"Děti, se kterými jsme začínali, jsou letos ve čtvrté třídě a museli jsme vyřešit, co bude dál," řekla ředitelka školy Zdeňka Jančíková. "Speciální třídy na druhém stupni bychom organizačně jen těžko zvládli," dodala.
Na to, jak se pracuje s takovými školáky, už se byli v malenovické škole podívat kantoři z gymnázia T. G. M. ve Zlíně. "Měli jsme i předběžnou schůzku s jejich rodiči, ale to neznamená, že všechny děti budou přecházet právě k nám," upozornila ředitelka gymnázia T. G. M. Alena Štachová.
V každém případě děti čeká začleňování do běžného kolektivu, tedy to, čemu se nástupem do třídy pro nadané vyhnuli. Nejvíce je ohrožovala šikana. "Většinou je to tak, že pokud bylo dítěti dáno mimořádné nadání, jinde mu zase bylo ubráno. Ty děti mají problémy nejčastěji v sociální nebo pohybové oblasti," popsala psycholožka Jaroslava Chudobová. Děti naopak vynikají rychlostí uvažování, jejich znalosti jdou do hloubky a tvoří si vlastní postupy, jak řešit problém.
Přestup by mohl děti lépe vybavit do běžného života
Zdaleka ne všichni odborníci ve Zlínském kraji jsou ale speciálními třídami pro nadané nadšení. "Názor skutečně není jednotný. Mimořádně nadaným je lépe v kolektivu stejně nadaných, kde nevyčnívají. Ale na druhou stranu se potřebují naučit komunikovat s běžnými vrstevníky," uvažuje zlínský dětský psychiatr Vítězslav Koukal.
"Navíc hrozí, že budou rozvíjet to, co je jim blízké, na úkor toho, co budou potřebovat v běžném životě," doplnil.
Právě v tom by nadaným dětem mohl přechod na víceletá gymnázia prospět. "Budou víc mezi vrstevníky. U nás jsou na většinu předmětů oddělení, aby mohly postupovat svým tempem," řekla Jančíková.