Prvního harleye si pořídil v osmadvaceti letech a od té doby žádnou jinou značku nechtěl.
„Na pionýru jsem jezdil už v deseti, ale pak mě chytly americké motorky,“ prozradil osmačtyřicetiletý Richard Banát.
V čerstvě otevřeném muzeu v Otrokovicích, které doplňuje minipivovar, restaurace a penzion, ale nejde jen o motorky různého stáří, typu a velikosti, ale i o další sortiment, který zavedená firma během své více než stoleté historie nabízela.
„Sbírka představuje všechno, co Harley dělal. Od sněžných skútrů přes jízdní kola, golfové vozíky, malá nákladní auta a autoveterány až po loď. Pokud člověk nenavštíví Ameriku, nemá šanci některé kusy vidět,“ zdůraznil Banát.
Vzácný model z poloviny třicátých let
Exponáty dával dohromady dvacet let a většinu z nich pořídil přímo v Americe.
Právě díky množství skalních příznivců této značky za mořem totiž našel i kusy, které se jen špatně shánějí.
Například modrobílý typ s motorem Knucklehead, který firma začala používat v polovině třicátých let. Tehdy k němu přidala i viditelné stylové prvky, aby tvář H-D ještě zdůraznila.
„Je to jeden z nejvzácnějších a nejdražších modelů,“ upozornil Banát.
Fanouškem značky byl i Elvis
V muzeu ukazuje i stroje z 20. let s vertikálně uloženými motory, závodní typy harleyů, s nimiž jezdci vyhrávali soutěže, klasická jízdní kola pro děti i dospělé s dekorativními nádržemi se značkou H-D nebo motorku ze 40. let vyrobenou jako kopii BMW, kterých je na světě už jen kolem stovky.
Sbírku doplňují kresby na stěnách s podobiznami zakladatelů firmy nebo Elvise Presleyho, který si v 50. letech jeden z modelů pořídil.
Součástí expozice je navíc i ukázka tradiční dílny z 30. let, sbírka firmou vydávaných dobových časopisů, harleyářské oblečení nebo historické benzinové stojany.
Muzeum je od listopadu do března otevřeno v pátek až neděli od 11 do 17 hodin.