Martin Vítek si z Chicaga přivezl i podnikatelský nápad, jak pomáhat...

Martin Vítek si z Chicaga přivezl i podnikatelský nápad, jak pomáhat začínajícím umělcům nebo podnikatelům. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Mladý student přivezl z Chicaga nápad, který pomáhá prorazit na trh

  • 3
Internetové kampaně, jejichž prostřednictvím lidé posílají peníze na rozjezdy umělecké dráhy mladých lidí nebo zajímavých podnikatelských záměrů, začaly fungovat i v Česku. S nápadem přišel mladý muž ze Zlína.

Do Chicaga odjel před čtyřmi lety studovat management, účetnictví a zahraniční obchod. Kromě vysokoškolského diplomu si však přivezl i podnikatelský nápad, jaký v našich zemích nemá obdoby – takzvaný crowdfunding neboli financování z veřejnosti.

„Umíme pomoci umělcům nebo začínajícím firmám s propagací v zahraničí a získáváním peněz či kontaktů nutných pro rozjezd,“ popsal ve stručnosti 24letý Martin Vítek.

Princip je jednoduchý a spočívá v tom, že se vytvoří internetová kampaň s výzvou, aby lidé přispěli na nějaký konkrétní projekt.

Třeba zahraniční výstavu mladého malíře z Želechovic u Zlína. Potřeboval na ni 75 tisíc korun.

„To byl jeden z prvních klientů, Marek Hubáček,“ potvrdil Vítek.

Vybrané peníze neslouží jako zisk

Aby kampaň uspěla, popsal umělcův příběh, zdůvodnil, proč chce vystavovat, a vytvořil systém drobných odměn pro ty, kteří pošlou peníze. Klidně i malou částku. Druhou fází pak je dostat informaci k co nejvíce lidem.

V tomto případě vybrali víc, než bylo potřeba, a výstavy tak byly nakonec tři.

„I kdyby ale lidé neposlali nic, už se o tom člověku ví. Ještě než akce skončila, dostal několik nabídek na pořádání výstav v Česku,“ naznačil Vítek.

Nemusí ale jít jen o umělce. Další klient je zase majitel posilovny. Ve svém podniku nemá klasické posilovací stroje, využívá váhu těla.

O víkendech pořádá kurzy pro veřejnost a výtěžek věnuje na charitu. Díky crowdfundingu dostal 20 tisíc korun na vznik vlastní nadace. Jednou ze základních podmínek totiž je, že vybrané peníze neslouží jako zisk, ale zajistí rozjezd nápadu, o němž dárci soudí, že je zajímavý.

Teď se chce věnovat firmě, studium počká

Martin Vítek, někdejší absolvent Gymnázia na Lesní čtvrti, provozuje svou firmu Fundchaser, Inc., se dvěma společníky. S Davidem Friedlem pracuje ve Zlíně, další muž je v Chicagu, kde má firma hlavní sídlo.

Existuje zhruba půl roku, během kterého mají za sebou už dvě kampaně a další tři klienti, z Česka i Slovenska, jsou na řadě.

Kvůli nim Vítek na čas přeruší studium, hodlá se k němu ale vrátit.

„Skončil jsem bakalářskými zkouškami a čekají mě přijímačky na magisterské studium. Ty chci udělat letos, ale platnost mají pět let, takže teď mohu dát přednost firmě,“ vysvětlil.

Momentálně jej čeká shánění peněz na vývoj a výstavbu suborbitální rakety s originálním způsobem pohonu. V budoucnu má raketa vynášet do vesmíru malé satelity.

Crowdfunding úspěšně funguje v Anglii, USA, Kanadě, Austrálii, Novém Zélandu a Nizozemsku.

Systém chce Vítek začít učit i studenty středních škol. Vymyslel soutěž, v níž jim ukáže, jak najít díru na trhu, zaplnit ji a postavit na tom malou firmu.

„Vlastně se naučí, jak s minimálním kapitálem rozjet podnikání,“ vysvětlil Vítek.