Za MHD by lidé ve Valašském Meziříčí nemuseli platit už od příštího roku. Ilustrační snímek.

Za MHD by lidé ve Valašském Meziříčí nemuseli platit už od příštího roku. Ilustrační snímek. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Valašské Meziříčí řeší, jestli dát bezplatnou MHD i lidem odjinud

  • 6
Zastupitelé Valašského Meziříčí předběžně schválili, že MHD bude od příštího roku zdarma. Otázkou je, zda jen pro místní lidi, nebo pro všechny cestující. Opozice plány radnice považuje jen za snahu zalíbit se před volbami voličům.

Když radní ve Valašském Meziříčí letos v únoru přišli s tím, že by měla být hromadná doprava bezplatná (více zde), vypadalo to jako lehce utopický nápad motivovaný především blížícími se komunálními volbami.

Teď je ale jasné, že má velmi reálnou šanci vejít do praxe už od příštího roku. V městském zastupitelstvu prošel "prvním čtením", byť po obsáhlé diskusi, v níž zazněly i nesouhlasné hlasy, které vedení města obviňuje z populismu.

"Nejsme vedeni jiným motivem, než pomoct lidem, aby se jim snížila finanční zátěž," argumentoval starosta Jiří Částečka.

Inspirace: Tallinn nebo Frýdek-Místek

Před zastupitelstvem byly ve hře dvě varianty: bezplatná MHD pro děti do patnácti let anebo pro všechny. Prošla ta druhá, která má ale také více verzí.

Jednou z otázek je, zda nemají platit všichni cestující, jak to funguje třeba ve Frýdku-Místku, nebo jenom ti místní. Tento model zvolili v estonském Tallinnu.

"Naším cílem je dostat lidi z aut. Nedělám si iluze, že polovina z nich začne jezdit bezplatnou MHD, doprava naše město ale velmi tíží a měli bychom něco udělat," podotkl vedoucí radničního odboru komunálních služeb Václav Chajdrna.

Do zářijového zastupitelstva by se měl projekt bezplatné městské dopravy technicky dořešit, aby mohl být definitivně schválený.

To, že se tak stane, je dost pravděpodobné, byť někteří zastupitelé jsou proti. Nelíbí se jim ekonomické hledisko záměru.

Když Meziříčí zruší jízdné, které stojí devět korun, dopravce ČSAD Vsetín přijde téměř o tři miliony korun ročně. A bude na radnici, aby mu výpadek v příjmech pokryla ze svých zdrojů.

"Důchodci a maminky s kočárky ať zdarma jezdí, ale minimálně pracující lidé v produktivním věku by za autobus platit měli. Radnice není dojná kráva," tvrdí opoziční zastupitel Vítězslav Nesvadba. "Možná jde z její strany o úlitbu bohům, když se blíží volby," uvažuje.

"Můžeme si to dovolit, protože máme výrazně přebytkový rozpočet, zhruba ve výši 67 milionů," hájí záměr Částečka.

Krhová a Poličná by MHD zdarma uvítaly

Hromadná doprava zajíždí také do Krhové a Poličné, tedy do obcí, které se od Valašského Meziříčí před časem odtrhly. Také ony ČSAD Vsetín na provoz přispívají. Krhová zhruba 1,5 milionem korun, Poličná bezmála 900 tisíci za rok.

"Se záměrem MHD zdarma, který přinese úlevu pro naše občany, souhlasíme. Zatím však nemůžeme vyslovit souhlas, protože nemáme od města potřebné ekonomické podklady," sdělila starostka Krhové Sylva Kristková.

V podobném duchu hovoří i starosta Poličné Vladimír Místecký. "Je samozřejmé, že nárůst nákladů nemůže platit pouze valašskomeziříčská radnice. Je třeba, aby byl systém solidární," naznačil starosta.

Vedení Meziříčí bude se zástupci obcí ještě jednat a věří v dohodu. "Snažíme se zastavit pokles počtu cestujících a zároveň v současné složité ekonomické situaci aspoň částečně ušetřit rodinné finance, především u rodin s dětmi," naznačil místostarosta Jiří Pernický.

Zatímco v roce 2009 se MHD ve Valašském Meziříčí svezlo asi 872 tisíc lidí, loni to bylo jen 685 tisíc.

Podle Pavla Přibyla, experta na dopravu z Hnutí Duha, je bezplatná doprava ve městě dobrý nápad, záleží však na konkrétních okolnostech.

"Pokud by to znamenalo, že v ulicích Valašského Meziříčí nebudou dopravní zácpy a lidé budou více jezdit autobusy, tak by to mělo smysl," domnívá se Přibyl.

,