Zlínskému kraji hrozí, že přijde o 20 milionů korun na veřejnou dopravu. (ilustrační snímek)

Zlínskému kraji hrozí, že přijde o 20 milionů korun na veřejnou dopravu. (ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MAFRA

Stát šetří na dopravě. Zlínskému kraji hrozí rušení vlaků

  • 6
Síť železničních spojů může ve Zlínském kraji řádně prořídnout. Stát sem chce poslat na vlakovou dopravu o 20 milionů korun méně než letos. Vedení kraje to považuje za diskriminační a bude se bránit.

Jsou to sice jenom čísla, ale v praxi znamenají hodně. Jestli stát splní své hrozby a skutečně zkrátí příspěvek na regionální železniční dopravu pro Zlínský kraj o 20 milionů korun, bude to znamenat zásadní omezení.

O kolik si mohou kraje pohoršit

Karlovarský kraj 16,4 milionu

Liberecký kraj 20,3 milionu

Zlínský kraj 20,6 milionu

Kraj Vysočina 27,9 milionu

Plzeňský kraj 30,6 milionu

Pardubický kraj 30,7 milionu

Jihočeský kraj 40 milionů

Moravskoslezský kraj 45 milionů

Praha 46,6 milionu

Olomoucký kraj 47,2 milionu

Ústecký kraj 49,2 milionu

Královéhradecký kraj 57,7 milionu

Jihomoravský kraj 60,8 milionu

Středočeský kraj 107,2 milionu

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Zjednodušeně řečeno bude každý pátý vlakový spoj zrušen, což by mělo zásadní dopad na lidi, kteří po železnici cestují do práce.

"Museli bychom radikálně snížit rozsah železniční dopravy," potvrdil ekonomický náměstek zlínského hejtmana Jaroslav Drozd z ČSSD. "Návrh zákona je nesystémový, neprofesionální a diskriminační. A doplatili by na něj především cestující," zdůraznil.

Podle Drozda se tím porušuje i memorandum uzavřené mezi kraji a vládou v roce 2009. Tehdy bylo na 10 let dopředu dohodnuto, že kraje budou ročně dostávat od státu na doplacení vlakové dopravy 2,65 miliardy korun. A že se tato částka pravidelně zvýší o inflaci.

Už dřív se snažil stát z této povinnosti vyvléct a ministerstvo dopravy na poslední chvíli shánělo peníze. A nyní je situace nejhorší.

Kolik kde přepraví lidí

Návrh zákona ministerstva financí počítá s tím, že částku sníží o 600 milionů korun. Přesněji řečeno zamíchá dvě miliardy do daňových výnosů krajů. Každému kraji ubere bez ohledu na to, jak hustá je tam železniční síť a kolik se po ní přepraví lidí. Zlínský kraj si pohorší o 20 milionů korun.

"Pokud bychom vycházeli z takzvaných vlakokilometrů (počet kilometrů, které vlaky s cestujícími ujedou, pozn. red.) nebo poměru příspěvku státu a kraje, pohoršili bychom si maximálně o milion," je přesvědčen Drozd.

Návrh zákona je už na vládě a prochází připomínkovým řízením. Zlínský kraj se proti němu ohradí, a pokud neuspěje, osloví se svými argumenty regionální senátory a poslance včetně premiéra Petra Nečase, který byl zvolen za tento kraj. "Měl by se zajímat o to, aby jeho voliči nebyli poškozeni," vzkazuje Drozd.

Gazdík: Kraj neměl zadat dopravu jen Českým drahám

Poslanci, které MF DNES oslovila, hodnotí návrh jinak. Petr Gazdík z vládního TOP 09/STAN připouští, že krátit peníze na dopravu není šťastné.

Současně však říká, že je třeba šetřit a že kdyby před pár lety Zlínský kraj neoslovil jen České dráhy a vypsal veřejnou soutěž na provozování regionálních vlakových spojů, mohly být náklady na její provoz nižší. "Patrně by to vysoutěžili za nižší cenu," domnívá se Gazdík.

Poslanec Jaroslav Plachý z ODS přiznal, že o záměru vlády neví. "K úsporám dochází všude. Jde o to, aby nebyla fatálně ohrožena dopravní obslužnost," řekl Plachý.

Podle něho hejtmani (nespokojení jsou téměř všichni hejtmani) "křičí" příliš brzy. "Nemá smysl bojovat proti čertu, který je zatím nakreslený na stěně," domnívá se Plachý.

Naopak úplně jasno má ve věci sociální demokrat František Novosad, až se zdá, jako by názory poslanců ovlivňovala výhradně politická orientace.

"To, co připravilo ministerstvo financí, je špatně," nepochybuje Novosad. "V našem kopcovitém kraji jsou těžce dostupná místa, proto není dobré dopravní obslužnost omezovat. S kolegy se s tím pokusíme něco udělat," přislíbil Novosad.

Ministerstvo ještě chce hledat řešení

Jestli kraj ani u zákonodárců nepochodí, pokusí se nahradit zrušené vlakové spoje autobusovými. Jejich provoz je zhruba o polovinu levnější. Odpovídající náhrada v počtu přepravených to nebude. Ministerstvo dopravy ústy svého mluvčího Martina Nováka vzkázalo, že se ještě bude hledat řešení.

"Je předčasné mluvit o tom, že najdeme nějaké peníze," řekl Novák. Dodal ještě, že jeho resort memorandum uzavřené mezi vládou a kraji považuje za platné.

"Krácení o 0,6 miliardy oproti memorandu je dáno snahou o snižování veřejných výdajů," vysvětlil zástupce mluvčího ministerstva financí Jakub Haas.

"Vzhledem k tomu, že peníze na regionální veřejnou dopravu budou součástí sdílených daní, začnou se s růstem objemu daní navyšovat i tyto prostředky," dodal.