Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Kunovicích začali sériově vyrábět novou generaci letounů L-410

  13:00aktualizováno  13:00
V továrně společnosti Aircraft Industries v Kunovicích odstartovala v těchto dnech sériová výroba nové generace populárních turbovrtulových letounů. Stroje budou mít výrazně větší zavazadlový prostor i palivové nádrže, díky čemuž se zdvojnásobí dolet. Proměnou prošla i pilotní kabina.

„Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku,“ uvedla mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.

Fotogalerie

Od roku 1971 se v Kunovicích na Uherskohradišťsku vyrobilo už přes 1200 kusů letadel L-410. Hlavním odběratelem je (a vždy byl) ruský trh.

Majitelem firmy také posledních deset let je ruská společnost UGMK (Uralský těžební a hutní závod).

Stroje, které pojmou až devatenáct cestujících nebo 1,7 tuny nákladu, odolají teplotám od -50 °C do +50 °C a jsou schopné přistání či vzletu na krátkém a neudržovaném terénu, se však prodávají také do zemí Asie, Afriky, Evropy a Jižní Ameriky.

Zatím poslední verze letounu L-410 UVP-E20 získala certifikát v roce 2005.

Modernizace vyšla na více než půl miliardy korun

Vývoj modernizovaného stroje označovaného jako L-410 NG začal v roce 2010. První prototyp poprvé vzlétl 29. července 2015. Celkové náklady na tento projekt dosáhly 568 milionů korun, z toho ministerstvo průmyslu a obchodu dalo 237 milionů korun.

Kunovičtí přistáli na drsném letišti v Himálaji. Dodají L-410 do Nepálu

Firma plánovala, že se sériovou výrobou začne ve druhé polovině roku 2017, nakonec ale certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) získala až 19. prosince 2017, 10. ledna pak vydala typový certifikát na tentýž letoun i americká Federální letecká správa (FAA).

„Jedná se o úspěšné ukončení zcela ojedinělého projektu, který byl náročný jak po stránce technické, tak i organizační,“ uvedla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

„Tento úspěch je zřejmou demonstrací kompetencí České republiky v oblasti letecké výroby a otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ věří ředitelka.

Letadlo uletí až 2570 kilometrů

Podle vedoucího projektu Miroslava Pešáka vyniká L-410 NG celou řadou výhod ve srovnání s aktuálně vyráběným modelem L-410 UVP-E20.

VIDEO: Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět

„Byl dvojnásobně zvětšen zavazadlový prostor, letoun může přepravit o 400 kilogramů více nákladu. Letoun má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží. Dolet vzrostl na téměř dvojnásobek až na 2570 kilometrů, vytrvalost je až 10,5 hodiny,“ upozornil Pešák.

Letoun má také výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 se vzletovým výkonem 850 koňských sil a s vrtulemi AV 725. Motor je vybaven novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. Stroj dosahuje vyšší cestovní rychlosti až 417 km/h.

Zvýšit bezpečnost letu a snížit zátěž posádky má modernizována pilotní kabina vybavená technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000.

Uplatnění může najít třeba v ostrovních státech

Firma chce ročně vyrábět dvacet až třicet letadel.

„Inovovaný model L-410 NG bude mít větší potenciál u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti případně patrolovací let,“ očekává ředitelka Plšková.

Uplatnění nové generace letounů předpokládá také v ostrovních státech jako je například Indonésie, Papua Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.

„Potenciál vzhledem ke vzdáleným tratím bez možnosti tankování na cílovém letišti je rovněž například v Indii nebo Mongolsku, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ doplnila mluvčí Strádalová.

Autor:


Nejčtenější

Dálnice D49 má zelenou, soud zamítl i žalobu kvůli čmelákovi a žabám

D49 Hulín-Fryšták, stavba 4901

Příprava dálnice D49 z Hulína do Fryštáku bude pokračovat. Soud zamítl i druhou žalobu aktivistů týkající se chráněných...

Na Moravě se potopila výletní loď, pět pasažérů včas přeskočilo na jinou

V plavební komoře v Nedakonicích u Uherského Hradiště se potopila malá výletní...

Malá výletní loď se kvůli trhlině ve dně potopila v pátek v podvečer v plavební komoře Nedakonice na řece Moravě. Včas...



KOMENTÁŘ: Festivalu Masters of Rock kraloval pohodář Gene Simmons

Zpěvák a baskytarista kapely Kiss Gene Simmons 15. července 2018 na festivalu...

Poslední dva roky měli vyprodáno předem, letos to nakonec nevyšlo. Podle pořadatelů dorazilo na vizovický Masters of...

Noční plavce, kteří poničili plot koupaliště, odhalily nastražené kamery

Koupaliště v Bystřici pod Hostýnem.

Výtečníci, kteří se před pár dny v noci koupali v uzavřeném bazénu v Bystřici pod Hostýnem, nejspíš nečekali, že budou...

Fanoušci metalu přijeli do Vizovic týden předem. Jste blázni, říkají jim

Fanoušci na metalovém festivalu Masters of Rock 2018 ve Vizovicích.

Stále dříve přijíždějí někteří fanoušci na festival Masters of Rock, který začal ve čtvrtek a do neděle přiláká podle...

Další z rubriky

Noční plavce, kteří poničili plot koupaliště, odhalily nastražené kamery

Koupaliště v Bystřici pod Hostýnem.

Výtečníci, kteří se před pár dny v noci koupali v uzavřeném bazénu v Bystřici pod Hostýnem, nejspíš nečekali, že budou...

Brzkou sklizeň způsobil rychlý nástup léta, ovoce je i přes sucho dost

Sklizeň meruněk v bio sadě likérky Rudolf Jelínek v jihomoravských Starovicích.

Rozporuplně zatím hodnotí letošní léto zemědělci ze Zlínského kraje. Žně začaly o dva týdny dříve, výnosy obilí však...

Na výrobě obrněnců pro armádu se mohou podílet i české regionální firmy

Obrněné vozidlo ASCOD vystavené před sídlem firmy Ray Service ve Starém Městě.

Přední americký výrobce obrněných vozidel si v Česku vybírá partnery pro zakázku za desítky miliard korun. Pokud by...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz