Magic Bus na linky MHD v Kroměříži nasadil i autobusy se stlačeným zemním plynem (CNG).

Magic Bus na linky MHD v Kroměříži nasadil i autobusy se stlačeným zemním plynem (CNG). | foto: Magic Bus

Konkurence v kroměřížské MHD skončila, soukromník chce zažalovat radnici

  • 5
Soukromník, který v Kroměříži dva roky bez dotací provozoval městskou hromadnou dopravu coby konkurenci městské firmě, skončil. Ke spolupráci se mu nepodařilo přesvědčit radnici. Nyní proti ní zvažuje právní kroky.

Když v roce 2012 firma Magic Bus představila v Kroměříži svůj žlutý autobus na stlačený zemní plyn (CNG), majitel David Petřík prohlašoval, že chce radnici ukázat, že lze jezdit levněji a ekologičtěji, než to dělá stávající městská hromadná doprava.

Doufal, že město přesvědčí, aby jej podpořilo jako provozovatele MHD místo Kroměřížských technických služeb (KTS).

Pravidelný provoz nakonec spustil po dvou letech (více zde) a obsluhoval až čtyři linky, nyní však Magic Bus v Kroměříži skončil. Aspoň prozatím.

„S celou záležitostí se budeme obracet na Evropskou komisi, Nejvyšší kontrolní úřad a soud,“ řekl Petřík.

Podle něj existuje podezření, že se město dopustilo přečinu opomenutí při správě cizího majetku.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Znamená to, že nevolí nejekonomičtější a nejkvalitnější cestu, což by jako správný hospodář mělo,“ zdůvodnil Petřík.

Po radnici chtěl ročně 1 200 korun za linku

Magic Bus už dříve žádal o poskytnutí dotace na provoz MHD, což však zastupitelé odmítli. Stejně tak odmítli s firmou sepsat závazek o poskytování veřejné služby.

„Městskou kasu by to stálo 1 200 korun ročně na linku, což je symbolický peníz. A my bychom tím pádem mohli žádat o evropské dotace na nákup nových autobusů. Profitovali by z toho jen cestující,“ je přesvědčený Petřík.

Petřík dlouhodobě kritizuje Kroměřížské technické služby - kvůli vysokým nákladům, nešetrnosti k životnímu prostředí i kvalitě přepravy.

„My jsme využívali autobusy na CNG, klimatizaci, wi-fi, ochotné šoféry, jezdili jsme vždy přesně. Předložili jsme zastupitelům jasná data, která potvrzují, jak levně dokážeme jezdit, a stejně jsme je nepřesvědčili,“ tvrdí Petřík.

Systém je nastaven dobře, tvrdí místostarosta

Vedení radnice však své stanovisko nezmění. Dál chce spolupracovat s KTS, které zřizuje, a odmítá, že by tato cesta byla pro cestující nevýhodná.

„O MHD se v Kroměříži bavíme dlouhé roky. Dělali jsme kalkulace různých dopravců a zjistili, že aktuálně je systém nastaven dobře,“ míní místostarosta Marek Šindler.

Fakt, že je provoz hromadné dopravy ztrátový, považuje za přirozený.

„Takto to zkrátka je, MHD je služba občanům. Od roku 2011 jsme nezdražovali, i když šly ceny pohonných hmot nahoru,“ popsal Šindler.

Podle něj město Magic Busu v provozu nebránilo. Jen data, která soukromý dopravce předložil, vedení radnice nepřesvědčila. Zpochybňuje je i jednatel KTS Petr Sedláček.

„Jsou mimo realitu. Můj názor je, že pokud Magic Bus platil řidičům alespoň běžnou mzdu, nikdy nemohl vydělávat,“ poznamenal.

Podnikatel zvažuje, že provoz některých linek obnoví

Porovnávat provoz linek KTS a Magic Busu, které obsluhovaly centrum města, podle Sedláčka není možné.

„Oni jezdili jen ve špičce v nejlukrativnějších časech, zatímco my pokrýváme dopravu celý den,“ uvedl Sedláček.

Argumentuje také cenou jízdenek - jednorázovou jízdenku měl sice levnější Magic Bus, ale cestující, kteří měli speciální kartičku, zaplatí u KTS ještě méně.

Město teď chce řešit i problém se zastaralým vozovým parkem, postupně se připravuje jeho obnova. Už v příštím roce začnou v Kroměříži jezdit dva nové vozy, které budou využívat zemní plyn.

Linky a ceny jízdného by se nijak měnit neměly.

Městu však konkurence možná nezmizí natrvalo. Petřík totiž uvažuje, že provoz některých ekonomicky výhodných linek časem obnoví. Licence mu zůstala.