek

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

Ilustrační snímek
Ochránci zvířat pátrají po losovi, od D46 mohl vyrazit k Přerovu či Zlínu

Nevšední pohled se může v těchto dnech naskytnout lidem na střední Moravě, spatřit by zde totiž mohli losa evropského. Ochránci zvířat proto prosí veřejnost o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.