Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj

Trasa plánované silnice R49 přes Zlínský kraj | foto: MF DNES

Pár stran studie o křečkovi za dva miliony prověříme, slibuje ministerstvo

  • 110
Extrémně drahou studii, která pro Ředitelství silnic a dálnic za dva miliony korun na deseti stranách mapuje výskyt křečka na trase rychlostní silnice R49 z Hulína do Fryštáku, chce prověřit ministerstvo dopravy. Má o ní pochybnosti.

Jak je možné, že šedesátistránková studie, z níž jen deset stran zabírá samotný průzkum v terénu, může stát přes dva miliony korun?

Jak může státní organizace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zaplatit firmě skoro 400 tisíc jen za to, že za ni vypracuje dvě žádosti ke krajskému úřadu, které ze studie vycházejí?

Jak může být hodinová sazba práce v takové zakázce 800 korun?

Ceník prací, který silničářům za monitorování křečka vykázala firma Ekoteam.

To jsou jen některé otázky, jež vyplývají z biologického průzkumu, který řešil výskyt křečka polního na trase plánované silnice R49 z Hulína do Fryštáku.

Na to, že je zakázka vzešlá z výběrového řízení podle mnoha odborníků závratně předražená, před pár dny upozornila MF DNES, která má studii k dispozici (více zde).

A i kvůli tomu chce křeččí studii prověřit ministerstvo dopravy.

„Požádáme Ředitelství silnic a dálnic, aby nám podalo bližší informace k hodnocení této zakázky,“ potvrdil mluvčí resortu Martin Novák.

„Pokud tam najdeme problém, budeme požadovat vysvětlení a nápravu,“ dodal.

A reagovalo už i pražské vedení ŘSD, které ještě před pár dny prostřednictvím svého mluvčího Jana Rýdla tvrdilo, že postupovalo jako řádný hospodář a vše je v pořádku.

„Na základě pochybností, které se objevily zejména mimo ŘSD, zakázku sami prověříme. Podíváme se na to, jak byla vysoutěžená, jaká byla smlouva i jak byla plněná,“ prohlásil v úterý Rýdl. „Podle toho, co zjistíme, budeme dál postupovat,“ dodal.

Prověří výskyt křečka v celé délce trasy další studií?

Padesát stránek studie zabírá pouze teorie, která řeší například výskyt křečků v Evropě či jejich rozmnožování. A jen deset stran se zabývá výskytem zákonem chráněného hlodavce u Třebětic a Alexovic, což jsou lokality, přes něž povede plánovaná cesta R49.

Součástí studie je ještě žádost o udělení výjimky k zásahu do území chráněných živočichů s fotkami nor. Firma Ekoteam za toto dílo, u něhož vykázala čtvrtroční práci, dostala zaplaceno dva miliony korun.

„V případě, že by ji prováděla Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, stála by desítky tisíc korun,“ odhadla pro MF DNES vedoucí Správy CHKO Bílé Karpaty Jiřina Gaťáková.

Ostatně i ŘSD už dříve ukázalo, že si dokáže nechat zpracovat slušnou studii za rozumné peníze. Za biologické hodnocení, které se týkalo celé trasy R49, zaplatilo před pěti lety 116 tisíc korun. Znalec popsal výskyt živočichů i rostlin. I proto působí studie o křečkovi za dva miliony korun jako selhání.

Šéf zlínské buňky ŘSD Karel Chudárek dává od problému ruce pryč.

„Studii ve Zlíně ani nemám. Všechno si ohledně ní řešilo generální ředitelství v Praze. Objednávku, výběrové řízení, všechno,“ reagoval Chudárek.

Pod smlouvou je s datem 30. září 2014 skutečně podepsána tehdejší pověřená ředitelka ŘSD Soňa Křítková.

Šéf zlínského ŘSD Chudárek už si materiál v Praze stihl prolistovat. Poměr cena versus obsah ale nechtěl komentovat s tím, že je to věcí mluvčího Rýdla.

Ten ještě potvrdil, že bude třeba prověřit výskyt křečka a zřejmě i dalších chráněných živočichů v celém úseku rychlostní silnice.

„Musíme to podchytit. Otázka ale je, zda to budeme řešit studií, nebo zvolíme jinou metodu,“ nastínil Rýdl.

Aktivista: Jeden člověk by to zvládl za měsíc a půl

Rychlostní cesta z Hulína do Fryštáku měla být dokončena už před lety, pořád se ale ani nekoplo do země. Nejdříve chyběly peníze, teď zase scházejí povolení, která napadají ekologičtí aktivisté.

Upozornili také na výskyt křečka polního, jenž byl sice dříve škodná, ale posledních dvacet let je chráněný. Proto ho budou muset silničáři přestěhovat jinam.

Organizace Děti Země ale kritizuje i drahotu studie, která toto řešení navrhuje. Podle jejího předsedy Miroslav Patrika nemůže být o dvou milionech řeč.

„Je to práce pro jednoho člověka na 1,5 měsíce, včetně 4 až 5 dní v terénu. Stát by měla 100 až 120 tisíc,“ řekl Patrik po prostudování průzkumu.