Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zlínský kraj nebude mít vlastní leteckou záchranku, rozhodl stát

  9:59aktualizováno  9:59
Ministerstvo zdravotnictví hledá firmy, které budou v Česku další čtyři roky provozovat leteckou záchrannou službu. V seznamu míst s vlastní leteckou základnou ale znovu chybí Zlínský kraj. Podle ministerstva je pokrytý dost.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Když před dvěma týdny pětašedesátiletý muž spadl z šestimetrové skály a vážně si poranil hlavu, záchranáři ho z obce Držková museli transportovat na specializované pracoviště. Letecký vrtulník z Olomouce byl na místě za šestnáct minut (více zde).

„Záchranáři zraněnému udělali komplexní vyšetření, dali léky a použili fixační prostředky. Pak jsme ho převezli na náš urgentní příjem,“ popsal mluvčí olomoucké krajské záchranky Zdeněk Hošák.

K podobně vážným nehodám ve Zlínském kraji přiletěla olomoucká posádka jen během posledních dvou týdnů pětkrát.

Před pár dny zase vrtulník z Brna převážel těžce zraněnou mladou ženu po nehodě v Ostrožské Nové Vsi.

Zlínský kraj totiž nemá vlastní leteckou službu, a území tak pokrývají vrtulníky z Brna, Ostravy nebo Olomouce. Podle zdravotníků to však nestačí.

„Vrtulník z jiného regionu není úplně vždy okamžitě k dispozici. Jednoznačně potřebujeme vlastní základnu,“ upozornil ředitel krajských záchranářů Josef Valenta.

Vrtulník někdy nemůže přiletět

Problém je hlavně se vzdáleností, kvůli které zásah trvá delší dobu. Vrtulník, který by stál například v krajském Zlíně, by na místě mohl být v některých případech i o dvacet minut dříve. Navíc se stává, že letecká záchranná služba nepřiletí vůbec.

Loni například vzdušnou pomoc potřebovali krajští záchranáři ve 222 případech. A ve zhruba dvaceti procentech vrtulník nedorazil.

„Například proto, že byl zaneprázdněný jinde, nebo protože to posádce nedovolily povětrnostní podmínky,“ vysvětlil Valenta.

Faktem navíc je, že ani Baťova nemocnice, která je vybavená špičkovými přístroji i kvalitními specialisty a velikostí odpovídá fakultní nemocnici, na všechno nestačí.

Proto je zhruba polovina všech leteckých zásahů ve Zlínském kraji potřebná pro sekundární péči, tedy přesun pacienta z krajské nemocnice do jiné v jiném kraji. Celorepublikově to přitom není obvyklé.

„Je běžné, že v deseti případech vzlétne kvůli pomoci v terénu a jen v jednom kvůli převozu pacienta z jedné nemocnice do druhé,“ poukázal šéf záchranářů.

Stát: Kraj je dostatečně pokrytý

To jasně dokazuje, že Zlínský kraj leteckou pomoc potřebuje, protože nemá zařízení typu fakultní nemocnice, kde si poradí se všemi potížemi.

V příštích čtyřech letech se to ale nejspíš nezmění. Ministerstvo zdravotnictví aktuálně hledá nové provozovatele leteckých záchranek v šesti regionech po celé republice, protože těm stávajícím vyprší na konci roku smlouvy. Další čtyři oblasti zajistí svými vrtulníky armáda a policie (více zde).

Na seznamu měst s leteckou záchrankou ale Zlín chybí. Kraj přitom o leteckou základnu usiluje už několik let a zatím bez úspěchu. Ministerstvo si totiž myslí, že nic takového region nepotřebuje.

„Toto území je v současné době dostatečně pokryté leteckou záchrannou službou ze základen v Brně, Olomouci a Ostravě. A pravdou také je, že tady základna nikdy nebyla,“ konstatoval mluvčí ministerstva Ladislav Šticha.

Podobný názor má i Asociace zdravotnických záchranných služeb.

„Byli bychom rádi, kdyby měl vlastní vrtulník každý kraj, ale na druhou stranu nevíme o žádném zásadním omezení, které by chybějící základna způsobovala. Republika je pokrytá tak, jak historicky vždy bez potíží byla,“ konstatoval prezident asociace a ředitel jihočeské záchranky Marek Slabý.

Pomoct může změna ve vládě i vznik dálnice D49

Momentálně je tak možnost získat leteckou záchranku pro region zablokovaná.

„Není to sice žádná tragédie, ale jde nám o zdravotní péči, kterou by vlastní základna výrazně zlepšila,“ prohlásil krajský náměstek pro zdravotnictví Lubomír Nečas.

Podle Nečase i Valenty se dá názor ministerstva ještě změnit. Například politickou změnou ve vládě nebo ve chvíli, kdy bude postavená dálnice D49, která propojí Zlínský kraj se zbytkem Česka a Slovenskem.

„Myslím, že pak by si tento provoz vynutil i přítomnost letecké služby,“ věří Nečas.

Slabý ale naznačil, že taková reakce státu se čekat nedá. Například nová dálnice na jihu Čech totiž počty dopravních nehod nezvýšila, jak se očekávalo, ale naopak snížila.

Šanci mohou mít krajští záchranáři i díky novému ministerskému dokumentu, který řeší leteckou záchrannou službu po roce 2020. Expertní skupina ho má předložit vládě ke schválení do konce srpna.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při sobotní naháňce zastřelili myslivci na východě Prahy dvě divoká prasata.
Odstřelovači lovili divočáky v oblasti zasažené morem, zabili jen dva

Elitní policejní střelci, kteří v noci na dnešek na Zlínsku poprvé stříleli divočáky v zóně zasažené morem, ulovili jen dva kusy. Přitom je potřeba postřílet...  celý článek

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.