Silničáři zřejmě budou muset pro R49 navrhnout tunely pod Vizovickými vrchy. Ilustrační snímek | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Ministerstvo zamítlo dálnici na Slovensko. Chce víc tunelů na Valašsku

  • 49
Rychlostní silnice R49, jejíž výstavba je pro dopravní napojení Zlínského kraje extrémně důležitá, má problém. Variantu prosazovanou silničáři zatrhlo ministerstvo životního prostředí, není podle něj dostatečně šetrná k přírodě. Zdržení by to však způsobit nemělo, s vybudováním se počítá nejdříve za deset let.

Rychlostní silnice R49 vedoucí od obce Lípa nedaleko Zlína po slovenské hranice nevznikne. Aspoň v podobě sedmadvacetikilometrového úseku prosazovaného Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), kterou zamítlo ministerstvo životního prostředí.

Nová varianta má být podle ministerstva šetrnější k přírodě a obcím v okolí, jak to dosud žádali odpůrci stavby. To může znamenat, že Vizovickými vrchy povede R49 nakonec spíše tunely než po povrchu.

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj (pro zvětšení mapky klikněte).

"Když se našlo řešení, jak projít Alpami, určitě nalezneme vhodné řešení, jak projít náročným terénem Vizovických vrchů tak, aby bylo šetrné k přírodě i obyvatelům," reagoval náměstek hejtmana Jaroslav Drozd.

Zpráva se na veřejnost dostala pár dní poté, co Evropský parlament zařadil R49 do transevropské dopravní sítě spojující Východ se Západem, což jí zaručuje dotaci až 85 procent potřebných nákladů, a to až do roku 2030.

A důvod rozhodnutí ministerstva? "Předložené posuzované varianty vykazují v některých úsecích negativní vliv z hlediska veřejného zdraví a z hlediska ochrany přírody," stojí ve zprávě úřadu.

Podle něj je proto nezbytné navrhnou takové technické řešení stavby silnice z hlediska tunelů pod Vizovickými vrchy, které by mělo "minimalizovat vlivy na krajinný ráz".

Ekolog: Je to na zápis do knihy rekordů

Ministerstvo tak uznalo výhrady nevládních organizací a místních občanů. Ti považují stavbu v podobě navrhované státním ŘSD za ekonomicky neefektivní, dopravně neodůvodněnou a ekologicky škodlivou.

Články o R49 ve Zlínském kraji

Své odmítavé stanovisko ministerstvo zdůvodnilo mimo jiné tím, že takový projekt může ohrozit migrační trasy velkých šelem i zdroje pitné vody. Kromě toho neřeší uložení čtyř milionů kubíků zeminy ani vlivy přivaděče z Valašské Polanky.

U stavby, s jejímž zahájením se počítá až kolem roku 2025, je navíc posouzení vlivů na přírodu (tzv. EIA) zatím předčasné.

"Je to na zápis do knihy rekordů. Ministerstvo si dosud nikdy nedovolilo vydat zamítavé stanovisko EIA k žádné dálniční komunikaci," uvedl Miroslav Mach, předseda sdružení Egeria, které proti stavbě v dané podobě dlouhodobě protestovalo.

Stejně jako třeba Miroslav Kutal z Hnutí Duha si však myslí, že trasa na Slovensko by se bez nové dálnice obešla úplně a vystačila by si na potřebných místech jen s rozšířením, přeložkami a obchvaty obcí.

Šéf silničářů: Osondovali jsme postoj lidí a úřadů

Ředitel zlínského ŘSD Karel Chudárek to ale považuje za nesmysl. "R49 nedělá nic jiného než obchvaty obcí. To pro mě není argument," tvrdí.

Z ministerského zamítnutí si podle něj silničáři vezmou ponaučení.

"Potřebovali jsme si to území osondovat, jak je náročné, jaké tam budou připomínky občanů a dotčených orgánů. Teď jsme podstatně chytřejší, i když z toho samozřejmě nadšení nejsme. Začneme to okamžitě zpracovávat do dalších variantních řešení," podotkl Chudárek.

Zda a jak moc případná varianta s více tunely stavbu prodraží, nechce odhadovat. "Tunely se dělí do dvou kategorií, krátké a dlouhé, a každá má úplně jiné technologie. Je to velmi složité," řekl.

Úseky z Hulína do Lípy mají jen propadlá dílčí povolení

Ani čerpání dotací podle něj ohroženo není. "R49 má být postavena do roku 2030. Vyřídit všechny papíry bude trvat minimálně deset let, fyzicky to ale umíme postavit poměrně rychle. Ano, je to komplikace. Ale jsme na to zvyklí a budeme to řešit," řekl Chudárek.

Paniku odmítá i náměstek hejtmana Drozd. "Nezbývá než udělat aktuální studii EIA o dopadech vlivů na životní prostředí a vypořádat se s řešením, které navrhlo ministerstvo. Zdržení to do určité míry je," doplnil.

Prvním dvěma úsekům Hulín - Fryšták a Fryšták - Lípa podle něj chybí jen některá už propadlá dílčí stavební povolení. "Až se zahájí stavba, bude čas vyřešit novou EIA a nové řešení úseků Lípa - Vizovice a Pozděchov - Střelná," naznačil Drozd.

Je však jasné, že jinudy už zřejmě R49 nepovede. Z jedné strany jsou chráněné Bílé Karpaty, na druhé pak Beskydy. "Lyský průsmyk je v podstatě jediná varianta," myslí si Drozd o chystané dopravní tepně evropského významu, která má podle něj zaručené financování i pro navazující slovenskou silnici R6.