„Přijedu do Otrokovic k poště, vysednu z trolejbusu a vidím, jak autobus, který by měl navazovat, zrovna odjíždí. Taková situace se opakovala mnohokrát,“ popisuje Marek Konečný z Otrokovic.
Nelíbí se mu, že spoje na sebe nepočkají a člověk zbytečně ztratí čas dalším čekáním na zastávce.
O nenavazující městské hromadné dopravě ve Zlíně a Otrokovicích hodně kriticky diskutují i lidé na sociálních sítích. Spousta cestujících tam také zmiňuje špatnou koordinaci návaznosti na vlakové spoje.
„Ideální by bylo, kdyby dopravní podnik toto vyladil přímo na přání cestujících,“ navrhl Konečný.
Dopravce se snaží na podněty cestujících reagovat
To však podle Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice (DSZO) není nikdy úplně možné.
„Nelze vytvořit jízdní řády, které by garantovaly návaznost všech spojů v přestupních uzlech do všech směrů. Vždy je třeba uplatňovat určité priority podle převládajících směrů jízdy cestujících,“ zdůvodnil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Podle něj se společnost snaží cíleně spoje vytvářet tak, aby na sebe navazovaly.
„V nejednom případě jsme se v minulosti při vytváření přestupní vazby nechali inspirovat i konkrétními podněty cestujících, které nám zaslali,“ připomněl Cekota.
Na návaznost spojů se dbá především mimo dopravní špičku, kdy jsou intervaly mezi jednotlivými spoji delší. V určitých časech a zastávkách mají řidiči přímo nařízeno čekat na příjezd navazujícího spoje.
„Většinou je takové čekání časově omezeno tak, aby nebyly narušeny další vazby,“ dodal Cekota.
Na zpožděné vlaky trolejbusy nečekají
Podobné je to s návazností na noční vlakové spoje na nádraží v Otrokovicích. Řidiči MHD však nečekají na zpožděné vlaky.
„Narušil by se provoz na celé trase a například by se zpozdila další jízda zpátky do Otrokovic, což by opět některé cestující mohlo poškodit,“ zdůvodnil mluvčí.
Podle něj je problematické i to, že se DSZO dozvídá případné posuny jízdních řádů vlaků pozdě.
„Dopravci z konkurenčních důvodů polohy některých svých spojů tají, jak nejdéle je to možné,“ doplnil.