„Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku,“ uvedla mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.
Od roku 1971 se v Kunovicích na Uherskohradišťsku vyrobilo už přes 1200 kusů letadel L-410. Hlavním odběratelem je (a vždy byl) ruský trh.
Majitelem firmy také posledních deset let je ruská společnost UGMK (Uralský těžební a hutní závod).
Stroje, které pojmou až devatenáct cestujících nebo 1,7 tuny nákladu, odolají teplotám od -50 °C do +50 °C a jsou schopné přistání či vzletu na krátkém a neudržovaném terénu, se však prodávají také do zemí Asie, Afriky, Evropy a Jižní Ameriky.
Zatím poslední verze letounu L-410 UVP-E20 získala certifikát v roce 2005.
15. července 2015 |
Modernizace vyšla na více než půl miliardy korun
Vývoj modernizovaného stroje označovaného jako L-410 NG začal v roce 2010. První prototyp poprvé vzlétl 29. července 2015. Celkové náklady na tento projekt dosáhly 568 milionů korun, z toho ministerstvo průmyslu a obchodu dalo 237 milionů korun.
Kunovičtí přistáli na drsném letišti v Himálaji. Dodají L-410 do Nepálu |
Firma plánovala, že se sériovou výrobou začne ve druhé polovině roku 2017, nakonec ale certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) získala až 19. prosince 2017, 10. ledna pak vydala typový certifikát na tentýž letoun i americká Federální letecká správa (FAA).
„Jedná se o úspěšné ukončení zcela ojedinělého projektu, který byl náročný jak po stránce technické, tak i organizační,“ uvedla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.
„Tento úspěch je zřejmou demonstrací kompetencí České republiky v oblasti letecké výroby a otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ věří ředitelka.
16. července 2015 |
Letadlo uletí až 2570 kilometrů
Podle vedoucího projektu Miroslava Pešáka vyniká L-410 NG celou řadou výhod ve srovnání s aktuálně vyráběným modelem L-410 UVP-E20.
VIDEO: Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět |
„Byl dvojnásobně zvětšen zavazadlový prostor, letoun může přepravit o 400 kilogramů více nákladu. Letoun má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží. Dolet vzrostl na téměř dvojnásobek až na 2570 kilometrů, vytrvalost je až 10,5 hodiny,“ upozornil Pešák.
Letoun má také výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 se vzletovým výkonem 850 koňských sil a s vrtulemi AV 725. Motor je vybaven novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. Stroj dosahuje vyšší cestovní rychlosti až 417 km/h.
Zvýšit bezpečnost letu a snížit zátěž posádky má modernizována pilotní kabina vybavená technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000.
Uplatnění může najít třeba v ostrovních státech
Firma chce ročně vyrábět dvacet až třicet letadel.
„Inovovaný model L-410 NG bude mít větší potenciál u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti případně patrolovací let,“ očekává ředitelka Plšková.
Uplatnění nové generace letounů předpokládá také v ostrovních státech jako je například Indonésie, Papua Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.
„Potenciál vzhledem ke vzdáleným tratím bez možnosti tankování na cílovém letišti je rovněž například v Indii nebo Mongolsku, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ doplnila mluvčí Strádalová.