Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Otrokovic zdarma je znovu ve hře, ministerstvo chystá další výjimky

  17:45aktualizováno  17:45
Ministerstvo dopravy bude letos znovu řešit, zda řidiči musí mít dálniční známku na D55 kolem Otrokovic. A šance města, že s žádostí o výjimku uspěje, se zvýšila.

Obchvat Otrokovic. | foto: MAFRA

Když ministerstvo dopravy loni oznámilo, že od ledna 2017 nebude zpoplatněná dálnice kolem Kroměříže, v nedalekých Otrokovicích to vyvolalo vlnu nevole. Místní radnice totiž žádala o stejnou výjimku pro svůj obchvat, přesněji řečeno jeho polovinu, která je dostavěná. Jenže neuspěla.

Teď to vypadá, že se Otrokovice konečně dočkají. Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) totiž během čtvrtečních interpelací na dotaz uherskohradišťského poslance Antonína Sedi (ČSSD) prohlásil, že jeho úřad bude v polovině tohoto roku znovu řešit vyhlášku týkající se povinnosti mít dálniční známku na obchvatech kolem měst. A zabývat se hodlá i žádostí Otrokovic.

„Předpokládám, že nebude důvod jí nevyhovět. Jinými slovy tam, kde můžeme využít dálnici pro to, pro co je určena, tedy pro tranzit, aby nebyla zatížena centra měst, tak to rádi uděláme,“ uvedl Ťok.

Pro Otrokovice to je důležitý slib. Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by se tady jezdit zdarma už od ledna 2018.

„Pravděpodobnost, že uspějeme, se zvýšila. Ale nemůžeme zatím tvrdit, že se tak skutečně stane,“ reagoval starosta Jaroslav Budek.

Podle dopravního průzkumu města projede kvítkovickou křižovatkou denně až 30 tisíc aut. Pokud by byl obchvat zdarma, jejich počet se výrazně sníží.

Navíc už letos v říjnu má začít dostavba jihovýchodní části obchvatu ve směru od Uherského Hradiště. „Až bude hotová, dopravě v Otrokovicích se uleví ještě výrazněji, auta objedou celé město. A kdyby se k tomu podařilo mít obchvat zdarma, bude to naprosto vynikající,“ poznamenal místostarosta Jiří Veselý (ANO).

Kraj chce, aby se obchvaty zdarma řešily systémově

Spor o placení na obchvatu Otrokovic má navíc zajímavou souvislost. Podle Ťoka totiž při rozhodování hrálo roli i to, jaké žádosti na ministerstvo doputovaly.

„Z této oblasti, to znamená od Otrokovic – a já přesně vím, kde to je, protože z toho kraje pocházím – nám žádná žádost bohužel nepřišla. Kraj se k té věci nevyjádřil, ani takovou záležitost nepodpořil,“ vysvětlil Ťok.

V letech 2012–16 byl krajským radním pro dopravu Jaroslav Kučera (KSČM). Podle něj se hejtmanství ministerstvu ozvalo v letech 2014 a 2015. Pokaždé jej žádalo, zda by Otrokovicím nevyšlo vstříc. „Stanovisko ministerstva však v obou případech bylo negativní, proto jsme v tom nepokračovali a už se ani nevyjadřovali. Jednalo se pak spíše přes poslance z regionu,“ řekl Kučera. „Vyjádření ministra Ťoka nerozumím, naše žádosti z minulých let má jeho úřad k dispozici,“ dodal bývalý krajský radní.

Radnice Otrokovic a Kroměříže byly iniciativnější. S Ťokem dvakrát osobně jednal starosta Jaroslav Němec a lobboval u něj i kroměřížský poslanec Radek Vondráček. Roli navíc mohlo hrát, že všichni tři jsou za hnutí ANO.

„Na ministerstvo jsme posílali dopis shrnující náš problém spolu s fotodokumentací ucpaného centra města. Řešili jsme to intenzivně rok a půl. S krajem jsme náš postup nekoordinovali,“ popsal Němec.

Veselý se s Ťokem jen loni setkal třikrát a předával mu materiály o situaci v Otrokovicích. „Naposled jsme spolu mluvili letos v únoru, jeho dikce už byla jiná a vstřícnější než dříve. Vypadá to, že bychom mohli uspět,“ věří místostarosta.

Vedení krajského úřadu, které se po říjnových volbách zcela obměnilo, chce s Otrokovicemi spolupracovat a podpoří je i na ministerstvu.

„Bylo by však lepší, kdyby vzniklo systémové řešení,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL), který má na starosti dopravu. „Zatím jde o výjimky v zákoně, které lze kdykoliv zrušit. Rádi bychom vyřešili, jak důležité obchvaty trvale vyjmout z povinného zpoplatnění,“ dodal.

V roce 2019 má navíc začít dlouho vyhlížená modernizace železnice mezi Zlínem a Otrokovicemi. S ní souvisí také rozšíření trati a stavba tunelu pod kvítkovickou křižovatkou. „Nedovedu si představit, že by v té době měl být obchvat zpoplatněný,“ konstatoval Botek.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajské volby a referendum o stavbě Penny Marketu ve Starém Plzenci u Plzně....
S volbami budou lidé hlasovat i o těžbě štěrku a o bazénu za 120 milionů

Přestože při sněmovních volbách v pátek a v sobotu půjde především o směřování celostátní politiky, obyvatelé Chropyně na Kroměřížsku a valašského Zubří budou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žena souzená za kuplířství obvinila expolicistu, že po ní chtěl sex

Krátkou konfrontací mezi svědkem a obžalovanou pokračovalo ve Zlíně soudní projednávání večírků pro zvané v Kostelanech, za kterými se podle spisu skrývala...  celý článek

Citát Tomáše Bati v předvolebním materiálu Svobodných.
Baťa by volil naši stranu, napsali Svobodní na Facebooku

Tomáš Baťa by ve sněmovních volbách hlasoval zřejmě pro Svobodné. To není prognóza politologů, ale tvrzení samotných Svobodných ve Zlínském kraji, které...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.