Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tvrdili, že to nejde, dnes je naganský speciál bez křídla a převoz se blíží

  13:12aktualizováno  13:12
Výjimečný zásah se podařil nadšencům z Leteckého muzea v Kunovicích. Z letounu TU-154M, kterým letěli v roce 1998 z Nagana do vlasti hokejoví olympijští vítězové a který brzy zamíří na jihovýchod Moravy, totiž odmontovali pravý centroplán, neboli vnitřní části křídla.

Naganský speciál po odpojení pravého křídla | foto: Letecké muzeum Kunovice

Dobrovolníci, kteří speciál už rok a půl rozebírají na letišti v Praze-Kbelích, to považují za velký úspěch. „Všichni nám říkali, že to nejde, že je to nerozebíratelná součást konstrukce nebo že se bez řezání neobejdeme,“ vysvětlil Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích. „Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít,“ dodal.

Fotogalerie

Milovníci letadel, kteří už na záchraně letounu odpracovali tisíce hodin, si museli poradit sami. Neexistuje totiž žádná dokumentace a do vnitřní části křídla se nepouštějí ani mechanici při údržbě nebo opravách. Jediné materiály má u sebe výrobce, který je ale tají.

Centroplán je přitom vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Dobrovolníci tak museli na křídle nejdříve otevřít palivové nádrže.

„Odhalil se složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se zubů, navzájem spojených stovkami šroubů a svorníků. Některé pojilo i lepidlo a zevnitř je pokrýval hermetický gumový povlak,“ popsal Hrabec. Po čtyřech měsících práce se křídlo podařilo od trupu oddělit.

Už na podzim by se mohli vydat na cestu

Přesun do kunovického leteckého muzea se díky tomu pomalu, ale jistě blíží. Letoun už má vyprázdněné palivové nádrže, odmontované motory i ocas a demontovaný bezpočet menších i obrovských krytů a dílů. Pro přepravu přes celou republiku je totiž nutné ho co nejvíce rozebrat.

„Doufáme, že do konce srpna demontujeme i levý centroplán. Mezitím dořešíme samotnou přepravní akci a pak už vyjedeme,“ potvrdil Hrabec.

Projekt na záchranu letounu TU-154 nazvaný Velký přelet aneb stádo slonů uchem jehly odstartovali muzejníci začátkem loňského roku. Tehdy se pustili do demontáže a naplánovali převoz po zemi z Prahy do Kunovic.

Půjde o raritní přepravu, která se v České republice zatím neuskutečnila. Ruský dopravní letoun má na výšku téměř dvanáct metrů, na délku osmačtyřicet a rozpětí křídel je kolem osmatřiceti metrů.

Pozemní přeprava, kterou zajistí odborná firma, by měla stát zhruba 400 tisíc korun. Peníze na ni se podařilo vybrat díky akci na internetovém portálu startovač.cz, kam fanoušci poslali více než 1,2 milionu korun (více zde). Projekt se stal historicky nejúspěšnější crowdfundingovou akcí, peníze poslouží na další opravy a vylepšení letounu.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záchranářka Dana Polášková předváděla prvňáčkům na ZŠ Mikoláše Aleše ve Zlíně...
VIDEO: Prvňáci se učí první pomoc na méďovi. Do rytmu zpívají „rolničky“

Do základních škol se znovu vrátila výuka první pomoci. Učí ji přímo záchranáři a během školního roku proškolí na pět tisíc prvňáků.  celý článek

Jakub Juřena u zlínského soudu.
Soud potrestal znalce za zkreslený posudek v případu smrtelné nehody

Sedm let od tragické nehody u obchodního domu Kaufland v Uherském Hradišti se v soudní síni znovu mluvilo o Jakubovi Juřenovi. Mladík z Březolup si ve vězení...  celý článek

Radovan Dalajka u Krajského soudu ve Zlíně.
Kauza firmy Morávia-Chem a obchody s nelegálním lihem se vrací k soudu

Zlínský krajský soud zrušil předchozí osvobozující rozsudky týkající se Radovana Dalajky, někdejšího šéfa Morávia-Chemu. V obnoveném řízení se bude znovu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.