Leo Express přidá od poloviny prosince na trati mezi Starým Městem a Prahou druhý pár spojů.

Leo Express přidá od poloviny prosince na trati mezi Starým Městem a Prahou druhý pár spojů. | foto: Petr Topič, MAFRA

Spojení regionu s Prahou se zlepší, trať je zajímavá pro soukromé dopravce

  • 3
České dráhy přidávají do nových jízdních řádů několik regionálních vlaků, ale na spojení Zlínského kraje s Prahou nic nemění. Druhý pár spojů však na trase Staré Město - Praha přidá dopravce Leo Express a zvažuje ještě masivnější nástup.

Jeden přímý vlak denně ze Zlína do Prahy a dalších sedm spojů bez přestupu z nedalekých Otrokovic. Nepříliš bohatá škála možností, jak se mohou cestující z regionu dostat do hlavního města, se s novými jízdními řády platnými od 14. prosince rozšíří bohužel jen mírně.

České dráhy totiž dálkové spojení Zlína s Prahou považují za dostačující a víc rychlíků do metropole vypravovat nebudou.

Soukromý dopravce Leo Express však přidá jeden pár vlaků ze Starého Města do Prahy a zpátky. A v budoucnu plánuje další. Na rozdíl od Českých drah cítí na zmíněné trati zájem cestujících, kterého chce využít.

„Tato trasa je pro nás zajímavá. Trh roste, je to pozitivní,“ vysvětlil spolumajitel Leo Expressu Leoš Novotný. „Nemáme ale dost vlaků,“ přiznal.

Od konce loňského roku Leo Express vypravuje denně jeden přímý vlak do Prahy ze Starého Města brzy ráno, odpoledne pak jeden zpátky. Podle Novotného jsou oba ziskové a bývají zaplněné zhruba z osmdesáti procent.

Proto letos od 14. prosince, kdy začnou platit nové jízdní řády, přidá další odpolední rychlík do hlavního města s odjezdem ve 14:53 hodin ze Starého Města a dopolední na Moravu, který bude vyjíždět v 11:06 z Prahy.

„Uvažujeme, že bychom v budoucnu přidali dalších šest párů spojů. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet,“ doplnil Novotný.

Jančura: S drážními dotacemi bychom měli i korunové jízdné

České dráhy ani Ministerstvo dopravy, které si u nich dálkové vlaky objednává, přitom potřebu posilovat na této trati nemají. Chystají jen prodloužení několika vlaků z Prahy do Luhačovic.

„Přímých spojů nebo spojů s přestupem v Olomouci, kde není čekací doba dlouhá, vypravujeme dost. A jejich komfort je slušný,“ reagovala regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Přístup soukromého dopravce považuje za pochopitelný s argumentem, že se on může zaměřit jen na jednu trať, kdežto České dráhy musejí obsluhovat celý region.

„Neuvažujeme o tom, že bychom spoje na této trati omezovali nebo posilovali,“ podotkl mluvčí Ministerstva dopravy Martin Novák.

Zájmu cestujících chce využít i RegioJet Radima Jančury. Ten už delší dobu mluví o tom, že by na tuto trať nasadil své vlaky, podmiňuje si to však změnou dotační politiky Ministerstva dopravy, které štědře podporuje České dráhy.

„Kdybychom dostávali dotace, tak cestující vozíme možná za korunu. Slibuju, že když České dráhy přestanou být dotované, začneme jezdit i do Zlína. Komerční spoje se tady uživí, důkazem je Leo Express,“ sdělil Jančura.

Regionální tratě kraj do roku 2019 neotevře

Ministerstvo dopravy začne brzy na prvních tratích vybírat dopravce pomocí tendrů, východ Moravy ale přijde na řadu až za několik let. Otevřít konkurenci dálkové tratě zasahující do Zlínského kraje ministerstvo už několikrát odmítlo.

„Do Prahy jezdím často vlakem. Nelíbí se mi, že musím přestupovat a spoje na sebe ne vždycky navazují. V Olomouci nebo v Otrokovicích někdy čekám na přípoj i desítky minut,“ popsal svoji zkušenost Robert Jančík ze Zlína.

Na zlepšení situace si bude muset počkat. A není jasné, jak dlouho. Novotný sice uvažuje, že by zajížděl s dálkovými vlaky z Prahy až do Zlína, kvůli čemuž by koupil lokomotivu s hybridním pohonem, to by však nejdříve musel Zlínský kraj vypsat tendr pro dopravce na regionální tratě. A to udělat nehodlá.

Vedení kraje chce dodržet nedávno uzavřenou dlouhodobou smlouvu s Českými drahami, která vyprší v roce 2019.

„Spolupráce je dobrá, není důvod smlouvu vypovídat,“ poznamenala Věra Fuksová, jednatelka společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje.

Novotný se přitom před časem sešel s krajským radním a novým zlínským senátorem Františkem Čubou, který jeho snahu vítá.

„Dálnice je často ucpaná auty, byla by to vhodná alternativa,“ myslí si Čuba.