Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci ze Slovácka závodí v Africe, s favoritem projedou i Saharu

  6:50aktualizováno  6:50
Závod Budapešť - Bamako je amatérskou alternativou slavného Dakaru, úspěšné posádky se při něm dostanou až do západní Afriky. Mezi letošními účastníky je i řidič ze Slovácka se spolujezdcem z Ostravy. V úterý by měli závodníci vstoupit na africký kontinent.

Letošního ročníku závodu Budapešť - Bamako se zúčastní i Aleš Klon z Korytné se Škodou Favorit | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Od souseda koupil za dva a půl tisíce starou Škodu Favorit, která už mířila na vrakoviště. Kamarád mu ji pomohl opravit, takže s ní v pátek vyrazil na životní jízdu, která měří téměř 8,5 tisíce kilometrů.

Aleš Klon z Korytné patří mezi účastníky závodu Budapešť - Bamako, jenž nese neoficiální označení Dakar pro amatéry.

„Řízení mě baví, za volantem můžu sedět denně. Takže ze všeho nejvíc mě láká samotná cesta,“ poznamenal Klon, který pracuje jako revizní technik.

Fotogalerie

Dvojici vytvořil se svým kamarádem Alešem Gillem z Ostravy, jenž pracuje v bance. „Oba rádi cestujeme. Když jsme předloni jeli transsibiřskou magistrálou z Moskvy do Vladivostoku, došla řeč i na tuto akci. Postupně jsme začali spřádat plány a nakonec se přihlásili.“

Závod z Maďarska přes Itálii, Maroko a Mauretánii do Mali označují pořadatelé za charitu, soutěž i bláznivé řidičské dobrodružství pro ty, kteří sní o jízdě v extrémních podmínkách. Založil ho Maďar Andrew Szabo, jenž se účastnil původního afrického Dakaru, ale nelíbilo se mu, jakým směrem se vyvíjí. Proto v roce 2006 vymyslel vlastní akci.

„Není to nedělní jízda nebo piknik v parku. Není to organizovaná dovolená. Jsou to dva vyčerpávající týdny v nehostinné krajině,“ píší organizátoři na svých webových stránkách.

Na této akci neuvidíte žádné sportovní hvězdy, žádná speciálně upravená auta. Naopak - každý jede tím, co má k dispozici. Čím starší vůz, tím je to lepší.

Při závodě není kolona asistenčních vozů k dispozici

Část účastníků závodí, část (ta větší) chce náročnou trasu hlavně projet. Každý se přitom stará sám o sebe, žádná kolona asistenčních vozů není k dispozici. Trať vede pohořím Atlas, saharskými dunami, jemnými písečnými cestami i rychlými úseky, které pokrývá mořská sůl.

„Možná právě proto je o akci velký zájem. Přihlášku jsme posílali s ročním předstihem,“ upozornil Klon.

Že chtějí vyrazit do Afriky favoritem, o tom měli oba Alešové jasno okamžitě. Obsahuje právě tolik elektroniky, aby případnou opravu zvládli vlastními silami. S felicií už by to bylo složitější. Jenže dlouho nemohli sehnat správný vůz.

„Původně jsme chtěli auto v co nejlepším stavu, jenže majitelé požadovali 30 až 40 tisíc korun. Tak jsme se rozhodli sehnat ho co nejlevněji a upravit si ho,“ vysvětlil Klon.

Nakonec pomohl soused, který favorita vlastnil. Poté, co mu jej vrátila kamarádka, ho chtěl vyhodit na vrakoviště. Výhodou je, že vlastnil spoustu náhradních dílů.

„Auto bylo na plyn, což jsme považovali za výhodu. Jenže s tím byly velké problémy, takže jedeme s klasickým benzinovým autem,“ popsal Klon.

Vyměnili levý zadní podběh, jinak auto moc zrezivělé nebylo. Kvůli jízdě v terénu nechali podvozek zvednout o 35 milimetrů, doma zůstaly zadní sedačky. Volný prostor zaplnily náhradní díly, osobní věci a jídlo.

„Do žádné speciální úpravy jsme nešli. Chtěli jsme to udržet v nízkonákladové rovině,“ vysvětlil Klon.

Z Afriky se vrátí bez auta

Oba Češi si naplánovali, že závod je vyjde na sto tisíc korun. Už teď je jasné, že do této částky se nevejdou. Ale jsou přesvědčeni, že o moc ji nepřekročí. „Platíme si to sami, ale pár sponzorů jsme našli,“ ocenil Klon.

Čechům se podařilo i něco ušetřit. Pořadatelé je zařadili do kategorie Spirit, v níž jsou stará auta. Dvacítka účastníků díky tomu nemusí platit startovné, které je 350 eur.

Už teď vědí, že domu se vrátí bez auta. Náklady by byly tak vysoké, že se to nevyplatí. Domorodcům nechají favorit zadarmo, nebo jen za symbolickou částku.

„Někteří účastníci si vybrali taková auta, aby je tam mohli prodat. Zájem je tam především o staré mercedesy nebo SUV. Ale kdo by chtěl favorita? Vždyť ho v Africe neznají,“ pousmál se Klon.

Největší respekt mají z dun

Pořadatelé přesně vytyčili trať. Češi mají největší obavy z toho, jak to zvládnou na písku v Mauretánii a Mali.

„V roadbooku máme návod na každý den i s body, které bychom měli projet. Z prostředí máme respekt, ale snad to zvládneme,“ přeje si Klon.

Zrovna tak doufají, že v náročných podmínkách obstojí i jejich auto.

„Když se zadře motor nebo pokazí převodovka, nic s tím neuděláme. Ale pokud to bude něco menšího, snad to zvládneme. Jedou tam další dvě české posádky, v karavaně prý vládne přátelská atmosféra, tak by nám snad někdo pomohl,“ věří závodník ze Slovácka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajské volby a referendum o stavbě Penny Marketu ve Starém Plzenci u Plzně....
S volbami budou lidé hlasovat i o těžbě štěrku a o bazénu za 120 milionů

Přestože při sněmovních volbách v pátek a v sobotu půjde především o směřování celostátní politiky, obyvatelé Chropyně na Kroměřížsku a valašského Zubří budou...  celý článek

Záchranářka Dana Polášková předváděla prvňáčkům na ZŠ Mikoláše Aleše ve Zlíně...
VIDEO: Prvňáci se učí první pomoc na méďovi. Do rytmu zpívají „rolničky“

Do základních škol se znovu vrátila výuka první pomoci. Učí ji přímo záchranáři a během školního roku proškolí na pět tisíc prvňáků.  celý článek

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.