Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na přesun letadla dali lidé přes milion, hlásí se i technici od gripenů

  19:40aktualizováno  19:40
Obrovským úspěchem skončila finanční sbírka na převoz vládního speciálu Tupolev TU-154 z Prahy do leteckého muzea v Kunovicích. Nadšencům, kteří nyní stroj rozebírají, poslali lidé přes milion korun. Navíc se jim s nabídkou pomoci hlásí spousta dobrovolníků.

Letecká romantika - západ slunce za tučkem. Nadšenci někdy pracují až do tmy. | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Sbírka na webu Startovač.cz začala letos 22. února, přesně osmnáct let po triumfu českých hokejistů na olympiádě v Naganu. Úspěšné olympioniky totiž pak do Prahy přivezl vládní speciál Tupolev TU-154, který nyní na ploše vojenského letiště v Praze-Kbelích rozebírají nadšenci ze Slovácka.

Ve sbírce chtěli vybrat alespoň 400 tisíc korun, které jim chyběly na náročný a raritní silniční transport do Kunovic.

Fotogalerie

„Když půjde vše dobře, věřil jsem, že na tu částku někdy v polovině kampaně dosáhneme. A protože všichni makáme na sto procent v práci a pak ještě na sto procent na letadle, bylo naším snem se dostat na dvojnásobek,“ řekl Martin Hrabec z kunovického muzea, který je jedním z organizátorů.

Lidé si za své příspěvky mohli vybrat od památečních certifikátů a vstupenek do muzea, přes zmenšeniny letadla, seskoky s padákem, vyhlídkové lety až po vlastní štítky na sedadlech v turistické třídě, první třídě i prezidentském salonku a pilotní kabině.

Podpořil je i „šéf“ žlutých trabantů

Akce vyvolala mezi veřejností mimořádný ohlas. Základních 400 tisíc se vybralo za dva dny (více zde).

Od 1335 lidí nakonec přišlo více než 1,2 milionu korun. Finance nadšenci použijí kromě samotného přesunu také na opravu laku a pořízení schodů k letadlu, podstavce, audio a video systému i věrné kopie reversu jednoho z motorů (obraceče tahu, které zjednodušeně řečeno letadlo „brzdí“ po přistání), které nyní letadlu chybí.

„K reversu druhého motoru nám nakonec ve sbírce chybělo třicet tisíc korun, ale ty už nám další tři dárci poslali přímo na účet, protože nechtěli publicitu ani některou z odměn. Takže budou oba reversy motorů,“ poznamenal Hrabec.

Příjemně jej šokoval příval peněz v závěru kampaně, kdy úsilí nadšenců z Kunovic podpořili Petr Kopfstein, pilot elitní série světových závodů Red Bull Air Race, a Dan Přibáň, organizátor ztřeštěných expedic se žlutými trabanty po celém světě.

„My se snažíme získat aspoň nějaké peníze zpět pomocí natočeného filmu. Ale vy jste ještě větší cvoci. Na letadle je vidět neskutečné množství práce, kterou vám nikdy nikdo nezaplatí,“ smál se Přibáň ve vzkazu, který natočil.

„Je pravda, že nás to živit nebude, ale muzeu se to vrátí mnohem víc. Díky tomu, jakou pozornost vzbudilo naše úsilí, už máme v muzeu s letadlem připravený program na dva roky dopředu,“ reagoval Hrabec a prozradil, že Přibáň byl jedním z prvních, kdo si koupil rezavý šroubek z „Naganského expressu“.

Lidé jim nabízí kamion i uniformy ČSA

Kromě finanční podpory nabízí partě rozebírající letadlo všemožnou pomoc i řada firem z celé republiky.

Muž provozující autodopravu jim třeba nabídl, že klidně třikrát kamionem přepraví materiál mezi Prahou a Kunovicemi. Další firmy jim zase navrhly a vyrobily speciální podpěry, které budou potřeba pro převoz samotného letadla.

Akce, jakou Česko nevidělo. Rozebírání letadla TU-154 trvá tisíce hodin

„Ozval se třeba pán v penzi, který vlastnil továrnu na sedadla do letadel. Nějaká sedadla mu zůstala, některá přímo pro Tupolev, můžeme jimi vyměnit zašlá sedadla. Další nám zase zavolal, jestli nechceme uniformy ČSA. V květnu nám je doveze,“ líčí nadšeně Hrabec.

Spousta dobrovolníků chce také přiložit ruku k dílu při rozebírání letadla.

„Dáme přednost lidem, kteří mají s prací na letadlech nějakou zkušenost. Je třeba ohromně milé, kolik se ozývá chlapů z leteckého prostředí, kteří jsou už v důchodu. Pomoc nabízí i technici, kteří se na základně v Čáslavi starají o gripeny,“ poznamenal Hrabec.

Velký přelet bude nejspíš na podzim

Příprava obřího letadla na silniční transport nazvaný jako „Velký přelet“ potrvá do druhé poloviny roku, nadšenci chtějí vše stihnout nejpozději do podzimu.

Vše trvá delší dobu, protože současně rozebírají i druhý Tupolev. Ten měl původně zamířit do leteckého muzea v Olomouci, jemuž ale mezitím ukončila tamní radnice nájemní smlouvu.

„Nechceme, aby někdejší český prezidentský speciál skončil ve šrotu, nebo se z něj stala nějaká nedůstojná hospoda. Rozeslali jsme nabídky do muzeí po Evropě, dáme vědět i do Ameriky. Pokud se nám prodej podaří, třeba se nám vrátí aspoň polovina nákladů na palivo a jeřáb, který při práci používáme,“ věří Hrabec.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Záchranářka Dana Polášková předváděla prvňáčkům na ZŠ Mikoláše Aleše ve Zlíně...
VIDEO: Prvňáci se učí první pomoc na méďovi. Do rytmu zpívají „rolničky“

Do základních škol se znovu vrátila výuka první pomoci. Učí ji přímo záchranáři a během školního roku proškolí na pět tisíc prvňáků.  celý článek

Radovan Dalajka u Krajského soudu ve Zlíně.
Kauza firmy Morávia-Chem a obchody s nelegálním lihem se vrací k soudu

Zlínský krajský soud zrušil předchozí osvobozující rozsudky týkající se Radovana Dalajky, někdejšího šéfa Morávia-Chemu. V obnoveném řízení se bude znovu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.