V Kunovicích začali sériově vyrábět novou generaci letounů L-410

  13:00aktualizováno  13:00
V továrně společnosti Aircraft Industries v Kunovicích odstartovala v těchto dnech sériová výroba nové generace populárních turbovrtulových letounů. Stroje budou mít výrazně větší zavazadlový prostor i palivové nádrže, díky čemuž se zdvojnásobí dolet. Proměnou prošla i pilotní kabina.

„Sériová výroba započala prvním kusem, který bude dokončen koncem letošního roku,“ uvedla mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.

Fotogalerie

Od roku 1971 se v Kunovicích na Uherskohradišťsku vyrobilo už přes 1200 kusů letadel L-410. Hlavním odběratelem je (a vždy byl) ruský trh.

Majitelem firmy také posledních deset let je ruská společnost UGMK (Uralský těžební a hutní závod).

Stroje, které pojmou až devatenáct cestujících nebo 1,7 tuny nákladu, odolají teplotám od -50 °C do +50 °C a jsou schopné přistání či vzletu na krátkém a neudržovaném terénu, se však prodávají také do zemí Asie, Afriky, Evropy a Jižní Ameriky.

Zatím poslední verze letounu L-410 UVP-E20 získala certifikát v roce 2005.

Modernizace vyšla na více než půl miliardy korun

Vývoj modernizovaného stroje označovaného jako L-410 NG začal v roce 2010. První prototyp poprvé vzlétl 29. července 2015. Celkové náklady na tento projekt dosáhly 568 milionů korun, z toho ministerstvo průmyslu a obchodu dalo 237 milionů korun.

Kunovičtí přistáli na drsném letišti v Himálaji. Dodají L-410 do Nepálu

Firma plánovala, že se sériovou výrobou začne ve druhé polovině roku 2017, nakonec ale certifikát od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) získala až 19. prosince 2017, 10. ledna pak vydala typový certifikát na tentýž letoun i americká Federální letecká správa (FAA).

„Jedná se o úspěšné ukončení zcela ojedinělého projektu, který byl náročný jak po stránce technické, tak i organizační,“ uvedla generální ředitelka firmy Ilona Plšková.

„Tento úspěch je zřejmou demonstrací kompetencí České republiky v oblasti letecké výroby a otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ věří ředitelka.

Letadlo uletí až 2570 kilometrů

Podle vedoucího projektu Miroslava Pešáka vyniká L-410 NG celou řadou výhod ve srovnání s aktuálně vyráběným modelem L-410 UVP-E20.

VIDEO: Z Kunovic do Číny a Las Vegas. Legendární L-410 obletěl svět

„Byl dvojnásobně zvětšen zavazadlový prostor, letoun může přepravit o 400 kilogramů více nákladu. Letoun má k dispozici nové integrální křídlo s téměř dvojnásobným objemem palivových nádrží. Dolet vzrostl na téměř dvojnásobek až na 2570 kilometrů, vytrvalost je až 10,5 hodiny,“ upozornil Pešák.

Letoun má také výkonnější pohonnou jednotku s motory GE H85-200 se vzletovým výkonem 850 koňských sil a s vrtulemi AV 725. Motor je vybaven novým reduktorem, který v důsledku nižších otáček vrtule umožní snížení hluku. Stroj dosahuje vyšší cestovní rychlosti až 417 km/h.

Zvýšit bezpečnost letu a snížit zátěž posádky má modernizována pilotní kabina vybavená technologií Glass Cockpit od společnosti Garmin, konkrétně avionikou G3000.

Uplatnění může najít třeba v ostrovních státech

Firma chce ročně vyrábět dvacet až třicet letadel.

„Inovovaný model L-410 NG bude mít větší potenciál u zákazníků požadujících lety na delší vzdálenosti případně patrolovací let,“ očekává ředitelka Plšková.

Uplatnění nové generace letounů předpokládá také v ostrovních státech jako je například Indonésie, Papua Nová Guinea a Japonsko, kde je tankování na vzdálenějších ostrovech problematické, a proto je dlouhý dolet jednou z nejdůležitějších podmínek.

„Potenciál vzhledem ke vzdáleným tratím bez možnosti tankování na cílovém letišti je rovněž například v Indii nebo Mongolsku, kde může být využit důlními společnostmi pro přepravu pracovníků a nákladu do nedostupných těžebních oblastí,“ doplnila mluvčí Strádalová.

Autor:

Nejčtenější

Rodina ze Zlína spáchala společnou sebevraždu, snila o lepších světech

Ilustrační snímek

Matka a její dospělí potomci se zajímali o náboženská témata, esoteriku a toužili po ráji. Rozhodli se pro společnou...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Kašík baví internet. Do Komety bych nešel, sežrali by mě, hlásil před lety

NOVÁ MASKA. Zlínský brankář Libor Kašík má na masce vyobrazeného Luďka Čajku a...

Pohotové hlášky patří k hokejovému brankáři Liboru Kašíkovi stejně jako výborné zákroky. Jedna se mu vrátila brzo poté,...

Je to jen fotbal, uklidňoval věhlasný trenér Mourinho mladíka Kováře

Talentovaný brankář Matěj Kovář v dresu Manchesteru United.

Jsou to pro něho skvělé fotbalové časy. České reprezentaci do devatenácti let pomohl k postupu do další fáze...

Psa na Kroměřížsku musel veterinář utratit, policie prověřuje možné týrání

Posoudit stav čtrnáctiletého Rexe předtím, než jej veterinář musel utratit, má...

Policisté zjišťují, zda majitel týral psa v areálu firmy v Holešově na Kroměřížsku. Posoudit stav čtrnáctiletého Rexe...

Další z rubriky

Toulavý medvěd by se dal snáz vystopovat, kdyby byl sníh, říká ochranář

Medvěda zachytila fotopast na vrcholu kopce Skalica u Vysokého Pole.

S odhalením pohybu medvěda škodícího na Valašsku by mohl pomoci první letošní sníh. Stopy zvířete by pak byly...

Na Velehradě budou k ochutnání mešní a košer vína z celého světa

Víno z Velkých Žernosek u Litoměřic, ilustrační foto

Slovanský sál Stojanova gymnázia na Velehradě na Uherskohradišťsku bude v sobotu hostit košt mešních a košer vín. K...

Zlínský kraj a město k sobě mají blíž, vládnou jim stejné strany

Významnější proměnou projde centrální příjem v Baťově nemocnici ve Zlíně, který...

Už několik let k sobě neměla vedení zlínské radnice a Zlínského kraje tak blízko jako teď, pokud jde o zastoupení stran...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZÁMEČNÍK – ÚDRŽBÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 26 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz