Zlínský kraj by potřeboval vlastní leteckou záchranku, ministerstvo zdravotnictví mu ale vyhoví nejdříve v roce 2016. Ilustrační foto

Zlínský kraj by potřeboval vlastní leteckou záchranku, ministerstvo zdravotnictví mu ale vyhoví nejdříve v roce 2016. Ilustrační foto | foto: Radek Miča, MAFRA

Na Zlínsku zasahuje letecká záchranka od sousedů, vrtulník mu stát nezaplatí

  • 1
Zlínský kraj by potřeboval leteckou záchranku. Na její zřízení by hejtmanství potřebovalo 30 milionů od státu, ale zatím nemá ani korunu. K vážným nehodám, u kterých často rozhodují vteřiny, tak musejí krajští záchranáři volat vrtulníky z Olomouckého, Moravskoslezského nebo Jihomoravského kraje.

"Závisí to na tom, odkud to má vrtulník na dané místo nejblíž a jaké jsou podmínky," vysvětlil mluvčí krajské záchranky Petr Olšan. Vrtulník by přitom kraji pomohl a ušetřil by drahocenný čas.

"O jeho vyslání žádáme poměrně složitým způsobem přes dva dispečery. Kdybychom mohli posádku vrtulníku aktivovat rovnou, odpadla by spousta problémů," souhlasí náměstek léčebné péče krajské záchranky Dorián Pfeiffer.

Letecká záchranka

Kraje, které sousedí se Zlínským, mají vlastní leteckou záchrannou službu. Pokud ji nutně potřebují v regionu, letí sem odjinud.

Kraj by na novou potřeboval 25 až 30 milionů korun od ministerstva zdravotnictví. Úřad mu ale do roku 2016 nevyhoví.

Zásahy zdržují dlouhé telefonáty s dispečery

Naráží tak na skutečnost, že dispečer ze Zlína teprve žádá o vzlet operační středisko, pod které letecká záchranka spadá.

Definitivní rozhodnutí má navíc ještě pilot. Ten musí říct, jestli je let bezpečný, nebo ne.

"Pokud určený vrtulník není zrovna k dispozici, musí se žádat další operační středisko," doplnil Pfeiffer.

Zdržení ho štve. "Nejde mi o to, abych měl vrtulník na místě o deset minut dřív, ale abych oněch deset minut nestrávil na telefonu s dispečery," doplnil.

O přivolání vrtulníku rozhoduje vždy zasahující lékař, který vyhodnotí zranění. "Příkladem může být například čelní střet vozidel s tím, že ve vozech jsou lidé v bezvědomí nebo jinak těžce zranění," ujasnil Pfeifer.

Vrtulník se však nepoužívá jen při nehodách. Převáží i další pacienty. Přistát může v každé velké nemocnici v kraji. "Heliporty jsou ve Zlíně, Uherském Hradišti, Vsetíně, Valašském Meziříčí a v Kroměříži," vyjmenoval Olšan.

Stanovišť letecké záchranky je dost, tvrdí ministerstvo

Potřeba vrtulníků podle lékařů roste. I kvůli tomu, že ve Zlíně bylo zrušené traumacentrum. Od té doby se pacienti musí ze Zlína převážet do specializovaných center jinam.

Hejtmanství netají, že by záchranářské vrtulníky chtělo. Jenže na jejich provoz musí dát peníze ministerstvo zdravotnictví.

"Jde o 25 až 30 milionů ročně. Pokud bychom tyto peníze měli, použili bychom je k dohodě s poskytovatelem vrtulníku," odhadl mluvčí kraje Milan Plesar.

Je ale jasné, že zůstane jen u přání. Ministerstvu připadá současný systém vyhovující. "Počet stanovišť letecké záchranné služby je dostačující. Je určen do roku 2016 na základě dlouhodobé analýzy nalétaných letových hodin a finanční analýzy jednotlivých stanovišť. Neuvažujeme o zřízení nového stanoviště," řekl mluvčí ministerstva zdravotnictví Vlastimil Sršeň.