Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chropyně se vzpírá bourání kvůli lepší železnici, kraj se zastal státu

  10:34
Chropyně na Kroměřížsku se musí podle krajského úřadu podřídit státu při rozšíření železnice na území města, jeho vedení se s tím ale nechce smířit. Spor se táhne už několik let a brzdí přípravu zdvoukolejnění frekventované trati z Brna do Přerova, díky čemuž by vlaky mezi oběma městy jezdily rychlostí přes 200 kilometrů za hodinu.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně. | foto: Google Street View

Zlínský krajský úřad nedávno podpořil variantu křížení rozšířené trati s cestou tak, jak ji prosazuje Správa železnic (SŽ). A to k nelibosti vedení města, jež prosazuje jiné řešení spojené s vybudováním silničního obchvatu.

Pře se vede na úrovni územních plánů Chropyně a Zlínského kraje v rámci územního řízení na rozšíření železnice.

„Správa železnic prosazuje variantu, která je v souladu s územně plánovací dokumentací a levnější, zatímco Chropyně požaduje variantu, která je dražší a především v rozporu s jejich vlastní platnou územně plánovací dokumentací,“ zmínil mluvčí SŽ Marek Illiaš.

„Budeme se bránit. Půjdeme cestou rozkladu, který už připravují naši právníci,“ reagovala na stanovisko zlínského krajského úřadu starostka Chropyně Věra Sigmundová. „Stát vymyslel variantu, která nevyhovuje nám ani občanům, a myslíme si, že není instituce, která by nás donutila, abychom měli ve městě něco, co nechceme,“ doplnila.

Žádná strana nechce ustoupit. „V současné době nám nejsou známy kroky, které má v plánu Chropyně učinit,“ reagoval mluvčí Illiaš.

Stát chce, aby železnice křížila podjezdem stávající Tovačovskou ulici, jež by se mírně posunula. Kvůli tomu by musely jít k zemi dva rodinné domy, což se městu nelíbí. To prosazuje řešení, aby stát vybudoval z velké části na své náklady přeložku silnice mimo zastavěnou část s tím, že by přes koleje vedla nadjezdem.

Aby toto řešení prosadila, musela by ho však mít ve svém územním plánu, což zatím nemá. Prosazování změny uvízlo právě na námitkách SŽ. A s variantou města nepočítají ani Zásady územního rozvoje Zlínského kraje, jež jsou nadřazené územním plánům měst a obcí.

„Varianta (Chropyně) představuje ve velké míře omezení vlastnických práv v podobě záboru pozemků zemědělského půdního fondu. Řešení je v rozporu s platným územním plánem,“ píše se v závazném stanovisku stavebního odboru Zlínského kraje.

Upravte svůj územní plán, vyzval krajský úřad Chropyni

Chropyně má podle stavebního odboru kraje upravit svůj územní plán tak, aby odpovídal řešení, které si vybral stát. Tedy podjezd v Tovačovské ulici. Město to ale odmítá udělat a dosud neúspěšně prosazuje svoji změnu územního plánu se silničním obchvatem.

„Změnu územního plánu jsme pozastavili, protože nejsme schopni se vypořádat s námitkami SŽ,“ poznamenala Sigmundová.

SŽ si vyřizuje územní rozhodnutí na modernizaci trati u olomouckého krajského úřadu. V řízení se vyjádřil kroměřížský stavební úřad, pod něhož Chropyně spadá, a postavil se za město. Proti tomu se ale SŽ odvolala ke zlínskému krajskému úřadu, jenž jí dal zapravdu.

Důležité v tomto případě je, že Zásady územního rozvoje Zlínského kraje počítají s řešením státu. Je v něm vyznačený koridor bez podrobnějších detailů, do něhož by se rozšíření trati mělo vměstnat. Chropyně by se měla přizpůsobit.

„Proti tomu se budeme ohrazovat, protože s tím nesouhlasíme,“ zdůraznila Sigmundová.

SŽ nechala zpracovat studii i na řešení města a vyšlo z ní, že by bylo o více než 50 milionů dražší. Navíc i Chropyni by stálo nějaké peníze.

„Vybraná varianta je však nejen v souladu s územně plánovacími dokumentacemi, ale představuje i nejcitlivější zásah do zasaženého území,“ sdělil Illiaš.

Podle něho nic nebrání tomu, aby územní řízení na modernizaci trati z Brna do Přerova pokračovalo. Sigmundová říká, že město bude v jeho průběhu uplatňovat námitky, a pokud bude vydané územní rozhodnutí, tak se proti němu odvolá. Odmítá přitom, že by město účelově bránilo modernizaci trati.

„Nebráníme zdvoukolejnění železnice, naopak jsme pro pokrok. Pouze nechceme, aby se vybudoval podjezd v Tovačovské ulici. Občané mají obavu, že by se na ulici zvyšovala doprava,“ míní Sigmundová. „Kdybychom celou dopravu vytáhli mimo město, zlepšilo by se tady životní prostředí.“

Podle starostky by v podjezdu navíc byly problémy se spodní vodou a jeho údržba, která by zřejmě připadla kraji, by na rozdíl od nadjezdu stála průběžně nemalé peníze.

Stát věří, že si i přes odpor města prosadí své řešení – i proto, že jde o veřejně prospěšnou stavbu. V jejím rámci má větší práva například při získávání potřebných pozemků. Se zahájením stavebních prací ještě nedávno počítal v roce 2022, teď uvádí termín 2024, který však ještě není jistý.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Spor se týká křížení železnice a cesty v Tovačovské ulici na okraji Chropyně.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlínští hokejisté rozdrtili Litoměřice, semifinálovou sérii srovnala i Jihlava

20. března 2024  22:04

Zlínští hokejisté vyhráli ve druhém semifinálovém utkání první ligy v Litoměřicích drtivě 8:1 a...

Otrokovice si pořídí první radar, bude krotit rychlé řidiče v Kvítkovicích

28. března 2024  8:54

Mnoho řidičů, kteří jezdí přes otrokovickou část Kvítkovice, si nedělá hlavu s dodržováním...

Zlín odvrací semifinálový krach. Musí zlepšit zakončení, těší se na podporu fanoušků

28. března 2024  8:29

Repríza loňského finále se Zlínem, nebo překvapivá série s Litoměřicemi. Jedna věc je jistá. V...

S jednou kartou a pohodlněji. V Kroměříži představili nové hybridní autobusy

27. března 2024

Cestující v Kroměříži budou moci jezdit na jednu kartu linkovými autobusy, regionálními vlaky i...

Pochyby o účasti obžalovaných trvají, únos dcery podnikatele zůstal bez trestu

27. března 2024  12:37

Vrchní soud v Olomouci zamítl odvolání státního zástupce proti verdiktu zlínského soudu, který...

Advantage Consulting, s.r.o.
ŠIKOVNÝ BRUSIČ (30-39.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 30 000 - 39 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...