Baťův kanál.

Baťův kanál. | foto: Zdeněk Němec

Baťův kanál blokuje chyba úředníků, příští rok se prodlužovat nebude

  • 2
Výstavba plavební komory na Bělovském jezu u Otrokovic, a tím prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže, se kvůli administrativním chybám oddaluje minimálně o rok. Projekt za 330 milionů má do regionu přilákat další turisty a přispět k jeho větší atraktivitě.

Původně se měla začít stavět plavební komora na Bělovském jezu na řece Moravě u Otrokovic příští rok, dnes je nejbližší možný termín rok 2019. Dost možná to ale bude ještě později.

„Je škoda, že se projekt odkládá, a to z čistě formálních důvodů. Ukazuje to, jak je u nás administrativní příprava větších staveb komplikovaná a zbytečně zamotaná. Nepomáhá to nikomu,“ posteskl si zástupce ředitele Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský.

Prodlevu způsobil nesplnitelný požadavek ministerstva životního prostředí. To chtělo, aby v Širokém potoce, který se u jezu vlévá do řeky, tekla opět voda, mohly v něm plavat ryby a aby nebyl zatrubněný. Voda v něm ale už několik let neteče, takže se tento požadavek technicky splnit nedá (více zde).

Šlo o jednu z podmínek, jež vzešly z řízení EIA, v němž se posuzují dopady stavby na životní prostředí. Ministr životního prostředí Richard Brabec před koncem roku všechny podmínky zrušil a vytkl svým podřízeným, že se už dříve nevypořádali s námitkami, které se týkaly právě Širokého potoka. „Tímto způsobem zatížili předmětné stanovisko vadou,“ napsal Brabec.

Ministerští úředníci teď musejí vydat stanovisko EIA znovu, už bez bodu, který se týká Širokého potoka. A čím dříve, tím lépe. Opět už totiž po rozhodnutí krajského úřadu běží územní řízení na výstavbu plavební komory, kde zbývá doložit jediný doklad - požadavky ministerstva.

„Aktuálně pracujeme na přípravě nového stanoviska, jeho vydání očekáváme v průběhu března,“ nastínila Dominika Pospíšilová z tiskového oddělení ministerstva.

Zahájení stavby příští rok už se stihnout nedá

Pokud to bude do měsíce, mohlo by být územní rozhodnutí na světě do léta. Otázka ale je, jestli se pak proti němu neodvolají ekologičtí aktivisté, kteří projekt kritizují. Pokud by ho nenapadli, tak se podle Bukovského budou muset ještě vykoupit potřebné pozemky a vypracovat dokumentace ke stavebnímu řízení, což může trvat tři čtvrtě roku. Povolení by pak mohlo být vydáno v roce 2019.

„Termín výstavby 2018 už se bohužel nedá stihnout,“ konstatoval Bukovský.

Povodí Moravy už má přitom připravený projekt přístaviště v Kroměříži, který tamní vedení města podporuje. Musí se však čekat na plavební komoru.

„Radost z odkladu nemáme, je to naprosto zbytečné. Celý záměr by mohl do města přivést další turisty a ještě více by přidal na jeho atraktivitě. Pokud ale do města žádné lodě nepřiplují, nemá smysl nic stavět,“ reagoval starosta Kroměříže Jaroslav Němec.

„Máme dlouhodobě zájem o prodloužení Baťova kanálu do Kroměříže,“ prohlásil opakovaně starosta Otrokovic Jaroslav Budek.

Unikátní vodní cestu navštíví každý rok desítky tisíc turistů. A kdyby se prodloužila do Kroměříže, která je historickou perlou Moravy, byla by ještě přitažlivější.

„Stále se vynořují zbytečné administrativní překážky. Rozvoj rekreačních vodních cest je přitom v celé Evropě na vzestupu. Prodloužení Baťova kanálu by pomohlo celému regionu,“ je přesvědčený ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.