Hasičům ve Zlínském kraji by průjezd zaspaným městem ulehčila čidla v semaforech. Na ty ale nejsou peníze a požárníci se tak musí spokojit s takzvanou zelenou vlnou. Ilustrační foto

Hasičům ve Zlínském kraji by průjezd zaspaným městem ulehčila čidla v semaforech. Na ty ale nejsou peníze a požárníci se tak musí spokojit s takzvanou zelenou vlnou. Ilustrační foto | foto: HZS

Na čidla do semaforů nejsou peníze, hasičům musí stačit „zelená vlna“

  • 0
Hasičská auta při průjezdu křižovatkou často blokuje kolona stojící na červenou. Hasiči sice mají možnost nechat si "navolit" takzvanou zelenou vlnu, více by jim ale pomohla čidla. Ta semafory přepnou a cestu uvolní. Ve Zlíně se ale zatím instalovat nebudou.

"Pokud je potřeba, zavoláme na policii a ta nám třeba na třídě Tomáše Bati dokáže obratem spustit zelenou vlnu. Auta, která nám překáží, tak odjedou a uvolní cestu," vysvětlil mluvčí zlínských hasičů Ivo Mitáček.

V jiných městech jsou ale ještě dál. Třeba v Olomouci mají hasiči v autě čidla, která se aktivují při zapnutí houkačky. Díky tomu mají zelenou na všech semaforech automaticky. O tom se může zlínským hasičům jen zdát. "Současný způsob je do určité míry zastaralý. Pokud město najde cestu, vylepšení uvítáme," poznamenal Mitáček.

Na zavedení čidel do semaforů nejsou peníze

Jenže takové plány naráží na zásadní problém. Peníze. "Kdysi se o zavedení čidel do semaforů uvažovalo, ale nakonec jsme k tomu nepřistoupili," vysvětlil zlínský radní Zdeněk Blažek.

Zelená vlna

Hasiči mají při jízdě na místo nehody možnost nechat si zapnout od policie na všech semaforech na cestě, kudy jedou, zelenou. J

enže tuto možnost využívají málo. Přivítali by čidla, která mají třeba jejich kolegové v Olomouci. Na ně reagují semafory automaticky a přepnou se na zelenou.

Průzkumy, které město tehdy provádělo, podle něj neprokázaly, že by se situace zlepšila. "V současné době nic takového neplánujeme," řekl Blažek.

O přizpůsobení dopravní situace záchranářům kdysi uvažovali také v Uherském Hradišti. Podle Mitáčka by se hodil zejména na ulici Malinovského, kde je celá řada semaforů. Odbor dopravy tamní radnice jednal s hasiči asi před pěti lety.

"Tehdy se u nás stavěl supermarket a bylo možné to zajistit. Ze strany hasičského záchranného sboru ale tehdy nebyl zájem a dnes už je situace podstatně komplikovanější," přiblížila mluvčí města Petra Zemčíková.

Ve městech s minimem křižovatek čidla hasiči nepotřebují

Možnost přepínání světel na semaforech by uvítali i hasiči v Kroměříži. "Stanice je tady umístěná v centru města, a proto je hustá doprava problémem při výjezdu jakýmkoliv směrem," vysvětlil Mitáček.

Jediným místem, kde si kroměřížské hasičské vozy mohou světla přepnout, je křižovatka v těsné blízkosti stanice. "Ve zbytku města světelnou dopravní signalizaci ovlivnit nemohou," informoval mluvčí města Pavel Zrna s tím, že se o žádné změně v této věci zatím neuvažuje.

Ve Vsetíně či Valašském Meziříčí už by se přepínání semaforů nevyplatilo vůbec. "Mají minimum světlených křižovatek a na kruhových objezdech je podobné opatření zbytečné," vysvětlil Mitáček.

K požáru či nehodě vyjíždějí hasiči ve Zlínském kraji do dvou minut od poplachu. Spuštění zelené na křižovatkách v centru Zlína má proto na starosti tamní policie. "Pro hasiče jsme zelenou vlnu nezapínali několik měsíců," potvrdila mluvčí Jana Bartíková.

Například olomoučtí hasiči ale projedou hlavními křižovatkami snadněji. Na vybraných místech v centru spustí auta při každém výjezdu automaticky zelenou ve svém směru. Proto jsou u nehod nebo požárů včas. Systém používají už deset let.